fasliblog
فصلی بلاگ / علم و دانش / دانستنی ها /چرا آب دریاها شور است؟

چرا آب دریاها شور است؟

چرا آب دریاها شور است؟

تا بحال به این فکر کرده اید که چرا آب دریاها شور است؟ این همه نمک موجود در آب از کجا نشعت می گیرد؟ آیا در آینده آب دریاها شیرین می شود؟

مقاومت آب شور، در برابر فساد، از آب شیرین، بیشتر است. اگر آبهای اقیانوسها شیرین، بود، خطر فاسد شدن و گندیدن آنها، بسیار زیاد بود. اگر آبهای دریاها بگندند، موجود زنده ای در کره زمین، باقی نخواهد ماند، بوی گند و تعفن آب، موجود زنده ای را باقی نخواهد گذاشت. آبهای گندیده، بهترین جا، برای زندگی و تولید مثل حشرات است، بویژه حشره های سمی می باشد. آن وقت است که حشرات، نه گیاهی را باقی خواهند گذاشت نه حیوانی و نه انسانی.

قسمتی از نمك موجود در آب دریا از طریق فعالیت‌های اتشفشانی زیر آبی وارد آن می‌شود اما قسمت اعظم این نمك مربوط به فرسایش پوسته زمین یا خاك است.املاح معدنی موجود در خاك در آب باران حل می‌شود و از طریق رودخانه‌ها به دریاها حمل می‌گردد. آنگاه زمانی كه بر اثر تابش نور خورشید قسمتی از آب دریا بخار می‌شود نمكی كه در آن وجود دارد باقی می‌ماند و این امر باعث می‌گردد كه تراكم نمك موجود در آب افزایش یابد. امروزه میزان املاح معدنی موجود در آب دریاهای آزاد جهان ۳.۵ درصد است كه بیشتر آن را سدیم كلراید یا همان نمك طعام تشكیل می‌دهد.

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه