fasliblog
فصلی بلاگ / علم و دانش / تغذیه و سلامت /علت کمر درد در سمت راست ازچیست؟

علت کمر درد در سمت راست ازچیست؟

علت کمر درد در سمت راست ازچیست؟

علت کمر درد در سمت راست ازچیست؟
کمر درد برای هر فردی متفاوت است. برای برخی افراد این درد شامل یک درد خفیف است و در برخی دیگر از افراد درد شدیدی است که در هنگام انجام فعالیت تشدید شده و با استراحت تسکین می‌یابد. بیشتر پزشکان درد کمر را دردی حاد (معمولاً شدید اما کوتاه مدت)، نیمه حاد یا مزمن (بلند مدت یا با تناوب زیاد) توصیف می‌کنند. کمر درد حاد بین یک تا 3 روز طول می‌کشد. درد ممکن است خفیف یا شدید باشد و گاهی اوقات دلیل آن تصادف یا آسیب‌دیدگی است. کمر درد نیمه حاد معمولاً بین 7 روز تا 7 هفته طول می‌کشد و معمولاً خفیف و گاهی اوقات نیز شدید است. این درد معمولاً ربطی به بیماری‌های دیگری که شما به آنها مبتلا هستید ندارد. کمر درد مزمن معمولاً بیش از 3 ماه طول کشیده و ممکن است خفیف یا شدید باشد. این نوع کمر درد ممکن است با بیماری‌های دیگر شما مرتبط باشد یا احتمالاً دلیل مشخصی نداشته باشد
کمر درد ممکن است علامت ابتلا به آرتروز یا بسیاری از بیماری‌های دیگر باشد، این موضوعی است که در مورد هر فرد مبتلا به کمر درد بیان می‌شود بدون توجه به دلیل آن. هر عاملی که بر عضلات یا عصب‌های کمر شما فشار وارد کند باعث ابتلا به کمر درد می‌شود. هر بیماری یا آسیب‌دیدگی در ستون فقرات ممکن است باعث ایجاد درد شود. علت ابتلا به بیشتر کمر دردهای حاد هنوز مشخص نیست اما شاید به دلیل کشیدگی‌ها یا رگ به رگ شدن‌های جزئی یا استفاده بیش از حد باشد. استرس‌های عاطفی نیز ممکن است باعث افزایش درد شود زیرا باعث کاهش سرعت روند بهبودی می‌شود. برخی دیگر از علل احتمالی ابتلا به کمر درد عبارتند از::
پاره شدن دیسک‌های بین مهره‌ای
این عارضه ممکن است بسیار دردناک باشد و تشخیص آن نیز راحت‌تر از بقیه عوارض کمر است. فتق دیسک کمر زمانی ایجاد می‌شود که دیسک بیرون زده و وارد کانال نخاعی شده و بر ریشه عصب‌ها فشار وارد می‌کند. این عارضه باعث تحریک ریشه‌های عصب می‌شود. دیسک ممکن است پس از خم شدن زیاد و بلند کردن اجسام بیرون بزند یا ممکن است دلیل مشخصی برای ابتلا به آن وجود نداشته باشد. فتق دیسک کمر ممکن است باعث کمر درد و اسپاسم عضلات شود؛ اما شایع‌ترین علامت آن ابتلا به درد سیاتیک است. گاهی اوقات این تنها علامت بیرون‌زدگی دیسک کمر است. فتق دیسک کمر معمولاً پس از انجام معاینات فیزیکی تشخیص داده می‌شود. گاهی اوقات برای تأیید تشخیص و تعیین لزوم یا عدم لزوم انجام عمل‌های جراحی باید فرایندهایی مانند میلوگرام، اسکن توموگرافی محوری کامپیوتری (کت اسکن) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام آر آی) انجام شوند.
تنگی کانال نخاع
در صورت ابتلا به تنگی کانال نخاع، این کانال باریک شده و بر عصب‌ها فشار وارد می‌کند. این فشار باعث ایجاد کمر درد می‌شود. شایع‌ترین علامت ابتلا به تنگی کانال نخاع دردی است که در هنگام راه رفتن تشدید شده و وقتی می‌نشینید تسکین می‌یابد.
پوکی استخوان
پوکی استخوان یکی از انواع آرتروز است که باعث ابتلا به کمر درد می‌شود. در این بیماری، غضروف (ماده‌ای الاستیکی و نرم) که نقش ضربه‌گیر را برای مفاصل ستون فقرات و مفاصل دیگر در بدن دارد از بین می‌رود. وقتی پوکی استخوان بر لگن یا زانوها تأثیر می‌گذارد ممکن است باعث تشدید درد قسمت پایین کمر شود. پوکی استخوان به طور مستقیم نیز بر ستون فقرات تأثیر می‌گذارد و باعث کشیدگی عضلات، تاندون‌ها و رباط‌های آن می‌شود که در نتیجه کمر و گردن ممکن است دچار درد شوند.
آنکیلوزان اسپوندیلیت
آنکیلوزان اسپوندیلیت نوعی آرتروز است که باعث خشک‌شدگی و تورم مفاصل ستون فقرات می‌شود. خشک‌شدگی مفاصل ممکن است باعث جوش خوردن آنها به هم شود (با هم رشد می‌کنند). شایع‌ترین علائم عبارتند از درد و خشک‌شدگی در باسن و قسمت پایین کمر (به خصوص در هنگام صبح) که بیش از 3 ماه طول می‌کشد.
آسیب‌دیدگی یا تصادف
آیا تا کنون این اتفاق برای شما افتاده است که یکی از وسایل سبک منزل را جابجا کرده و روز بعد دچار کمر درد شده باشید؟ آیا تاکنون شده که خودتان را کمی برای برداشتن چیزی بکشید و بعد احساس کنید که کمر شما پیچ خورده است؟ بسیاری از آسیب‌دیدگی‌های کمر به دلیل چرخش‌ها و حرکات ناگهانی و به طور غیرمنتظره‌ای اتفاق میافتند. این معمولاً باعث کشیدگی عضلانی می‌شود. معمولاً اسپاسم های شدید عضلانی ناشی از آسیب‌دیدگی یا تصادف 48 تا 72 ساعت طول می‌کشد ولی عموماً روزهای بعد درد کمتر می‌شود. بهبودی کامل کمر دردهای خفیف معمولاً بین 2 تا 4 هفته طول می‌کشد. اگر رباط‌ها کشیده شده باشند یا اگر کشیدگی عضلانی شدید باشد، دوران بهبودی بین 6 تا 12 هفته طول می‌کشد. آسیب‌دیدگی‌های شدید کمر به دلیل زمین خوردن یا تصادف ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد و دوران بهبودی پس از آن نیز طولانی‌تر خواهد بود.
پوکی استخوان
پوکی استخوان نوعی بیماری استخوانی است که باعث نازک و ضعیف شدن استخوان‌ها به دلیل کاهش کلسیم بدن می‌شود. استخوان‌های شکننده به خصوص استخوان‌های ستون فقرات به راحتی می‌شکنند، احتمال ابتلا به این نوع آسیب‌دیدگی‌ها در زنان سالخورده بیشتر است. پوکی استخوان با شکستگی‌های فشاری یا شکستگی‌های ستون فقرات که باعث مسطح شدن مهره‌ها می‌شود ارتباط دارد. زمین خوردن، بلند کردن اجسام سنگین یا حرکات اشتباه ممکن است باعث ایجاد شکستگی‌های فشاری شوند.
روماتیسم مفصلی
روماتیسم مفصلی باعث خشک‌شدگی، دردناک شدن و متوزم شدن مفاصل می‌شود. این عارضه ممکن است بر گردن تأثیر داشته باشد اما تقریباً هیچ موقع در مفاصل قسمت پایین کمر اتفاق نمی‌افتد.
پلی میالژی روماتیکا
پلی میالژی روماتیکا نوعی اختلال روماتیسمی است که باعث درد و خشک‌شدگی عضلات گردن و شانه‌ها، قسمت پایین کمر، ران‌ها و لگن می‌شود. این بیماری ممکن است چند ماه یا چند سال ادامه داشته باشد. بیشتر افراد مبتلا به این بیماری در هنگام صبح دچار خشک‌شدگی‌های شدید می‌شوند.
فیبرومیالژی
افراد مبتلا به فیبرومالژی در عضلات و تاندون‌های خود به خصوص در ناحیه گردن و قسمت فوقانی کمر احساس درد و خشک‌شدگی دارند. درد ممکن است یک هفته، چند ماه یا چندین سال ادامه یابد. علائم این بیماری ممکن است خود به خود از بین بروند. این بیماری غالباً به مشکلات خواب و آسیب‌دیدگی‌های قدیمی ارتباط دارد.
بیماری پاژه
بیماری پاژه نوعی اختلال است که در آن کلسیم در استخوان‌ها به صورت نابرابر توزیع می‌شود. استخوان‌های پایین کمر، لگن، دنبالچه، جمجمه و استخوان‌های بلند پا بیشتر دچار این عارضه می‌شوند. کمر درد ممکن است علامت ابتلا به این بیماری باشد اما غالباً این بیماری علامت مشهودی ندارد بیماری پاژه معمولاً با عکس‌هایی که به وسیله اشعه ایکس گرفته می‌شود یا در اسکن استخوان که برای دلایل دیگر گرفته می‌شود مشخص می‌شود.
بیماری‌های دیگر که باعث ابتلا به کمر درد می‌شوند
گاهی اوقات منشأ دردی که در کمر احساس می‌شود، قسمت دیگری از بدن است. برخی از این گونه مشکلات عبارتند از: مشکل پروستات در مردان، مشکلات دستگاه تولید مثل در زنان، بیماری‌های کلیوی مانند عفونت یا سنگ کلیه، بیماری‌های دستگاه گوارش یا پانکراس مانند سرطان یا انسداد، سرطانی که به ستون فقرات گسترش یافته، میللومای چندگانه، نوعی سرطان استخوان و خمیدگی مغز استخوان در ستون فقرات و تومور نخاعی.
اگر کمر درد شما با هر یک از علائم زیر همراه بود باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:
• ضعف یا بیحسی در یک یا دو پا
• دردی که به سمت زیر زانوها گسترش می‌یابد
• کمر درد ناشی از زمین خوردن یا آسیب‌دیدگی
• کمر درد همراه با تب بدون وجود علائم ابتلا به آنفولانزا
• دردی که بیش از 3 شب ادامه داشته و باعث اختلال خواب می‌شود.
• کمر دردی که پس از 6 هفته و علیرغم به کارگیری روش‌های درمانی خانگی بهبود نمی‌یابد
    سعی کنید در ابتدای درد استراحت کنید و به اعصاب خود مسلط باشید,حفظ ارامش در هر شرایطی قطعا باعث بهبود وضع موجود می شود.
به استخر بروید و در اب فقط راه بروید این روش به بهتر شدن شما کمک بسیار بزرگی می کند.
از روغن های گیاهی مانند روغن زیتون یا سیاهدانه در قسمتی که درد میکند به صورت ارام ماساژ دهید و محل مورد نظر را گرم کنید.
سعی کنید به صورت صاف بخوابید و از پتو به جای تشک استفاده کنید.که زیاد اذیت نشید و زیاد فاصله نداشته باشید با زمین. 

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه