fasliblog
فصلی بلاگ / علم و دانش / آموزش /کتابداری مدرن

کتابداری مدرن

کتابداری مدرن

کتابداری مدرن

استفاده خانواده از کتابخانه های عمومی و کتابفروشی های بزرگ

چکیده:

این مقاله رقابت بین کتابفروشی های بزرگ و ارزان قیمت و کتابخانه های عمومی را مورد بررسی قرار داده است. با استفاده از مطالعات ملی تحصیلی خانواده و رویه برآورد منطقی، یافته ها حاکی از آن است که کتابفروشی های بزرگ احتمال استفاده خانگی از کتابخانه را نسبتا و نه به طور کامل کاهش می دهد. در برنامه نویسی برای بچه ها کمتر رقابت کمتری وجود دارد با در نظر گرفتن اینکه کمتر در مسائل اطلاعاتی و مربوط به کار از کتابخانه استفاده می کنند. میزان استقبال افراد در استفاده از کتابخانه در خانواده های با درآمد متوسط کاهش یافته است. زیرا این گروه مکررا با استفاده از روش های سنتی از کتابخانه استفاده می کنند، تاثیر این کتابفروشیها می تواند به طور بالقوه سرمایه و خدمات و قابلیت های کتابخانه هایی که به طور سنتی اداره می شوند را تفییر دهد.

معرفی :

بر اساس تئوری اقتصادی، خدمات عمومی به دلیل خطا در خرید و فروش خصوصی به منظور فراهم آوری سطح مطلوب اجتماعی در خدمات با قیمت مقرون به صرفه ایجاد شده است. اگر خرید و فروش خصوصی به منظور ارائه خدمات بیشتر با کمترین قیمت توسعه یابد، انگیزه استفاده از خدمات کتابخانه های عمومی کاهش می یابد. مثال بالقوه این مسئله می تواند ارتباط بین صنعت خرده فروشی کتاب و کتابخانه های عمومی باشد، بخاطر اینکه کتابخانه های عمومی ضرورتا شایسته هدایا هستند، رشد در تعداد، دسترسی آسان، کتابفروشی های ارزان ممکن است کتابخانه ها را مجبور کنند که فعالانه خود را ارتقا دهند خدماتشان را تغییر دهند تا سرمایه های عمومی را جذب کنند. برای مثال، کتابخانه ها اقدام به نگهداری مقالات کنفرانس ها، گروه های مطالعه یا برنامه های کودکان می کنند تا کاربران را جذب و حفظ کنند.

جمعیت بالقوه بیرون از کتابخانه مورد استفاه کتابفروشی ها در نهایت بر بودجه کتابخانه تاثیر می گذارد تا زمانیکه کتابخانه ها بر اساس سطح استفاده آنها پایه گذاری می شوند. اگر کاربران استفاه خود را از کتابخانه به کتابفرشی تغییر دهند، کتابخانه ها ابزار رفع نیاز کاربران خود را از دست می دهند. جوامع ممکن است در مقابل همه پرسی کتابخانه ها اعتراض کنند یا اگر بر این عقیده باشند که تجارت کتاب کار یکسانی با کتابخانه انجام می دهد به مخالفت با افزایش بودجه کتابخانه بپردازند. برای مثال، در 2002، گروه مبارزه با کسر مالیات سعی کردند کتابخانه ای محلی در واشنگتن را تعطیل کنند به این دلیل که خدمات آن "افزایش استفاده از اینترنت بطور غیر متداول و تخفیف کتابفروشیها" است.

نتیجه گیری :

تقریبا همه جمعیت بیرون از کتابخانه عمومی که از کتابفروشی های بزرگ استفاده می کنند از خانواده هایی با درآمد های متوسط هستند. این نتایج حاکی از آینده تاریک برای کتابخانه های عمومی است. اگر خانواده ها با درآمد متوسط خانواده های رای دهنده اصلی هستند هر گونه کاهش در استفاده از کتابخانه ها ممکن است منجر به کاهش در بودجه کتابخانه یا عدم رای به همه پرسی کتابخانه باشد. حمایت از کتابخانه ممکن است با نا آگاهی مردم از نیازهای کتابخانه کاهش یابد بدین معنی که توزیع ظرفیت کتابخانه ها کاهش می یابد. آگهی برای تغییر در ساعات مراجعه، اصلاح  و نوسازی ساختمان، ممانعت کمتر در استفاده از خوراکی و نوشیدنی، تبلیغات بهتر از خدمات می تواند نتایج خوبی را در جذب کاربر برای استفاده از کتابخانه در بر داشته باشد.

کارهای آینده باید کیفیت بهتری را در بر داشته باشد علاوه بر این، داده ها باید شامل اطلاعات درباره مسافرت، نیازهای اطلاعاتی، استفده از کتابفروشی ها و اینترنت باشد و تحلیل این موضوعات را بالا ببرد. تحلیل های آینده از اثرات کتابفرشیها بر سرمایه کتابخانه ها و همه پرسی اندازه خاص پیشنهاد شده باید معقول باشد. ناخوشایند به نظر می رسد که خانواده ها فعالانه بدنبال خانه های کنار کتابخانه ها هستند درست بر خلاف اینکه به دنبال نزدیکی خانه هایشان با مدرسه های خوب هستند اگر چه این پیش بینی خوبی برای استفاده از کتابخانه است. به همین خاطر، فاصله با کتابخانه می تواند متغیر امید دهنده ای باشد که شامل.... مهمترین تحقیقاتی که اخیرا انجام شده به تعیین چگونگی تاثیراتی می پردازد که در طول زمان تغییر کرده اند.

نگاهی به کتابداری مدرن

این اینفوگرافیک فارسی به بررسی و تشریح کتابداران ، از زوایایی چون سن ، میزان درآمد ، فعالیت و … می پردازد .

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه