fasliblog
فصلی بلاگ / علم و دانش / آموزش /برنامه ریزی برای درس خواندن

برنامه ریزی برای درس خواندن

برنامه ریزی برای درس خواندن

یک راه مطمئن برای موفقیت در تحصیل، داشتن یک برنامه ریزی درسی منسجم است.

یک برنامه درسی مناسب می تواند ضامن موفقیت باشد، حتی اگر بسیاری از آنچه ما فکر می کنیم دشوار باشد.

نه تنها باید اولویت دروس را برنامه ریزی کنید، بلکه باید به طرز صریح عمل کنید که شما مسئولیت های دیگر خود را نسبت به خانواده و دوستان خود نادیده نگیرید.

و نیازی نیست که سرگرمی خود را به همین ترتیب ترک کنید.

در نهایت، با اندکی تفکر و کمی فعالیت بیشتر، شما برای انجام یک برنامه درسی مناسب و دستیابی به اهداف آموزشی خود دچار مشکل نخواهید شد.

همراه با این مقاله گام به گام به نحوه برنامه ریزی و یادگیری با انرژی و زمان مناسب برای دستیابی به تمام اهداف مطالعه خود بپردازید.

چگونه برنامه ریزی یک دوره؛ راهنمایی برای خواندن بهتر

چرا به طرح برنامه نیاز داریم؟

طرح برنامه روشی موثر برای موفقیت در مسیر تحصیلی شماست. هر دانش‌آموز طرح برنامه‌ای مختص به خود دارد. هیچ نوع طرح برنامه و برنامه‌ریزی یکسانی برای همه دانش‌آموزان وجود ندارد. زمانی که طرح برنامه مختص به خود را برنامه‌ریزی می‌کنید، باید برخی مواردی را که متناسب با علایق و زندگی خود شماست در نظر بگیرید.

باید زمان‌هایی را انتخاب کنید که کار به خصوص دیگری ندارید و می‌توانید در آن زمان مطالعه دقیق‌تر و بیشتری داشته باشید. به یاد داشته باشید که هر دانش‌آموز به شکل متفاوتی درس می‌خواند، بنابراین بازه زمانی و مدت زمانی که باید برای درس خواندن مشخص کنید با دانش‌آموزان دیگر متفاوت است.

برخی از دانش‌آموزان برای مثال با هر شب حدود سی دقیقه درس خواندن بازدهی بیشتری دارند نسبت به اینکه یک روز هفته را مشخص کنند و در آن روز مطالعه حجیمی داشته باشند.

برای نوشتن طرح برنامه در ابتدا باید اهداف خود را یادداشت کنید. مشخص کنید که چرا می‌خواهید درس بخوانید و در ادامه برنامه‌ای برای رسیدن به اهداف مشخص شده بنویسید. برای مثال هدف شما می‌تواند نمره آوردن در امتحان پایان ترم باشد.

در نهایت باید سعی کنید برنامه‌ای بنویسید که معقولانه باشد. برنامه شما نباید به گونه‌ای باشد که باعث شود از مطالعه خسته شوید و بازدهی ذهنی‌تان کم شود. برای اینکه بتوانید برنامه‌ای دقیق و مختص به خودتان داشته باشید، چهار مرحله زیر را یک به یک انجام دهید.

مرحله اول: برای فعالیت‌های روزانه‌تان برنامه ریزی زمانی داشته باشید

طراحی برنامه‌ریزی زمانی به شما کمک می‌کند تا ببینید که چطور برای هر دقیقه از روز خود برنامه داشته باشید. آخر هفته‌ها برای هر روز هفته برنامه‌ریزی کنید. در این برنامه به طور مثال مشخص کنید که چه زمانی را در مدرسه، در خانه یا در محیط کار به سر می‌برید.

حتی در این برنامه مشخص کنید که چه زمانی وقت غذا خوردن و خوابیدن شماست. با این روش در پایان هفته می‌توانید به سادگی مشخص کنید که در این بین چه زمان‌های خالی وجود دارد، این زمان‌ها برای مطالعه و درس خواندن می‌توانند مناسب باشند.

مرحله دوم: برنامه کاری بنویسید

بعد از اینکه متوجه شدید که چه زمانی برای مطالعه شما مناسب‌تر است، بروید سراغ دفتر برنامه‌ریزی یا تقویم خود و ساعات و روزهای مطالعه را مشخص کنید. بهتر است برنامه خود را طوری طراحی کنید که زمان‌ها به یادتان بماند. برنامه شما باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که مثل قرار ملاقات با دکتر آن را به یاد بسپارید و به انجام آن متعهد باشید.

همچنین بهتر است در برنامه جزئیات را نیز مشخص کنید و بنویسید که کدام موضوع و مبحث را قرار است بخوانید. همچنین در انتخاب روزها هم دقت داشته باشید مثلا اول هفته را بگذارید برای درس‌های سخت‌تری مثل ریاضی و فیزیک و آخر هفته‌ها را به درس‌های عمومی اختصاص بدهید.

مرحله سوم: اهداف مطالعه را مشخص کنید

در ابتدای هر هفته، مشخص کنید که چرا می‌خواهید مطالعه کنید و چه هدفی سر کلاس دارید. آیا قرار است برای امتحانی سخت آماده شوید. یا اگر که دارید برای امتحان میان ترم درس می‌خوانید از دو هفته قبل برنامه خود را بنویسید که در این بازه امتحانات قبلی و جزوه‌هایی که در کلاس درس نوشته‌اید، بخوانید. از طرف دیگر، زمانی که قرار نیست در امتحانی شرکت کنید، از زمان مطالعه خود برای آماده بودن سر کلاس یا آماده شدن برای درس همان روز استفاده کنید.

مرحله چهارم: به برنامه خود پایبند باشید

طرح برنامه برای مطالعه زمانی خوب عمل می‌کند که به انجام آن متعهد و پایبند باشید. شما باید تلاش کنید که برنامه‌ را مرحله به مرحله انجام دهید و با استفاده از روش‌های دقیق برنامه‌ریزی دست کم برنامه‌های مهمتر را انجام دهید. پایبندی به هر برنامه‌ای در ابتدا سخت است، اما پس از مدتی به انجام آن عادت می‌کنید.

در صورتی که برنامه‌ای متعادل داشته باشید و زمانبندی سختی انتخاب نکرده باشید، قطعا پایبندی به برنامه هم ساده‌تر می‌شود و از نظر روانی هم عمل به برنامه برای شما ساده‌تر می‌شود. حتما در طول مطالعه زمان‌هایی هم به عنوان زنگ تفریح برای استراحت مشخص کنید.

برخی از دانش‌آموزان هم ترجیح می‌دهند با دوست خود مطالعه کنند. درس خواندن به همراه همکلاسی به شما این فرصت را می‌دهد که در حین مطالعه همکاری بیشتر و همچنین فرصت بحث و تبادل نظر در خصوص مباحث درسی داشته باشید.

همچنین استفاده از نرم‌افزارهای آموزشی هم گزینه بدی نیست.

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه