fasliblog
فصلی بلاگ / علم و دانش / آموزش /افسردگی فصلی چیست؟

افسردگی فصلی چیست؟

افسردگی فصلی چیست؟

افسردگی فصلی چیست؟
آیا می‌دانید افسردگی فصلی چیست؟ افسردگی فصلی یکی از انواع افسردگی است که به آن اختلال عاطفی فصلی (Seasonal Affective Disorder) نیز گفته می‌شود. علائم این اختلال معمولا در اواخر فصل پاییز و اوایل فصل زمستان در فرد ظاهر می‌گردد. در واقع در این ایام شخص به صورت بالينی دچار افسردگی و كج خلقی بارز، خواب آلودگی شديد، تحريک پذيری و خستگی مفرط می‌شود. البته نوع نادری از افسردگی فصلی نیز وجود دارد که علائم افسردگی در تابستان ظاهر می‌گردد. خوشبختانه روش‌های درمانی مختلفی برای این نوع از افسردگی وجود دارد که به فرد کمک می‌کند تا بتواند خلق و خوی خود را در این فصل بهبود بخشد
افسردگی فصلی چیست؟
افسردگی فصلی که به آن اختلال عاطفی فصلی (SAD) نیز می‌گویند، نوعی اختلال خلقی است که مشابه افسردگی اساسی می‌باشد. با این تفاوت که اين نوع افسردگی در طول ماه‌های زمستان و پاییز زمانی كه نور خورشيد كمتر است ظاهر می‌شود و معمولا سالی یک بار برای فرد رخ می‌دهد. این اختلال باعث نوسانات خلقی فرد می‌شود و گاهی ممکن است تا بهار و یا تابستان هم ادامه پیدا کند. 
در برخی اقليم‌ها علائم خلقی اختلال افسردگی فصلی تبديل به يک اختلال جدی می‌شود؛ كه شكل خفيف‌تر آن در مناطق دارای چهار فصل اقليمی (بهار، تابستان، پاييز و زمستان) با نام "افسردگی زمستانی" طبقه بندی می‌شود. علائم افسردگی زمستانی از اواخر پائيز و هنگامی كه مدت روشنايی روز كمتر می‌شود، بروز می‌كند و تا اواخر زمستان و اوايل بهار پا برجا می‌ماند و با نزديک شدن به تابستان كاهش می‌يابد
علائم افسردگی فصلی
اختلال افسردگی فصلی بيشتر در مناطقی از كره زمين كه دارای عرض جغرافيايی بالاتری هستند و نور آفتاب كمتری دارند وجود دارد. علائم افسردگی فصلی در زمستان به شرح زیر است:
1-پایین بودن سطح انرژی
2-مشکل در تمرکز و هوشیاری
3-احساس کسالت، خستگی و کاهش کارایی در روز
4-افزایش اشتها، وزن و میل به مصرف کربوهیدرات
5-تمایل بیشتر به‌ تنهایی
6-افزایش خواب‌آلودگی و بهم خوردن ریتم خواب
7-کاهش علاقه و عدم لذت بردن از انجام کارهای روزانه
علاوه بر اختلال افسردگی فصلی در زمستان، نوع دیگر اختلال افسردگی فصلی وجود دارد که در تابستان رخ می دهد اما شیوع آن بسیار اندک است
علائم افسردگی فصلی در تابستان به شرح زیر است.
1-اضطراب و بی قراری
2-بی خوابی
3-کاهش اشتها و کاهش وزن
4-پرخاشگری و رفتار خشونت آمیز
عوامل تاثیر گذار بر افسردگی فصلی
جنسیت: زنان بیش از مردان در خطر ابتلا به این بیماری هستند.
سن: احتمال ابتلا به این بیماری در جوانان بیش از میانسالان است.
منطقه جغرافیایی: افرادی که در مناطق سردسیر و در عرض جغرافیایی بالاتر زندگی می‌کنند، به دلیل اینکه کمتر در معرض نور خورشید هستند احتمال بیشتری دارد که دچار این اختلال شوند.
سابقه خانوادگی و فردی: وجود بیماری افسردگی اساسی و یا اختلال دوقطبی در خود فرد یا خانواده او احتمال ابتلا به این نوع افسردگی را نیز افزایش می‌دهد چراکه هم نقش ژنتیک و هم نقش خانواده افسرده پرور پررنگ می‌شود.
علل بروز افسردگی فصلی
اگر چه دلایل افسردگی فصلی همچنان ناشناخته است، اما تحقیقات دلایل زیست شناختی نشانه‌های این اختلال را یافته است.
سروتونین: سروتونین نوعی ماده انتقال دهنده عصبی در مغز است که منجر به انتقال پیام‌های عصبی می‌شود. این ماده در بسیاری از فعالیت‌های بدن به خصوص حالت عاطفی افراد تاثیر دارد. هنگامی كه نور از طريق چشم‌ها عبور می‌كند و به مغز می‌رسد، ماده سروتونين در بافت عصبی رها می‌شود. در طول پاييز و زمستان، روشنايی روز كمتر از بهار و تابستان است و اين امر باعث پايين آمدن سطح سروتونين در بدن می‌شود. ملاتونین: ملاتونین هورمونی است که در شب ترشح می‌شود و در به خواب رفتن ما تاثیر بسزایی دارد. افزایش تاریکی در زمستان باعث افزایش ترشح ملاتونین در بدن شده و منجر به خواب آلودگی، بی حوصلگی و کسل شدن می‌شود. به نظر می‌رسد اين دو ماده در تعامل با هم، يعنی كمبود سروتونين كه باعث هماهنگی و همكاری سلول‌های عصبی می‌شود و افزايش ملاتونین كه بدن را به حالت خواب می‌برد، باعث اختلال افسردگی فصلی می‌شوند.
حتما لباس های روشن بپوشید اهنگ های شاد گوش بدهید,با ادم های پر انرژی رفت و امد داشته باشید.
سعی کنید فیلم های کمدی و شاد نگاه کنید,دورهمی های کوچیک و دوستانه داشته باشید.

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه