fasliblog
فصلی بلاگ / علم و دانش / تغذیه و سلامت /چه زمانی سی تی اسکن برای ریه لازم است؟

چه زمانی سی تی اسکن برای ریه لازم است؟

چه زمانی سی تی اسکن برای ریه لازم است؟

چه زمانی سی تی اسکن برای ریه لازم است؟

یک فوق تخصص بیماری‌های ریه معتقد است که هرچند سی تی اسکن ریه حساسیت بیشتری نسبت به تست PCR برای شناسایی کرونا دارد، اما به علت خطر اشعه فقط باید برای بیماران با شرایط حاد یا کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، استفاده شود

روش‌های شناسایی ویروس کرونا بیان کرد: حساسیت سی تی اسکن ریه بیشتر از PCR حلق است و PCR در بهترین شرایط می‌تواند تا ۶۰ درصد مثبت بودن کرونا را نشان بدهد، اما بیمار با سی تی اسکن ریه در معرض اشعه قرار می‌گیرد.

بسیاری از بیماران بارها سی تی اسکن ریه انجام می‌دهند و توجهی به خطر اشعه آن نمی‌کنند. حتی این اقدام می‌تواند در خانم‌های جوان باعث افزایش خطر سرطان سینه شود.

سی تی اسکن ریه در مراحل اولیه بیماری می‌تواند در مورد کرونا منفی باشد و در شرایطی حتی مثبت کاذب هم دارد. درخواست برای سی تی اسکن باید در موارد محدودی انجام شود. یعنی نباید این طور باشد که برای همه افراد اسکن ریه درخواست شود و این اقدام باید برای کسانی که ضعف سیستم ایمنی بدن یا بیماری زمینه‌ای داشته یا در شرایط حاد بیماری قرار دارند، انجام شود.

آیا آثار کرونا در ریه بهبود یافتگان باقی می‌ماند؟

این فوق تخصص بیماری‌های ریوی درباره احتمال باقی ماندن آثار ناشی از بیماری کووید ۱۹ در ریه بهبود یافتگان گفت: اتفاقی که برای برخی بیماران مبتلا به کرونا که دچار شرایط حاد این بیماری می‌شوند می‌افتد این است که اگر بعدها درمان نگهدارنده خوبی دریافت نکنند، ممکن است ریه‌های آنها به سمت سفت شدن برود، ولی در اکثر موارد ریه افراد پس از بهبودی خوب می‌شود.

عده‌ای دچار تحریک پذیری راه‌های هوایی می‌شوند. یعنی اکنون بیماری کووید ۱۹ آنها رفع شده، اما سرفه‌های خشک تحریکی دارند. برخی افراد از اسپری‌های الکی یا مواد شوینده زیادی استفاده می‌کنند و ممکن است این موضوع باعث تحریک ریه آنها شود.

نتیجه سی تی اسکن سالم ریه رد کننده ابتلا به کرونا نیست.

نتیجه سی تی اسکن سالم ریه در افراد دارای علائم، رد کننده ابتلاء به کرونا نیست بنابراین مردم از اصرار به پزشک برای تجویز سی تی اسکن خودداری کنند.

ز آنجا که کووید ۱۹ بیماری هزار چهره است و بر اساس یافته های جدید محل استقرار ویروس تنها ریه ها نیست بنابراین سی تی اسکن سالم رد کننده ابتلا به کرونا نمی باشد و زمانی می توان از عدم ابتلا به این بیماری مطمئن بود که ۲ تست حلق در فاصله ۲۴ ساعت انجام شده و هر دو منفی باشد.

وی با بیان اینکه اندازه گیری اکسیژن خون یکی از راه های تشخیص درگیری ریه با کرونا است ادامه داد: بر اساس اصول علمی افرادی که درصد اکسیژن خون آنها کمتر از ۹۴ درصد است باید تحت بررسی دقیق تر قرار گیرند چرا که به احتمال زیاد تبادل هوا در بخشی از ریه فرد صورت نمی گیرد.

افرادی که درصد اکسیژن خون آنها بالای ۹۴ درصد است نیاز به انجام تست تشخیصی ندارند.

تست تشخیصی ته حلق و سی تی اسکن برای کسانی است که میزان اکسیژن خون آنها کمتر از ۹۴ درصد است و علائم بیماری در آنها ظاهر شده و نیاز به بستری در بیمارستان دارند.

مردم این نکته را در نظر بگیرند که اگر چه دستگاه و اتاق سی تی اسکن،  بعد از هر بیمار ضد عفونی و گند زدایی می شود اما حتی ریسک یک درصد هم در رابطه با این بیماری ریسک بالایی محسوب می شود بنابراین بهتر است تا حد امکان در اینگونه محیط ها حضور نیابند مگر در صورت الزام و ضرورت.

ورود آزمایشگاه های خصوصی به عرصه تشخیص کووید ۱۹ به معنای ضرورت انجام این تست برای همه مردم نیست بلکه با توجه به ماهیت ناشناخته این بیماری از لحاظ همه گیری، این ظرفیت در بخش خصوصی ایجاد شد که اگر در ماه های آینده نیاز به افزایش انجام تست های تشخیصی احساس شد ظرفیت بخش خصوصی هم وجود داشته باشد.

در صورتی که تب معمولی وجود دارد با استامینوفن ساده و دیفن هیدرامین قابل درمان است اما اگر این تب علیرغم استفاده از این داروها، به مدت ۵ روز طول بکشد و یا همراه با علائم تشدید شونده دیگری مانند سرفه، ضعف و بیحالی شدید و بی اشتهایی به غذا و تنگی نفس باشد باید حتما به پزشک مراجعه شود.

از مردم درخواست می کنیم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی مراقب سلامت خود و خانواده شان باشند.

علائم کرونا ابتدا با تب و لرز و بدن درد و نداشتن بویایی شروع می شود که در افراد کهن سال این علائم متفاوت است و همرا با سرگیجه و نداشتن تعادل و بی اشتهایی شدید همراه است.

لطفا در ابتدا بیماری به پزشک مراجعه کنید تا خدایی نکرده اگر به کرونا مبتلا شده بودید از پیشرفت بیشتر این بیماری جلوگیری کنید.

شرط اصلی در بهبود این بیماری استراحت مطلق و استفاده از دمنوش است.

با ارزوی سلامتی شما عزیزان

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه