fasliblog
فصلی بلاگ / فناوری / اپلیکیشن کاربردی /پادکست چیست و یعنی چه؟

پادکست چیست و یعنی چه؟

پادکست چیست و یعنی چه؟

پادکست یعنی چی؟

فکر نمی‌کنم کسی پیدا بشه که به رادیو گوش نداده باشه. پادکست با رادیو هیچ فرقی نداره به‌جز اینکه تو پادکست زمان پخش، سرعت پخش و نوع‌برنامه که می‌خواید گوش کنید دست شماست. در واقع پادکست‌های مختلفی که به زبان‌های مختلف پخش می‌شن، تو اینترنت همیشه موجود هستند و شما فقط کافیه که مشترک دریافت این پادکست‌ها بشید تا بتونید با دانلودشون هر زمان و مکانی که خواستید گوش بدید.

از اصطلاح پادکست (Podcast) امروزه با دو معنای عام و خاص استفاده می‌شود.

چرا پادکست؟

شاید بپرسید که چرا باید به پادکست گوش بدیم؟ بزرگترین مزیت پادکست حداقل برای من اینه که وقت‌هایی که امکان مطالعه ندارم، مثل وقتی که پشت فرمون هستم یا دارم پیاده‌روی می‌کنم یا تو اتوبوس شلوغ وایسادم، می‌تونم محتواهای مورد علاقه و مفیدی که دوست دارم رو گوش بدم. پس ما میتونیم از وقت مرده‌مون استفاده مفید کنیم.

[من به این طریق تونستم تا حالا چند تا پادکست خیلی خوب تو زمینه کارآفرینی و استارتاپ‌ها (که زمینه مورد علاقم هست) گوش بدم و کلی مطلب یاد بگیرم. شاید اگه دوتا از اون پادکست‌ها رو مطالبش رو جمع کنی به اندازه دو تا کتاب خیلی قطور کلفت مطلب مفید داشته باشه. دیگه از ترافیک متنفر نیستم و خیلی آروم میرونم تا پادکست تا مقصد تموم بشه :) این مهم‌ترین دلیل پادکست گوش دادنه که به نظرم به حد کافی مفید و قانع کننده هست. حالا اینکه پادکست‌های جذاب باشه یا کتاب‌های صوتی انتخاب شماست (که این روزها خوشبختانه خیلی خوب و زیاد فراهم هست).]

امتیاز دیگه‌ای که برای پادکست گوش دادن میشه متصور شد تقویت قوه شنیداری برای یاد گرفتن زبان‌های خارجی میتونه باشه. از اونجایی که کلی پادکست برای آموزش زبان‌های مختلف وجود داره و اکثر پادکست‌های حرفه‌ایِ انگلیسی زبان، اسکریپت صحبت‌ها رو هم دارند در نتیجه یکی از بهترین گزینه‌ها برای تقویت زبان دیگه هست.

امتیاز بعدی‌ای که میتونم ذکر کنم برای پادکست اینه که شما میتونید بدون نیاز به اینترنت و هر زمانی که خواستید هر برنامه‌ای که دوست داشتید رو گوش بدید. که این یک مزیت و تفاوت اصلی نسبت به رادیو هست.

معنای خاص و مفهوم دقیق و اصلی پادکست، فایلهای صوتی است که بر روی سرورهای مشخصی آپلود می‌شود و شما می‌توانید به کمک برنامه‌هایی که برای گوش دادن به پادکست طراحی شده‌اند، مشترکِ ‌‌آنها بشوید یا اصطلاحاً Subscribe کنید.

همچنین معمولاً امکان دانلود پادکست هم برای شما فراهم می‌شود و مجبور نیستید همیشه به صورت آنلاین به آن‌ها گوش بدهید.

بنابراین وقتی از اصطلاح پادکست به معنای دقیق آن استفاده می‌کنیم باید دو ویژگی زیر وجود داشته باشد:

شما بتوانید مشترک (Subscriber) آنها بشوید.

 یک سلسله فایل صوتی وجود داشته باشد و نه صرفاً یک فایل صوتی (در غیر این صورت، مشترک شدن هم معنایی ندارد).

بنابراین ما در متمم معمولاً از اصطلاح مجموعه فایلهای صوتی استفاده می‌کنیم تا بهتر مشخص شود که منظورمان چه نوع محتوایی است

 چه اینده ایی در انتظار فایل‌های صوتی و پادکست‌ها خواهد بود؟

طبیعی است با توجه به سرعت بالای تغییرات در فضای دیجیتال، پیش‌بینی تغییرات در افق زمانی بلندمدت (مثلاً پنج سال یا بیشتر) امکان‌پذیر نبوده یا لااقل چندان دقیق نیست.

اما مشخصاً در افق زمانی دو تا پنج سال عموم صاحب‌نظران معتقدند که روند گوش دادن به فایل‌های صوتی و پادکست‌ها افزایش خواهد یافت.

اتصال دائمی و پیوسته به اینترنت توسط موبایل‌ها و نیز گسترش خودروهایی که اتصال دائمی اینترنت دارند، در کنار رواج یافتن خودران‌ها، می‌تواند روند رو به افزایش مصرف محتوای صوتی را حفظ کرده و حتی تشدید کند.

چگونه پادکست گوش کنیم؟

پادکست گوش‌کردن خیلی آسان‌تر از آن چیزی است که فکرش را بکنید. می‌توانید فایل‌های صوتی را در آیتونز یا وب‌سایت پادکسترها (تولیدکنندگان پادکست) جست‌وجو کنید و فقط با فشردن دکمه‌ی پلی بشنوید. به‌عبارتی پادکست‌ها محبوب‌ترین نوع شنیدن محتواهای رادیویی در حین رفت‌وآمدهای روزمره هستند. پادکست‌ها را می‌توانید علاوه‌بر آیپاد روی لپ‌تاپ، آیفون یا گوشی‌های اندروید، ام‌پی‌تری پلیرها، تبلت‌ و هر دستگاه دیجیتال قابل‌حمل دیگری گوش کنید.

پادکست گوش‌کردن خیلی آسان‌تر از آن چیزی است که فکرش را بکنید. می‌توانید فایل‌های صوتی را در آیتونز یا وب‌سایت پادکسترها (تولیدکنندگان پادکست) جست‌وجو کنید و فقط با فشردن دکمه‌ی پلی بشنوید. به‌عبارتی پادکست‌ها محبوب‌ترین نوع شنیدن محتواهای رادیویی در حین رفت‌وآمدهای روزمره هستند. پادکست‌ها را می‌توانید علاوه‌بر آیپاد روی لپ‌تاپ، آیفون یا گوشی‌های اندروید، ام‌پی‌تری پلیرها، تبلت‌ و هر دستگاه دیجیتال قابل‌حمل دیگری گوش کنید.

فرق بین پادکست، فصل و اپیزود یا قسمت چیست؟

پادکست مجموعه‌ای از چندین محتوای ضبط‌شده است که درست مثل برنامه‌های تلویزیونی حول ایده یا درون‌مایه‌ی مشخصی می‌چرخد. این فایل‌های صوتی براساس ترتیب زمانی یا موضوعات ثانویه فصل‌بندی می‌شوند و هر فصل نیز خود شامل فهرستی از اپیزودهای مستقل است.

پادکست گوش‌کردن هم درست مثل سایر عادات موفقیت نیازمند مداومت است. هرچه عادات جدید کم‌زحمت‌تر باشند، احتمال بیشتری وجود دارد که به آن عادات پایبند بمانید. پس عادت پادکست گوش‌کردن را برای خودتان ساده کنید: اگر هر روز رانندگی می‌کنید، کافی است جلوتر فایل‌های مدنظرتان دانلود و آماده کنید تا دفعه‌ی بعد که سوار ماشین شدید، فقط لازم باشد که بدون هیچ فکری فایل‌ها را پلی کنید. همچنین می‌توانید شب‌ها قبل از خواب صفحه‌ی پلی‌لیست پادکست‌ مدنظرتان را بوک‌مارک یا نشان‌گذاری کنید یا برای خودتان یک یادداشت یادآوری بنویسید تا صبح که از خواب بلند شدید در حین انجام کارهای آغازین روز به آن گوش کنید.

نکته اینجاست که پادکست گوش‌کردن را به‌زور در برنامه‌ی روزانه‌تان نگنجانید، بلکه از زمان‌های مرده و بی‌استفاده‌ای که در طول روز دارید استفاده کنید. مثلا می‌توانید وقتی در صف انتظار هستید، وقتی استراحت می‌کنید و کار خاصی ندارید یا حتی وقتی به انجام امور روزمره‌‌ای که نیازی به تمرکز ندارند مشغول‌اید پادکست گوش کنید تا هم چیزی یاد بگیرید و هم وقت‌تان مفرح‌تر سپری شود.

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه