fasliblog
فصلی بلاگ / علم و دانش / تغذیه و سلامت /علت کیپ شدن ناگهانی گوش چیست؟

علت کیپ شدن ناگهانی گوش چیست؟

علت کیپ شدن ناگهانی گوش چیست؟

چرا گوش‌مان کیپ می‌شود؟

تجمع جرم طبیعی گوش در مجرای گوش خارجی و مسدود کردن کانال گوش خارجی یکی از دلایل گرفتگی گوش است.

دلیل دیگر گرفتگی گوش، انسداد مجرای شیپور استاش است که ارتباط هوایی گوش میانی با فضای حلق را برقرار می‌کند که در صورت انسداد این مجرا و کاهش فشار هوای درون گوش میانی، بتدریج پرده صماخ به سمت گوش میانی کشیده می‌شود و انتقال اصوات به درستی انجام نمی‌شود و احساس فرد در این شرایط کیپ‌شدگی گوش است. البته در کاهش شنوایی ناگهانی نیز بیماران احساس کیپ شدن گوش را گزارش می‌کنند که به دلیل کاهش شنوایی است

. علل مختلف کیپ شدن گوش :

در مورد علل کیپ شدن گوش لازم است خاطرنشان گردد که کیپ شدن گوش می تواند دلایل بسیار متنوعی داشته باشد . در ذیل آن ها را به صورت فهرست وار ذکر می کنیم :

علت اول: تجمع یافتن  جرم و ترشحات طبیعی گوش در مجرای گوش خارجی و مسدود شدن کانال گوش خارجی .

علت دوم: انسداد یافتن مجرای شیپور استاش .

علت سوم: شنا کردن در استخر .

علت چهارم: بروز عفونت در گوش (مثلا سرماخوردگی) .

علت پنجم: پرواز با هواپیما و یا صعود به ارتفاعات .

علت ششم: بروز مشکلات در گوش میانی .

علت هفتم: وجود اختلال در پرده گوش .

شست‌وشوی گوش توسط پزشک آسیب زننده است؟

خیلی‌ها معتقدند جرم‌گیری و شست‌وشوی داخلی گوش توسط پزشک بتدریج به سیستم شنوایی آسیب می‌زند. در حالی که این اعتقاد نادرستی است و جرم گوش در صورت تجمع در گوش باید توسط متخصص یا در صورت کهنه بودن با شست‌وشو بیرون آورده شود.

البته جرم گوش به طور طبیعی به بیرون از مجرای گوش خارجی رانده می‌شود، اما در بعضی افراد به دلیل وجود ذرات جسم خارجی در مجرای گوش، تجمع جرم گوش در اطراف آن، ورود آب به مجرا یا به دلیل شکل مجرا و رویش موی زیاد در درون مجرای گوش، خروج جرم گوش به طور طبیعی انجام نمی‌گیرد‌. بی‌شک در این موارد نیاز به خروج یا شست‌وشوی گوش ضروری است.

 

با جرم گرفتگی گوش چه کنیم؟

در چنین شرایطی فرد بدون داشتن درد یا سابقه خاصی از بیماری احساس گرفتگی گوش را گزارش می‌کند. نکته مهم اینجاست که حتی در چنین مواردی استفاده از گوش‌پاک‌کن توصیه نمی‌شود، مگر آن که افراد با آموزش کاربرد گوش‌پاک‌کن، تحت نظر متخصص آشنا شوند.

انتخاب اندازه یا سایز گوش‌پاک‌کن در ارتباط با قطر کانال گوش است و پس از انتخاب گوش‌پاک‌کن با سایز مناسب باید وارد کردن گوش‌پاک‌کن به درون گوش خارجی از سمت دیواره فوقانی مجرا صورت گیرد. همچنین پس از ورود 5/1 سانتی‌متر از گوش‌پاک‌کن به درون مجرا فقط با یک بار چرخش و تمیز کردن دیواره‌های جلویی، کف و دیواره پشتی باید گوش‌پاک‌کن بیرون آورده شود.

چه وقت نیاز به شست‌وشوی دوره‌ای گوش داریم؟

شست‌وشوی گوش در پاره‌ای موارد برای خروج اجسام خارجی در گوش است که البته در پاره‌ای مشاغل نیز اتفاق می‌افتد و البته در این افراد، تجمع جرم گوش نیز دیده می‌شود. همچنین در افرادی که شکل مجرا به گونه‌ای است که جرم گوش را به سمت خارج هدایت نمی‌کند، شست‌وشوی دوره‌ای ضرورت پیدا می‌کند.

آیا گوش برخی افراد مستعد جرم‌گیری است؟

گوش برخی افراد، مستعد تجمع جرم گوش است و این افراد باید از ورود اجسام خارجی به گوش ممانعت به عمل آورند یا از ورود آب به گوش جلوگیری کنند. البته باوجود مراقبت‌ها باز هم این امکان وجود دارد که جرم گوش در مجرا تجمع یابد. در چنین مواردی، مراجعه دوره‌ای به متخصص بهترین و اصولی‌ترین کار است

داخل گوش‌مان گلیسیرین بریزیم؟

ریختن روغن بچه در گوش باید با تجویز پزشک باشد و به همین ترتیب ریختن گلیسیرین نیز نیاز به مجوز پزشک دارد. ریختن گلیسیرین در گوش زمانی انجام می‌شود که پزشک متخصص پس از معاینه گوش وجود تجمع جرم قدیمی در مجرای گوش را تشخیص داده و برای بیرون آوردن جرم ابتدا با تجویز گلیسیرین برای نرم کردن آن و سپس با انجام شست‌وشو اقدام به استخراج جرم گوش می‌کند.

چه کنیم گوشمان جرم نگیرد؟

تقریبا در تمام افراد، جرم گوش یا سرومن ترشح می‌شود که اولا موجب چرب نگهداشتن پوست مجرا می‌شود و همچنین اثر محافظتی برای گوش دارد و حتی حشرات در برخورد با این ماده هلاک می‌شوند. نبود جرم طبیعی گوش موجب ایجاد خارش و اگزما در گوش خارجی می‌شود، اما در بعضی افراد ترشح آن بیش از حد بوده که بیشتر در ارتباط با نوع تغذیه و مصرف زیاد چربی و قند است و در واقع، اصلاح عادات غذایی می‌تواند در میزان ترشح جرم گوش موثر باشد. جلوگیری از ورود ذرات گرد و غبار و بخصوص اجسام خارجی توصیه دیگری است که باید رعایت شود. همچنین مراقبت‌های دوره‌ای روش مناسب دیگری است که افراد مستعد باید آن را مدنظر داشته باشند.

درمان های خانگی برای گرفتگی گوش:

1-خنثی کردن کمبود فشار هوا با باد کردن لپ ها و بینی :

شما می توانید بوسیله این کار از شر گرفتگی گوش خلاص شوید زیرا درد را تسکین می دهد. دهانتان را ببندید و با انگشتتان سوراخ دماغتان را بگیرید و نفس عمیق بکشید اگر بتوانید این کار را درست انجام دهید آن را تکرار کنید.

تذکر:بینی را محکم نگیرید که به گوش آسیب میزند.

2- روغن زیتون برای درمان گرفتگی گوش:

اگر جرم درون گوش جمع شده است، از روغن زیتون استفاده کنید که به نرمی جرم گوش و رفع آن کمک می کند.

توصیات:

به آرامی مقداری روغن زیتون را گرم کنید.

از یک قطره چکان برای ریختن روغن درون گوش استفاده کنید برای نرم شدن جرم گوش بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس سر خود را به طرفین خم کرده تا روغن به همراه جرم از گوشتان خارج شود. این کار را به آرامی انجام دهید تا به اندام بدن آسیب نزند.

3- الکل و سرکه سیب برای درمان گرفتگی گوش :

برای نابودی هر نوع عفونت باکتری که سبب گرفتگی گوش می شود، از ترکیب الکل و سرکه سیب استفاده کنید. میزان معینی از الکل و سرکه سیب را با هم ترکیب کنید، بر یک سمت دراز بکشید و از قطره چکان برای ریختن مواد درون گوش استفاده کنید.

برای اینکه مواد نریزد یک پنبه را درون گوش قرار داده و سر خود را بلند نکنید بگذارید 5تا10 دقیقه باقی بماند، سپس آن را خارج کنید ؛ اگر گوش دیگر هم کیپ شده، همین کار را با آن تکرار کنید.

4. روغن درخت چای برای درمان گرفتگی گوش :

روغن درخت چای در درمان عفونت گوش بکار میرود که خاصیت ضدباکتری وضدالتهابی دارد

موارد مورد نیاز :

روغن درخت چای

چند قطره آب جوش

یک لیوان

درلیوان آب جوش، روغن درخت چای اضافه کنید، سپس سرخودرا برروی لیوان گرفته تا بخار آن وارد گوشتان شود .

اینکار باعث تسکین فوری درد میشود.

5. درمان گرفتگی گوش با روغن سیر؛

سیر برای درمان عفونت گوش ازقرن ها پیش بکارمیرود وخاصیت ضدباکتری دارد که به گرفتگی وفشارگوش که دراثرجرم اضافی ایجادشده، کمک می کند.

مواد مورد نیاز :

سیر2عدد

روغن زیتون 1 یا 2 قاشق

دوحبه سیرله شده را با روغن زیتون روی حرارت گرم کنید.

اجازه دهید تا خنک شود سپس دوتا3قطره ازآن را درون گوش خود بریزی،د پس از1دقیقه گوش خود را تخلیه کنید.

موارد زیر را برای نتیجه بهتر دنبال کنید.

مواد مورد نیاز:

4تا 7حبه سیر

یک لیوان آب

1/2 قاشق چایخوری نمک

پوست سیررا گرفته، آن را له کرده ودرون لیوان آب بیاندازید وبه مدت 15دقیقه روی حرارت بگذارید سپس نمک را به آن اضافه کنید بعد ازآن پارچه ای تمیز را آغشته به آن کنید وبه صورت کمپرس درمقابل گوشتان برای چنددقیقه قراردهید دو یا3بار درروز اینکار راتکرارکنید.

نمک، مایه یا آب موجود درگوش را به خود جذب می کند وبا عفونت مبارزه میکند.

6. گلیسیرین برای درمان گرفتگی گوش:

مواد مورد نیاز:

چند قطره گلیسیرین،

½ فنجان آب گرم

گلیسیرین را درون آب گرم بریزیدک سپس 2 یا 3 قطره ازآن را داخل گوشتان کنید. بگذارید 10دقیقه بماند سپس گوش خودرا تخلیه کنید.

حتما قبل از امتحان هریک از روش های فوق ابتدا به پزشک حلق و بینی مراجعه کنید.

انشالله که همیشه در سلامت کامل به سر ببرید و نیازی به پزشک نداشته باشید.

اشتراک گذاری:

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه