fasliblog
فصلی بلاگ / علم و دانش / تغذیه و سلامت /خواص قارچ: ۵۰ فایده قارچ برای پوست، مو و سلامتی+۱۰ مضرات قارچ

خواص قارچ: ۵۰ فایده قارچ برای پوست، مو و سلامتی+۱۰ مضرات قارچ

خواص قارچ: ۵۰ فایده قارچ برای پوست، مو و سلامتی+۱۰ مضرات قارچ

خواص قارچ: ۵۰ فایده قارچ برای پوست، مو و سلامتی+۱۰ مضرات قارچ

 

خواص قارچ برای پوست، مو و سلامتی بسیار زیاد است. و همانطور که قارچ معجزه ای در زندگی ماریو قارچ خور در بازی های معروف و قدیمی برادران ماریو بود در زندگی واقعی هم، قارچ نوعی ابرغذا است. در این نوشتار با مهم ترین خواص قارچ برای پوست، مو و سلامتی در کنار بعضی از عوارض جانبی یا مضرات قارچ  آشنا خواهید شد.

قارچ، به‌دلیل فواید زیادی که برای سلامتی دارد، درحال محبوب‌شدن است. قارچ، سرشار از مواد مغذی است. باید هنگام خریدن قارچ، بسیار مراقب‌باشید و آن را فقط از فروشگاه‌های معتبر تهیه‌کنید زیرا بعضی قارچ‌ها مانند قارچ آمانیتا موسکاریا، سمی هستند.

 

خواص قارچ برای پوست

خوردن قارچ می‌تواند برای پوست‌تان مفید باشد. قارچ، سرشار از ویتامین D، سلنیوم و آنتی‌اکسیدان است که از پوست‌تان محافظت‌می‌کند. امروزه، قارچ، یکی از مواد فعال درکرم‌های موضعی، سرم‌ها و محصولات صورت است زیرا عصاره آن، یک آنتی‌اکسیدان قوی و مرطوب‌کننده طبیعی محسوب‌می‌شود. برخی از خواص قارچ برای پوست در زیر آمده است:

۱. آبرسانی پوست

اسیدهیالورونیک، مرطوب‌کننده داخلی بدن محسوب‌می‌شود زیرا پوست را پر و سفت‌می‌کند. این ماده، چین‌وچروک‌ها و خطوط مربوط به پیری را کاهش‌می‌دهد. قارچ، حاوی یک پلی‌ساکارید است که در آبرسانی و پرکردن پوست، موثر است. پوست، نرم و انعطاف‌پذیر می‌شود.

۲. درمان آکنه

قارچ، سرشار از ویتامین D است. زمانی‌که به‌صورت موضعی بر آکنه قراربگیرد، خواص درمانی دارد. بنابراین، عصاره قارچ معمولا در محصولات مراقبت از پوست مخصوص آکنه، کاربرددارد.

۳. روشن‌کننده طبیعی پوست

بعضی قارچ‌ها، اسیدکوجیک دارند که یک روشن‌کننده طبیعی برای پوست است. این اسید، از تولید ملانین بر سطح پوست جلوگیری‌می‌کند. اسیدکوجیک، سلول‌های جدید پوست را که بعد از لایه‌برداری سلول‌های مرده تشکیل‌شده‌اند، روشن‌می‌کند. این ماده، جایگزینی عالی برای روشن کننده‌های شیمیایی سمی مانند هیدروکینین که خطر ایجاد سرطان را دارد، است.

۴. از جمله خواص قارچ این است که ضد پیری است

قارچ، دارای خواص ضدپیری است. اسیدکوجیک، به‌عنوان درمانی برای علائم پیری مانند لکه‌های کبد، لکه‌های پیری، تغییر رنگ و رنگ پوست نامناسب ناشی از آسیب نوری، معمولا در کرم‌ها، لوسیون‌ها و سرم‌ها به کارمی‌رود. قارچ، دفاع طبیعی پوست را افزایش‌داده و با سالم‌کردن آن، ظاهر پوست را خوب‌می کند.

۵. درمان مشکلات پوست

مشکلات پوستی، اکثرا به دلیل التهاب و فعالیت زیاد رادیکال آزاد به‌وجودمی‌آیند. قارچ، حاوی آنتی‌اکسیدان و ترکیبات دارای خواص ضدالتهابی است. استفاده موضعی از این ترکیبات طبیعی، درمان را سرعت‌داده و با التهاب مبارزه‌می‌کند. عصاره قارچ معمولا در محصولات پوست و برای درمان مشکلات پوستی مانند اگزما، رزاسه و آکنه به‌کارمی رود.

خواص قارچ برای مو

موی سالم نیز، درست‌ مانند بقیه بدن، نیازمند دریافت مواد مغذی حیاتی برای فولیکول‌های خود است. کمبود این مواد مغذی، همچنین عوامل خارجی مانند درمان‌های شیمیایی قوی، سبک‌زندگی ناسالم و بیماری‌های‌ مزمن، می‌توانند باعث مشکلات مو شوند. قارچ، منبع خوبی از ویتامین D، آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی مانند سلنیوم و مس است.

۶. با ریزش مو مبارزه می‌کند

کم‌خونی یکی از معمول‌ترین دلایل ریزش مو است. کم‌خونی به‌دلیل کمبود آهن در خون به‌وجودمی‌آید. قارچ، منبع خوبی از آهن است و می‌تواند با ریزش مو مبارزه‌کند. آهن، یک ماده معدنی حیاتی است و در تشکیل سلول‌های قرمز خون نقش‌دارد، بنابراین مو را تقویت می‌کند.

۷. سرشار از مس

قارچ، مس دارد که برای موی شما مفید است زیرا جذب آهن غذا را تسهیل‌می‌کند. مس در تولید ملانین، نقش‌دارد. ملانین، بر رنگ مو اثرمی‌کند. قارچ، دارای مقادیر فراوان آهن نیز هست. مس و آهن در افزایش سلامت و تقویت مو نقش‌دارند.

۸. سلنیوم فراوان

قارچ، مقدار زیادی سلنیوم دارد که برای سلامت مو مفید است. این ماده مغذی، یک آنتی‌اکسیدان قوی است که بدن را از رادیکال‌های آزاد، خلاص‌کرده و سیستم ایمنی را تقویت‌می‌کند. سلنیوم، اغلب در پروتئین‌های حیوانی یافت‌می‌شود و بنابراین، قارچ می‌تواند جایگزین خوبی برای گیاه‌خواران، دردریافت این ماده حیاتی باشد. سلنیوم به رشد مو کمک‌کرده و از شوره سر جلوگیری‌می‌کند.

خواص قارچ برای سلامتی

۹. کلسترول را می‌سوزاند

قارچ سرشار از پروتئین، فیبر و آنزیم است و کربوهیدارات پایین و کلسترول و چربی صفر دارد، می‌تواند با سوزاندن کلسترول پس از هضم، سلامت‌تان را حفظ‌کند.

۱۰. از سرطان سینه و پروستات جلوگیری‌می‌کند

قارچ، دارای بتاگلوکان و اسیدلینولئیک ترکیب‌شده با عوامل ضدسرطان‌ است. این‌ها به جلوگیری از سرطان سینه و پروستات کمک‌می‌کنند. اسیدلینولئیک، در زنان یائسه، به سرکوب استروژن برای جلوگیری از سرطان سینه و بتاگلوکان به جلوگیری از سرطان پروستات کمک‌می‌کند. سلنیوم، بیشتر به سرکوب این سلول‌های سرطانی کمک‌می‌کند.

۱۱. رژیمی عالی برای افراد دیابتی

قارچ، هیچ‌گونه چربی ندارد و دارای کربوهیدارات کم، پروتئین بالا، آنزیم‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر است. بنابراین، برای بیماران دیابتی، عالی است. آنزیم‌های طبیعی موجود در آن به شکستن قندها و نشاسته کمک‌می‌کنند. همچنین، عملکرد غدد درون‌ریز را بهبودمی بخشند. به‌علاوه، آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی موجود در قارچ، به مبارزه با عفونت‌هایی که افراد دیابتی، مستعد ابتلا به آنها هستند، کمک‌می‌کنند.

خواص قارچ ۱۲: به ساخت ایمنی کمک‌می کند

ترکیب ویتامین‌های A، B و C در قارچ، می‌تواند سیستم ایمنی خوبی بسازد. آنتی‌بیوتیک‌های قوی موجود در قارچ، به مبارزه با عفونت‌ها کمک‌می‌کند. آنتی‌اکسیدان ارگوتیونین، دربرابر رادیکال‌های آزاد، از بدن محافظت‌می‌کند.

۱۳. به کاهش وزن کمک‌می‌کند

همه می‌دانند برای کاهش چربی و کلسترول، باید چربی اضافی که برای هضم پروتئین‌ها در بدن به‌کارمی‌رود را بسوزانید. در زمان رژیم، همیشه، رژیم غذایی با پروتئین بالا، کربوهیدرات پایین و بدون چربی که همگی از خواص قارچ هستند، توصیه‌می‌شود.

۱۴. کم‌خونی را درمان می‌کند

دلیل اصلی کم‌خونی کمبود آهن است. بله، شیوه‌ی درمان کم‌خونی به سادگی مصرف غذاهای حاوی آهن فراوان است و قارچ قطعا در بالای فهرست غذاهای حاوی آهن قرار دارد. آهن برای تولید گلبول‌های قرمز خون ضروری است و در مقایسه با دیگر غذاهایی که حاوی آهن هستند، تقریبا ۹۰٪ آهن موجود در قارچ می‌تواند به طور مطلوب جذب بدن شود. علاوه بر این قارچ همچنین حاوی ویتامین C است که می‌تواند جذب آهن را در بدن افزایش دهد.

۱۵. قارچ به عنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی عمل می‌کند.

از دیگر خواص قارچ برای سلامتی این است که می‌تواند یکی از بهترین آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی باشد. آیا می‌دانستید که پنی‌سیلین از قارچ استخراج می‌شود؟ به عبارت دیگر، اگر شما قارچ را به طور مرتب مصرف ‌کنید به این معنی است که آنتی‌بیوتیک طبیعی را جهت مبارزه با عفونت‌هایی که در اثر میکروب و قارچ‌های مضر ایجاد می‌شوند، برای بدن‌تان فراهم می‌کنید. با این کار نه تنها از بروز بیماری‌ها پیشگیری می‌کنید، بلکه حتی به لطف آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی که در این ماده‌ی خوراکی موجود است، کسانی که آلوده شده‌اند نیز می‌توانند درمان شوند.

۱۶. خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد

مقدار فراوان کلسیم موجود در قارچ تاثیر زیادی در کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان و سایر اختلالات استخوانی دارد. کلسیم همراه با مواد معدنی خاصی مانند آهن، مس و سلنیوم تاثیر خود را می‌گذارد و به این ترتیب از استخوان‌ها محافظت کرده و آن‌ها را تقویت می‌کند. قارچ نه تنها گزینه‌ای مناسب به عنوان یک میان‌وعده است بلکه در واقع ماده‌ی خوراکی سودمندی برای سلامتی بدن شما در آینده محسوب می‌شود.

۱۷. جذب مواد مغذی را بهینه می‌کند

در این میان چیزی که بسیار اهمیت دارد این است که متابولیسم بدن شما چگونه این مواد مغذی را جذب می‌کند. ویتامین D و ویتامین C نقش مهمی در بهینه‌سازی جذب مواد مغذی خاصی دارند. در حالی که ویتامین C جذب مطلوب آهن را تضمین می‌کند، ویتامین D باعث جذب مطلوب کلسیم و فسفر می‌شود. این ویتامین‌ها در قارچ نیز یافت می‌شوند.

خواص قارچ ۱۸: زخم را التیام می‌دهد

بروز زخم روی پوست از اختلالات پوستی شایع است. این اختلال ناشی از باکتری، ویروس یا عفونت‌های میکروبی است. اگرچه داروها یا سرم‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند این مشکل را درمان کنند اما استفاده از قارچ که دارای خواص آنتی‌بیوتیکی طبیعی است، می‌تواند در زخم‌ها را به صورت داخلی درمان کند، به این دلیل که فرایند بهبودی و جلوگیری از عفونت بیش‌تر را تسریع می‌کند.

۱۹. فشار خون را کنترل می‌کند.

تقریبا همه می‌دانند که غذاهای غنی از پتاسیم برای کنترل فشار خون مناسب هستند و قارچ هم از این قاعده مستثنی نیست. پتاسیم با عمل به عنوان یک وازودیلاتور قادر است فشار خون را کاهش دهد. این عنصر به عنوان وازودیلاتور،  فشار را در رگ­های خونی کم می‌کند و به این ترتیب فشار خون نیز به طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

۲۰. عملکرد شناختی را بهبود می‌دهد.

مصرف قارچ توسط فرزندان‌تان در افزایش عملکرد شناختی مؤثر است. این تاثیر قارچ به دلیل میزان فراوان پتاسیم موجود در قارچ است. پتاسیم به عنوان وازودیلاتور، نه تنها قادر است رگ‌های خونی را شل کند و فشار خون را کاهش دهد بلکه به طور همزمان گردش خون و جریان اکسیژن را به مغز افزایش می‌دهد و به این ترتیب فعالیت‌های عصبی را تحریک می‌کند و باعث افزایش عملکرد شناختی می‌شود.

خواص قارچ ۲۱: حافظه را بهبود می‌دهد.

تحقیقات نشان داده‌اند که مغزی که اکسیژن را به میزان کافی دریافت می‌کند، در مقایسه با مغزی که اکسیژن کافی ندارد، بسیار سالم‌تر است. مغز سالم می‌تواند به طور مطلوب عمل کند و یکی از عملکردهای مغز حفظ کردن است. قارچ غنی از پتاسیم است که می‌تواند اطمینان حاصل کند مغز شما به بهترین شکل ممکن عمل می‌کند. همان تحقیق همچنین نشان داد که حافظه‌ی خوب به معنای توانایی حفظ راحت‌تر مطالب در طول مطالعه است.

۲۲. یک ابر خوراکی برای مغز محسوب می‌شود.

اکسیژن برای عملکرد مغز ضروری است. پتاسیم موجود در قارچ سهم بزرگی در تضمین عملکرد مناسب رگ‌های خونی دارد و به این ترتیب توزیع اکسیژن توسط گلبول‌های قرمز به مغز نیز بهینه خواهد شد. مغز سالم به معنای داشتن حافظه‌ی خوب، سیستم عصبی سالم و کاهش خطر سکته‌ی مغزی است.

۲۳. خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش می‌دهد

فشار خون سبب می‌شود که قلب مجبور باشد بیش از حد فعالیت کند. بروز این مشکل می‌تواند علل فراوانی داشته باشد، اما مسدود شدن یا تنگ شدن عروق خونی، دلیل اصلی آن است. پتاسیم در شل کردن رگ‌های خونی ضروری است، در حالی که فیبر نقش برجسته‌ای در جلوگیری از تولید بیش از حد LDL دارد که باعث تشکیل پلاک می‌شود و می‌تواند رگ‌های خونی را مسدود کند.

خواص قارچ ۲۴: برای بدنسازی مفید است

از آن‌جایی که قارچ غنی از پروتئین است، مصرف آن برای افرادی که در حال حاضر برنامه‌ی بدنسازی دارند، توصیه می‌شود. مصرف قارچ به شما در سوزاندن چربی‌های اضافی در سلول‌های‌تان کمک می‌کند؛ البته باید بدانید که این کافی نیست زیرا شما برای ساخت توده‌ی عضلانی به پروتئین هم نیاز دارید. بدون مصرف پروتئین شما به هدف مورد نظرتان نخواهید رسید. به همین دلیل است که گنجاندن قارچ در رژیم غذایی روزانه‌تان تضمین می‌کند که پروتئینی که بدن‌تان برای ساخت عضلات نیاز دارد را تامین خواهید کرد.

۲۵. قارچ منبع غنی آنتی‌اکسیدان است

وقتی پای صحبت از آنتی‌اکسیدان در میان باشد، قارچ نه تنها غنی از آن است، بلکه یکی از آنتی‌اکسیدان‌های مهم و نادر در این ماده‌ی خوراکی وجود دارد که کارشناسان آن را “آنتی‌اکسیدان برتر” نامیده‌اند.

۲۶. خطر رخ دادن سکته‌ی مغزی را کاهش می‌دهد

سکته‌ی مغزی زمانی رخ می‌دهد که مغز، به دلیل اختلال در توزیع خون، اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند. قارچ حاوی مقادیر زیادی از پتاسیم است که با شل کردن رگ‌های خونی اطمینان حاصل می‌کند که این مشکل رخ نخواهد داد، در حالی که آهن موجود در آن گلبول‌های قرمز را تولید می‌کند،‌و گلبول‌ها اکسیژن را به مغز منتقل می‌کنند و خطر سکته‌ی مغزی را کاهش می‌دهند.

۲۷. از جمله خواص قارچ این است که آسیب‌های ناشی از سکته‌ی مغزی را کاهش می‌دهد

قارچ نه تنها برای کاهش خطر سکته‌ی مغزی مناسب است بلکه آسیب‌های ناشی از سکته‌ی مغزی را نیز کاهش می‌دهد. این تاثیر قارچ به علت خواص ضد التهابی آن است. مطمئنا مطالعات بیش‌تری در این زمینه لازم است اما از آن‌جایی که قارچ تقریبا بدون عوارض جانبی است، مصرف آن به بیمارانی که سکته‌ی مغزی را تجربه کرده‌اند، بسیار توصیه می‌شود.

۲۸. برای افراد مبتلا به آسم مفید است

مطالعات اخیر نیز نشان داد که قارچ احتمالا برای بیماران مبتلا به آسم مفید و کمک‌کننده است. درمان آسم دشوار است اما علائم آن را می‌توان کاهش داد. قارچ حاوی خواص ضد التهابی است که دانشمندان ادعا می‌کنند برای کسانی که در معرض آسم هستند، مفید باشد.

۲۹. روند رشد تومور را کند می‌کند

مطالعه‌ای انجام شده‌است در مورد این‌که آیا مواد مغذی موجود در قارچ می‌تواند روند رشد تومور را کند، کنَد یا خیر. قارچ به عنوان منبع قدرتمندی از آنتی‌اکسیدان مطمئنا قادر است با سلول‌های آسیب‌دیده‌ای که به تومور منجر می‌شوند، مبارزه کند. همین مطالعه همچنین ادعا کرد که قارچ نه تنها از تشکیل تومور جلوگیری می‌کند، بلکه قادر است سلول‌های آسیب‌دیده را ترمیم کند، به طوری که می‌توان گفت این ماده‌ی خوراکی به طور موثری رشد تومور را مهار می‌کند.

۳۰. از بروز آسیب اکسیداتیو DNA جلوگیری می‌کند

DNA آسیب‌دیده می‌تواند منجر به رشد سریع سلول‌های جهش‌یافته شود. سلول‌های جهش‌یافته به عنوان سلول‌های سرطانی نیز شناخته می‌شوند. قارچ که حاوی آنتی‌اکسیدانی بسیر قدرتمندی به نام ارگوتیونین است، راه‌حل مناسبی برای جلوگیری از آسیب اکسیداتیو DNA محسوب می‌شود. به عبارت دیگر، قارچ یک ماده‌ی خوراکی موثر برای جلوگیری از سرطان ناشی از آسیب DNA است.

۳۱.  گردش اکسیژن را بهینه‌سازی می‌کند

از آن‌جایی که قارچ غنی از ویتامین و مواد معدنی است، سهم بزرگی در بهینه‌سازی گردش اکسیژن دارد و همچنین استفاده‌ی موثر از آن را تضمین می‌کند. ویتامین C سبب جذب مطلوب آهن می‌شود، عنصری که برای تولید گلبول‌های قرمز خون که اکسیژن را در کل قسمت‌های بدن توزیع می‌کنند، مفید است.

۳۲. به مقاومت بدن در برابر آلرژی کمک می‌کند

قارچ علاوه بر این‌که تقویت‌کننده‌ی طبیعی سیستم ایمنی بدن است، عملکرد دیگری هم دارد؛ این ماده‌ی خوراکی مقاومت بدن را در برابر آلرژی، افزایش می‌دهد. چنین تاثیری به دلیل بتاگلوکان‌هایی است که در قارچ یافت می‌شود. بنا به گفته‌ی محققان بتاگلوکان‌ها می‌توانند در حمایت از بدن در برابر واکنش‌های آلرژیک نقش مثبتی داشته باشند.

خواص قارچ برای بارداری

۳۳. سرشار از ویتامین ب- کمپلکس است

ویتامین B یکی از ویتامین‌های ضروری است که مصرف روزانه‌ی آن در دوران بارداری باید صورت بگیرد. یکی از ویتامین‌های گروه B که باید در دوران بارداری مصرف کنید ویتامین B۹ است که به عنوان فولات نیز شناخته شده‌است. فولات نقش کلیدی در بهینه‌سازی رشد مغز و همچنین سیستم عصبی دارد. ویتامین B در کاهش خطر ابتلا به نقص تولد نیز نقش دارد.

۳۴. منبع عالی ویتامین D است

دلایل متعددی وجود دارد که ویتامین D در دوران بارداری هم مهم است. اول این‌که، ویتامین D می‌تواند به مدیریت سطح قند خون کمک کند و به این ترتیب خطر ابتلا به دیابت بارداری را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. دوم، درست مانند ویتامین B، ویتامین D نیز به توسعه‌ی مطلوب سیستم عصبی کمک می‌کند. سوم، ویتامین D در کنار کلسیم برای توسعه‌ی استخوان‌ها و دندان‌های جنین ضرورت دارد.

خواص قارچ ۳۵:حاوی فیبر است

هضم کند و یبوست، اختلالی است که معمولا در طول بارداری، اتفاق می‌افتد. در اغلب موارد، این مشکل بسیار شایع است و البته قرار نیست کشنده باشد اما می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد. خوردن غذاهای غنی از فیبر می‌تواند سبب بهبود عملکرد سیستم گوارشی شود، زیرا یکی از مزایای فیبر برای سلامتی، تضمین عملکرد درست سیستم گوارش است.

۳۶. منبع طبیعی آهن است

فایده‌ی اصلی آهن برای سلامتی تولید گلبول قرمز است. در طول بارداری باید به اندازه‌ی کافی گلبول قرمز داشته باشید تا بتوانید در مورد رشد مطلوب جنین مطمئن باشید و از ابتلا به کم‌خونی جلوگیری کنید زیرا کم‌خونی در دوران بارداری می‌تواند به مشکلات جدی مانند زایمان زودرس و نوزادان متولد شده با نقص تولد منجر شود.

۳۷. قارچ منبع مناسب پروتئین گیاهی است

در دوران پروتئین نیز باید به طور روزانه مصرف شود. دو نوع پروتئین، وجود دارد: پروتئین حیوانی و پروتئین گیاهی. برای دریافت پروتئین گیاهی می‌توانید حبوبات بخورید، و در عین حال قارچ هم منبع مناسبی از پروتئین گیاهیی محسوب می‌شود. در دوران بارداری، افزایش وزن طبیعی است اما پروتئین مانع از افزایش شدید وزن می‌شود. علاوه بر این، پروتئین همچنین به توسعه‌ی بهینه‌ی مغز و سیستم عصبی جنین کمک می‌کند و از به دنیا آمدن نوزاد با نقص تولد جلوگیری می‌کند.

خواص قارچ ۳۸: ویتامین C فراوانی دارد

هنگامی‌که پای مزایای ویتامین B به میان می‌آید، فهرست آماده شده می‌تواند بی‌پایان باشد، اما در مورد مزایای ویتامین C باید بگوییم که مهم‌ترین مورد تاثیر آن روی سیستم ایمنی بدن است. به خصوص برای مادر که همیشه باید استقامت و سلامت خود را در حد مطلوب حفظ کند؛ زیرا ویروس‌ها فقط باعث تب کردن مادر می‌شوند اما می‌توانند جنین را در معرض خطر قرار دهند. به همین دلیل سالم بودن در دوران بارداری اهمیت بسیار زیادی دارد.

۳۹. قارچ آنتی‌اکسیدان زیادی دارد

قارچ سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است. گاهی اوقات شما نمی‌توانید آن‌چه برای‌تان ناگهان رخ می‌دهد کنترل کنید، اما می‌توانید آن‌چه را که در آینده ممکن است رخ بدهد، کنترل کنید. آنتی‌اکسیدان‌ها مانند یک لایه‌ی حفاظتی هستند، بنابراین از بدن در برابر مواد شیمیایی مضر که می‌توانند برای جنین خطرناک باشند، به طور کامل محافظت می‌کنند.

خواص قارچ ۴۰: حاوی چربی‌های سالم است

داشتن انرژی در دوران بارداری ضروری است. قارچ نه تنها طعم خوبی دارد بلکه سالم نیز است زیرا چربی سالم دارد که می‌تواند در دوران بارداری به شما انرژی بدهد. تنها مادرانی که بارداری را تجربه کرده‌اند درک می‌کنند که در این دوران داشتن انرژی چه‌قدر اهمیت دارد. به همین دلیل مصرف کربوهیدرات و چربی برای زنان باردار ضرورت دارد زیرا این‌ دو منبع خوبی از انرژی هستند.

۴۱. بر خلق و خوی فرد تاثیر می‌گذارد

در دوران بارداری گاهی اوقات کنترل خلق و خوی بسیار دشوار است. به همین دلیل است که برخی از موارد مانند سندرم کودک آبی به تدریج در این روزها افزایش می‌یابد. در واقع گاهی اوقات برخی از مادران نمی‌دانند که چگونه فشار را در دوران بارداری کنترل کنند و به همین دلیل علائم افسردگی در آن‌ها اتفاق می‌افتد. قارچ حاوی پروتئین است که بر اساس برخی مطالعات اثبات‌ شده که در بهبود روحیه و جلوگیری از نوسانات خلق و خوی که می‌تواند منجر به خستگی، اضطراب و افسردگی شود،‌ موثر است.

سایر خواص قارچ بر اساس عناصر و مواد غذایی اش

۴۲. ویتامین D

قارچ، تنها سبزیجاتی است که ویتامین D دارد. این ویتامین، ضد سرطان و دارای خواص پرشماری است. در کنار این ویتامین حیاتی قارچ، دارای کلسیم، آهن، پتاسیم، مس و سلنیوم است.

 

۴۳. ویتامین B۱

قارچ، منبع خوبی از ویتامین B۱ یا تیامین است. تیامین، مسئول کنترل آزادشدن انرژی از کربوهیدرات است. این ماده، برای عملکرد طبیعی سیستم عصبی و مغز ما لازم است.

۴۴. ویتامین B۲

قارچ، سرشار از ریبوفلاوین یا ویتامین B۲ است. این ویتامین، بینایی و سلامت چشم را افزایش‌می‌دهد. نه‌تنها این، بلکه سلامت سلول‌های قرمز خون که سیستم ایمنی ما را تقویت‌می‌کنند را نیز حفظ‌می‌کند. ویتامین B۲ موجود در قارچ، وظیفه سلامت پوست را نیز برعهده‌دارد.

۴۵. ویتامین B۳

نیاسین یا ویتامین B۳ نوع مهم دیگری از ویتامین B است که در قارچ یافت‌‌می‌شود. این ویتامین، به کنترل آزادسازی انرژی از کربوهیدرات، چربی و پروتئین کمک‌می‌کند. ویتامین B۳، سیستم عصبی و گوارشی بدن‌مان را در وضعیت مناسبی قرارمی‌دهد.

۴۶. ویتامین B۵

ویتامین B۵ که اسیدپنتاتونیک نیز نام‌دارد، به‌طورطبیعی، در قارچ یافت‌می‌شود. اسیدپنتاتونیک، ویتامین بسیار مهمی است که برای نقش‌های متعدد متابولیک، در بدن ما ضروری است. اسیدپانتاتونیک، به تولید هورمون‌ها در بدن نیز کمک‌می‌کند.

۴۷. ویتامین B۶

ویتامین B۶ نیز در قارچ یافت‌می‌شود. این ویتامین به بهبود خلق‌وخوی شما کمک‌می‌کند. ویتامین B۶، ساعت درونی بدن را که برای عملکرد و پیشرفت مغز بسیار مهم است، تنظیم‌می‌کند. این ویتامین، مسئول کاهش نوسانات خلقی و افسردگی نیز هست.

۴۸. ویتامین B۹

قارچ، سرشار از ویتامین B۹ است که اغلب به‌نام فولات شناخته‌می‌شود. ویتامین‌ B۹ به تشکیل سلول‌های سفید و سلول‌های قرمز خون در مغر استخوان کمک‌می‌کند. فولات، برای رشد سالم بدن نیز بسیار ضروری است. حتی زنان باردار نیز به مصرف فولات، توصیه‌می‌شوند، زیرا باعث رشد مناسب جنین‌ می‌شود.

۴۹. ویتامین H:

ویتامین H یا بیوتین نیز یکی از انواع ویتامین B موجود در قارچ است. این ویتامین برای سوخت‌وسازکربوهیدرات و پروتئین، بسیار ضروری است. بیوتین، با افزایش ایمنی، سلامت داخلی بدن‌مان را افزایش‌می‌دهد.

۵۰. حاوی گلوتن نیست

آخرین خواص قارچ این است که گلوتن ندارد. بنابراین برای کسانی که در حال حاضر تحت رژیم غذایی بدون گلوتن هستند، بسیار مفید است چرا که همه‌ی مواد مغذی را که بدن شما نیاز دارد، فراهم می‌کند.

عوارض جانبی و مضرات قارچ ها

همانطور که در بالا خواندید قارچ‌ها را برای ارزش‌های دارویی و تغذیه‌ای موجود در آن‌ها مصرف می‌کنند. این خوراکی در همه‌ی سوپرمارکت‌ها در دسترس قرار داد. قارچ‌های خوراکی نیز ممکن است برای برخی افراد خاص که دارای آلرژی‌های قارچی هستند، عوارض جانبی داشته باشند، زیرا به هر حال قارچ‌ها دارای برخی ویژگی‌های مشابه‌ای هستند. از این رو، این قبیل افراد بعد از تجربه‌ی این علائم اولیه باید تحت درمان قرار بگیرند و در آینده از مصرف قارچ اجتناب نمایند.

در ادامه به مضرات قارچ و ۱۰ عارضه جانبی مصرف قارچ‌ها اشاره می‌کنیم:

۱. خستگی

برخی افراد ممکن است بعد از مصرف قارچ دچار خستگی مفرط شوند. هم‌چنین ممکن است سایر آدم‌ها نیز بعد از خوردن قارچ احساس ناراحتی و بی‌حالی کنند. این عارضه‌ی جانبی در میان بسیاری از آدم‌ها رایج است. همین عارضه‌ی جانبی ممکن است باعث شود برخی افراد از مصرف قارچ در برنامه‌ی غذایی روزانه‌شان خودداری کنند.

۲. ناراحتی معده

برخی از قارچ‌ها نیز ممکن است در بسیاری از آدم‌ها باعث ایجاد مشکلات معده شوند. برخی آدم‌ها بعد از خوردن قارچ دچار اسهال می‌شوند. از دیگر مشکلات معده که ممکن است در اثر مصرف قارچ ایجاد شوند می‌توان به استفراغ، گرفتگی معده، و حالت تهوع اشاره کرد.

مضرات قارچ ۳: حواس پرتی

برخی افراد نیز ممکن است در اثر مصرف قارچ دچار توهم شوند. توهم باعث می‌شود افراد به حواس پرتی دچار شوند. گاهی اوقات مصرف قارچ باعث می‌شود درک واقعیت برای فرد دچار تغییر شود. این اثر توهمی را می‌توان با اثر داروی ال‌اس‌دیمقایسه کرد. افراد ممکن است ظرف بیست دقیقه بعد از مصرف قارچ دچار این اثر شوند. این اثر بعد از گذشت ۳۰ الی ۴۰ دقیقه به اوج خود می‌رسد. برخی نیز ممکن است صداهایی از معده‌شان بشوند که بلند از حد معمول هستند.

۴. حساسیت‌های (آلرژی) پوستی

قارچ‌ها به عنوان عاملی برای تقویت دستگاه ایمنی بدن شناخته می‌شوند. با این حال برای برخی افراد، این قارچ‌ها بثورات و ناراحتی‌های پوستی به همراه دارند. برخی افراد نیز در اثر مصرف بیش از اندازه‌ی قارچ دچار خونریزی بینی، خشکی گلو و بینی و مشکلات دیگر می‌شوند.

 

۵. احساس خارش

برخی آدم‌ها بعد از ۲۰ الی ۳۰ دقیقه مصرف قارچ احساس شادی و هیجان می‌کنند. سپس همراه این احساس هیجان، تمام بدن‌شان شروع به خارش می‌کند. هم‌چنین این قبیل افراد بعد از گذشت مدت زمانی دچار افسردگی نیز می‌شوند.

۶. لزوم خودداری از مصرف قارچ در دوران بارداری

برخی پزشکان به زنان توصیه می‌کنند در طول دوران بارداری و شیردهی از مصرف قارچ خودداری کنند. با این‌که هیچ عارضه‌ی جانبی خطرناکی در این مورد تاکنون گزارش نشده است، بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنید و از مصرف قارچ اجتناب نمایید.

۷. سردرد

برخی داروهای خاص دارای عوارض جانبی نظیر سردرد هستند که بعد از گذشت مدتی فروکش می‌کنند. ولی برخی آدم‌ها بعد از مصرف قارچ دچار سردردهایی می‌شوند که بیش‌تر از یک روز به درازا می‌انجامند.

۸. اضطراب

هم‌چنین قارچ‌ها می‌توانند در برخی آدم‌ها اضطراب به وجود بیاورند؛ این اضطراب می‌تواند در سطوح خفیف یا شدید ایجاد شود. این عارضه‌ی جانبی در صورت مصرف بیش از اندازه‌ی قارچ وخیم‌تر می‌شود.

۹. بیماری روانی

بیماری روانی خطرناک‌ترین عارضه‌ی جانبی است که به دلیل مصرف قارچ در برخی آدم‌های خاص رخ می‌دهد. برخی افراد پس از مصرف قارچ دچار اختلالات روانی نظیر ترس بسیار زیاد و وحشت‌زدگی می‌شوند.

مضرات قارچ ۱۰: سرگیجه

هم‌چنین برخی آدم‌ها گزارش داده‌اند چند ساعت بعد از مصرف قارچ دچار سرگیجه‌ی شدیدی شده‌اند. مصرف بیش از اندازه‌ی قارچ  ممکن است به گیجی منجر شود. هم‌چنین قارچ‌ها در افرادی که فشار خون پایینی دارند ممکن است سبب بیهوشی شود.

نکات احتیاطی و هشدارها

یک نکته‌ی منحصر به فرد در مورد قارچ این است که شما می‌توانید آن را به طور مرتب و همیشه مصرف کنید چرا که تقریبا هیچ گونه عوارض جانبی ندارد. با این حال، این بدان معنا نیست که می‌توانید آن را بدون کنترل مصرف کنید، زیرا مصرف هیچ ماده‌ی خوراکی به صورت بیش از حد ابدا خوب نیست. مصرف آن به شیوه‌ای عاقلانه سبب می‌شود که از تمام خواص قارچ که در این نوشتار آمده است، بهره‌مند شوید.

در ادامه برخی از نکات احتیاطی و هشدارهایی را می‌بینید که به هر روی لازم است به آن‌ها توجه داشته باشید، زیرا اگر مراقب نباشید ممکن است با خطر بزرگی روبرو شوید؛ حتی احتمال مرگ نیز وجود دارد.

۱. حواس‌تان به قارچ‌های سمی خطرناک باشد.

قارچ یک ارگانیسم منحصر به فرد است. این گیاه دارای ویژگی‌های انگلی است و با جذب مواد مغذی از میزبان زندگی می‌کند. به همین دلیل است که قارچ می‌تواند حاوی مواد مغذی خاصی از حیوانات و گیاهانی باشد از محلی که در آن رشد کرده‌است. این توانایی قارچ آن را قادر می‌سازد تا هر ماده‌ای را جذب کند، هم مواد خوب و هم مواد مضر. بنابراین، هرگز قارچ وحشی را برای مصرف انتخاب نکنید زیرا ممکن است آلوده به آلاینده‌های فلزی یا آبی زیادی باشد. فقط قارچ‌های پرورشی معتبر را مصرف کنید.

۲. ممکن است هضم قارچ برای دستگاه گوارش دشوار باشد.

این بستگی به شیوه‌ی پختن قارچ دارد. قارچ دارای سلول‌های پوستی است که هضم آن‌ها می‌تواند برای سیستم گوارش شما خیلی سخت باشد. به همین دلیل است که باید آن را به طور کامل بپزید تا مطمئن شوید که سلول‌های پوستی آن برای سیستم گوارش شما به اندازه‌ی کافی نرم هستند و خود پروسه‌ی پخت و پز نیز می‌تواند تمام مواد سمی را از بین ببرد.

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه