fasliblog
فصلی بلاگ / علم و دانش / تغذیه و سلامت /چرا واژن زنان جوش میزند؟

چرا واژن زنان جوش میزند؟

چرا واژن  زنان جوش میزند؟

چرا واژن زنان جوش می زند؟

آنچه خانم ها باید حتما در مورد جوش های اطراف واژن بدانند

اصولا مسائل مربوط به عضو جنسی می تواند نگران کننده باشد چراکه به دلیل برخی محدودیت ها فرد از مراجعه به موقع به پزشک خودداری می کند و برای همین تبعات جدی تری ایجاد می شود ، یکی از راههای جلوگیری از این مشکل مراجعه به موقع به پزشک است و راه دیگر داشتن اگاهی کافی در مورد علل و راههای درمان و پیشگیری ؛

نکته اولیه:بعضی مناطق بدن ،از جمله ناحیه تناسلی زنان، حساس هستند جوش های واژن ،معمولا وضعیتی جدی نیستند اما آنها می توانند ،به منبع ناراحتی بزرگی تبدیل شوند، در ادامه به دلایل ایجاد جوش در اطراف واژن و راه حل هایی برای جلوگیری و درمان آن پرداخته ایم .

دلایل ایجاد جوش های واژن چیست و چه چیزی باعث ایجاد جوش های واژن می شود

علت همیشه واضح نیست، اما دلایل متعددی وجود دارد، که ممکن است در ناحیه تناسلی شما وجود داشته باشد بعضی از آنها شامل موارد زیر هستند:

تماس درماتیتی :

جوش های واژن به احتمال زیاد ناشی از تماس درماتیتی است این پدیده ،واکنش پوست بعد از تماس با یک ماده است ، تماس درماتیت اندام های تناسلی ممکن است به علت حساسیت به:حباب و صابون حمام باشد( به ویژه اگر عطری باشند) ، دستمالهای زنانه، دئودورانتها، لوسیونها، پودرها، عطرها ، تامپون یا پد های بهداشتی، اسپرم ها، کاندوم ها، روان کننده ها، یا محرک های جنسی داروهای موضعی مواد شوینده که اگر علت این موارد باشد پوست واژن و اطراف آن در شرایط زیر تحریک شود:

تعریق ، ترشحات واژن ، ادرار ، اسپرم و هر گونه تحریک پوست ،می تواند منجر به ایجاد جوش ها شود.

علت ایجاد جوش روی واژن چیست؟

فولیکولیت :

جوش های ناحیه تناسلی ،ممکن است به علت عفونت فولیکول مو باشد اصلاح موی واژن شما یک علت بالقوه فولیکولیت است همانطور که موهای شما شروع به رشد در خارج از فولیکول می کند، در زیر پوست باقی میماند، و باعث تحریک می شود. در بعضی موارد، مو به پوست باز می گردد، (موهای زائد) همچنین زبری یک تیغ، بر روی پوست حساس می تواند موارد زیر را به همراه داشته باشد:

زخم ، جوش های چرکی همچنین به نام آکنه نیز شناخته میشود، و مربوط به غدد عروقی است ؛ این، باعث ایجاد ضایعات مانند جوش در اطراف بدن، از جمله منطقه فرج میشود.

مشکیوسوم قارچ :

یک عفونت ویروسی است که می تواند جوش ها را در هر جایی از بدن، از جمله اندام تناسلی ایجاد کند درمان، همیشه مورد نیاز نیست، اما می توان با دارو موضعی یا خوراکی درمان شود در صورت لزوم، پزشک شما می تواند جوش ها را حذف کند.

مواردی که با جوش های واژن اشتباه گرفته می شوند

بعضی از چیزها، شاید در ظاهر شبیه جوش باشند، اما در واقع کیست ها، زگیل ها یا رشد های دیگر هستند برخی از این موارد عبارتند از:

کیست بارتولین ، که معمولا در نزدیکی یک طرف واژن رخ می دهد اگر کیست در عرض چند روز از بین نرفت و یا دردناک شد، به پزشک خود مراجعه کنید. کیست های بزرگ ،می توانند تخلیه شوند.تبخال تناسلی، ممکن است شبیه جوش باشد آنها اطراف واژن، فرج، و مقعد ظاهر می شوند ؛ تبخال تناسلی، می تواند درمان شود.زگیل تناسلی هم شاید با جوش اشتباه گرفته شود شما می توانید یک زگیل یا خوشه ای از زگیل ها داشته باشید علت این زگیل ها ،ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است، یک ویروس که از طریق رابطه جنسی منتقل میشود و قابل درمان است.تگ های پوستی، می توانند مانند جوش ها باشند، اما آنها تنها بافت های کوچکی هستند، که تهدیدی برای سلامتی ندارند پزشک ،می تواند آنها را برای شما از بین ببرد و درمان کند.

انگل ها

انگل هایی مانند شپش بدن، کرم های ریز پوستی و شپش های میان موهای ناحیۀ تناسلی می توانند باعث ایجاد جوش در این ناحیه شوند. شپش های بدن و میان موهای ناحیۀ تناسلی با هم متفاوتند، اما علائم مشابهی دارند.

شپش می تواند باعث ایجاد جوش های خارش آور روی پوست ناحیۀ تناسلی می شود که میتوانند باعث ایجاد خارش کلیتوریس شوند. گال های پوستی نام جوش هایی است که در اثر کرم های ریز پوستی ایجاد می شوند. این کرم ها زیر پوست پنهان هستند و با ایجاد جوش و خارش پیدا می شوند.

خارش ژوک

عفونت یکی دیگر از دلایل عمدۀ جوش های ناحیۀ تناسلی است. حدود 20 درصد از جمعیت جهان مبتلا به عفونت های ناشی از قارچ پوستی هستند. این معضل که به آن «خارش ژوک» می گویند، به طور مرتب توسط پزشکان گزارش می شود. جوشهای قرمز و خارش دار ناشی از کرم های قارچی هستند که در صورت رسیدگی نکردن به آنها، ممکن است تبدیل به تاول و حتی بدتر از آن شوند.

عفونت مخمری و رشد قارچی

عفونت های قارچی اغلب در زنان و نیز مردان ختنه نشده ایجاد میشود، جایی که ارگانهای جنسی شرایط مناسبی را برای رشد قارچی به نام کاندیدا فراهم می کنند. اغلب اوقات دلیل به وجود آمدن این شرایط، استفاده از آنتی بیوتیک ها است. این معضل همچنین می تواند نشانه ای از دیابت کنترل نشده باشد. عفونت های قارچی باعث ایجاد تورم، خارش و قرمزی می شوند. ممکن است ترشحات سفید رنگی از واژن زنان یا در اطراف کلاهک آلت تناسلی مردان هم ایجاد شود.

زگیل آبکی

این عفونت پوستی توسط ویروسی به نام «مولوسکوم کانتوژیوزوم» ایجاد می شود. افراد مبتلا به زگیل آبکی جوش های برجستۀ گسترده ای در ناحیه تناسلی می شوند. این برجستگی ها معمولاً بدون درد هستند و به خودی خود از بین می روند. این جوش ها در اثر تماس با زخم فرد مبتلا به زگیل آبکی یا دست زدن به جسم آلوده به این عفونت، مانند حوله منتقل می شوند.

تبخال

تبخال های تناسلی، نوعی بیماری ویروسی هستند که از راه رابطه جنسی منتقل می شوند و روی ناحیۀ تناسلی، زخم های باز دردناک و تاول ایجاد می کنند. این زخمها اغلب دردناک هستند و ممکن است همراه با ترشحات باشند. معمولاً قبل از به وجود آمدن تبخال، ناحیه تناسلی حس سوزن سوزن دارد.

سیفلیس

اگرچه سیفلیس یک عفونت باکتریایی است، اما در واقع از طریق رابطۀ جنسی منتقل می شود. بعد از اینکه نشانۀ اولیه، که یک زخم باز بدون درد است، ظاهر شد، عفونتْ جوش هایی را ایجاد می کند که ممکن است در تمام بدن، مانند اندام های جنسی، پخش شوند. این جوش ها ممکن است همراه با تب، خستگی و غدد لنفاوی متورم باشند.

بیماری های خود ایمنی

بیماری های خود ایمنی مانند پسوریازیس هم ممکن است باعث ایجاد علائم جوش ناحیۀ تناسلی شوند. پسوریازیس باعث ایجاد سریع سلول های پوستی می شود. این اتفاق، یک لایۀ ضخیم و خشک روی پوست ایجاد می کند که التهاب و قرمزی از علائم معمول آن است.

در بعضی موارد، پوست مبتلا به پسوریازیس ممکن است بشکافد و خونریزی کند. امکان ابتلا به بیماری لیکن پلان (خزه پوستی) کمتر است، اما می تواند عامل ایجاد جوش های خارش -آورنده روی پوست باشد. پزشکان علت دقیق آن را نمی دانند اما به نظر می رسد که به دلیل اختلال حساسیتی یا خود ایمنی ایجاد می شود. لیکن پلان (خزه پوستی)، ممکن است در ناحیۀ تناسلی زخم ایجاد کند. آرتریت واکنشی یا سندرم رایتر، آرتریتی است که در واکنش به عفونت توسط باکتری خاصی مثل کلامیدیا، سالمونلا یا شیگلا ایجاد می شود. کلامیدیا می تواند باعث ترشح در دستگاه تناسلی شود.

تشخیص جوش ناحیۀ تناسلی

قبل از درمان جوش ناحیۀ تناسلی، پزشک شما در ابتدا باید علت آن را بررسی کند. روند تشخیص می تواند شامل برخی یا همۀ مراحل زیر باشد:

معاینۀ بدنی

پزشک به ویژگی های جوش نگاه کرده و وجود ضایعات و زگیل را بررسی می کند. هرگونه قرمزی یا ترشحی وجود دارد آن را به پزشک اطلاع دهید. همچنین پزشک قسمت های دیگری از پوست را که احتمال بیماری در آنها وجود داشته باشد بررسی می کند. به عنوان مثال، انگشتان شما را برای پیدا کردن گال ها معاینه می کند.

آزمایش پاپ اسمیر

ممکن است پزشکان از ترشحات واژن خانم ها نمونه برداری کنند که به این آزمایش پاپ اسمیر می گویند و به وسیله می توان عفونت های مختلف و تغییرات دهانه رحم را بررسی کرد.

برداشتن پوست یا بیوپسی

ممکن است پزشک دستور برداشت پوست یا بیوپسی را بدهد که در آن بخشی از زگیل، ضایعۀ پوستی یا سلول های پوستی برداشته می شود. پوست برداشته شده یا بیوپسی زیر یک میکروسکوپ بررسی می شود که می تواند بیماری هایی مانند پسوریازیس، گال ها و عفونت های قارچی را تشخیص دهد.

آزمایش خون

برخی از علت های جوش ناحیۀ تناسلی، مانند تبخال و سیفلیس، می تواند به کمک آزمایش خون مشخص شود.

نکاتی برای پیشگیری از بروز جوش های اطراف واژن

هنگامی که علت را شناسایی می کنید، از تماس با مواد مضر جلوگیری کنید و برای کمک به جلوگیری از سوزش در ناحیه واژن نکات زیر را رعایت کنید:

اجتناب از پوشیدن لباس های تنگ، که می تواند اصطکاک ایجاد کند.

لباس زیر را از جنس پنبه، به جای مواد مصنوعی انتخاب کنید.

سعی نکنید ، که بیش از حد جوش را لمس کنید.

هنگام حمام کردن یا دوش گرفتن، از آب بسیار داغ استفاده نکنید.

از حمام کف و حمام با صابون های عطری دوری کنید.

از پزشک خود بپرسید که چه محصولاتی برای دوره قاعدگی مناسب است.

از آنجایی که اصلاح ،ممکن است پوست را تحریک کند و باعث ایجاد جوش در اطراف ناحیه تناسلی شود، ممکن است بخواهید تیغ زدن را ترک کنید شما همچنان می توانید موهای واژن خود را با قیچی اصلاح کنید.

اگر در معرض رشد ناگهانی جوش در ناحیه تناسلی هستید، با پزشک خود برای تشخیص مشورت کنید .

توصیه هایی برای رفع جوش های اطراف واژن

1. منطقه را، با استفاده از صابون های ضد باکتری های دارویی پاک کنید:از استفاده صابون های سخت و یا عطری اجتناب کنید ، زیرا آنها تعادل pH پوست را که منجر به رشد باکتریایی می شود، از بین میبرند.

2. همیشه اطراف منطقه واژن را به همان اندازه که می توانید تمیز نگه دارید آن را خشک کنید و از خیس شدن آن جلوگیری کنید. برای پاک کردن رطوبت، از یک حوله نرم و یا حتی خشک کن مو استفاده کنید انجام این کار، باعث از بین رفتن عفونت ناشی از رشد باکتری می شود، که معمولا هنگامی که محیط مرطوب و کثیف است، ایجاد می شود.

3. از کمپرس آب گرم برای کاهش درد و لطافت پوست استفاده کنید:از یک پارچه نرم و تمیز استفاده کنید و آن را با آب گرم خیس کنید یا از کمپرس آب گرم استفاده کنید.

4. وان حمام را از نمک سولفات، پر کنید :این نوع نمک، اثر تسکین دهنده، تمیز کننده و خشک کننده، بر جوش های واژن، را دارد. اجازه دهید آب گرم ،حدود دو تا سه اینچ در وان حمام پر شود و بعد نمک سولفات را نصف فنجان در آب بپاشید و حداقل 15 تا 20 دقیقه، در وان بنشینید.به یاد داشته باشید بعد از آن، منطقه آسیب دیده را ،بشویید و سپس آن را خشک کنید. اگر جوش به علت تماس درماتیت باشد، استفاده از آنتی هیستامین ها یا داروهای موضعی، می تواند بسیار مفید باشد ؛ داروهایی، مانند آنتی بیوتیک موضعی یا خوراکی، می تواند برای از بین بردن عفونت استفاده شود ،آنتی هیستامین ها، می توانند در درمان آلرژی شدید نیز، مفید باشند.

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه