fasliblog
فصلی بلاگ / علم و دانش / پوست و مو /پوسته پوسته شدن پوست ؛ علائم، علل و روش های درمان

پوسته پوسته شدن پوست ؛ علائم، علل و روش های درمان

پوسته پوسته شدن پوست ؛ علائم، علل و روش های درمان

پوسته شدن پوسته شدن پوست

این عارضه گاهی با بیماری های التهابی پوست (درماتیت) مانند درماتیت سبورئیک یا شوره سر نیز دیده می شود. در این بیماری که بیشتر روی پوست سر ایجاد می شود، تکه های سفید و زردی از پوست تولید می شود که ما آن را به عنوان شوره می شناسیم.

درماتیت آتوپیک نوعی التهاب پوستی ارثی است و بیشتر در افرادی که دارای آلرژی هستند دیده می شود. هر چند که این بیماری اغلب به آلرژی مربوط نمی شود. اگزما اصطلاحی است که برای توصیف التهاب مزمن و غیر آلرژیک پوست استفاده می شود و می تواند بثورات ناخوشایند و خارش داری را روی آن ایجاد کند. درماتیت تماسی نیز ناشی از تماس با ماده ای است که پوست به آن حساسیت داشته و موجب تحریک آلرژیک می شود. عفونت های قارچی و باکتریایی پوست نیز می توانند بثورات ایجاد کرده و در پی آن پوست را پوسته پوسته کنند.

پسوریازیس نیز یک بیماری مزمن است که در نواحی تحریک شده روی پوست موجب ایجاد قرمزی، ضخیم شدن و پوسته پوسته شدن می شود. انواع مختلفی از پسوریازیس وجود دارد و می تواند بر روی تمام قسمت های پوست تاثیر بگذارد.

اگر این عارضه به صورت مزمن و دراز مدت روی پوستتان ایجاد می شود توصیه می کنیم این موضوع را حتما با متخصص در میان بگذارید. ضمن این که در شرایطی که این عارضه همراه با علائم زیر بود، نشان دهنده عفونت است و باید سریعا اقدام به درمان آن کنید:

  • تب
  • احساس گرما
  • قرمزی یا تورم
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی

در مورد علائم جدی روی پوست، مانند بزرگ شدن غدد لنفاوی یا تب بالا (بالاتر از 101 درجه فارنهایت)، باید حتما با اورژانس تماس بگیرید یا خود را به مراکز درمانی برسانید. زیرا این علائم می توانند نشانه ای از یک بیماری کشنده باشند.

چه چیزی سبب پوسته پوسته شدن پوست می شود؟

پوسته پوسته شدن می تواند به وسیله انواع فرآیندهای طبیعی یا محیطی و همچنین داشتن عادات خاص در شستشوی ایجاد شود. شما می توانید با ایجاد تغییرات ساده در سبک زندگی و محیط خود از ایجاد فلس و پوسته جلوگیری کرده یا احتمال ایجاد آن را کاهش دهید. برخی از این تغییرات عبارتند از:

  • نوشیدن مقدار زیاد آب در طول روز
  • انتخاب صابون های ملایم برا شستشو
  • استفاده از مرطوب کننده ها به خصوص در فصول سرد که از سیستم های گرمایشی در خانه استفاده می شود.
  • کوتاه کردن مدت زمان استحمام
  • اجتناب از شستن پوست با آب داغ

    مهم ترین علت پوسته پوسته شدن پوست کمبود ویتامین Aو D می باشد بهتر است از میوه ها و ماسک هایی استفاده کنید که سرشار از ویتامین A و D می باشد. به علاوه برای جلوگیری از پوسته شدن پوست و کلا اجزای بدن باید بیشتر استحمام کرد.

    یکی از گیاهانی که سرشار از ویتامین D می باشد شنبلیله است. استفاده از ماسک این گیاه ، علاوه بر درمان پوسته پوسته شدن های پوست ، باعث درمان سختی پوست و رفع سبزی آن و جوش های پوست و روشن شدن رخساره نیز می گردد، این ماسک یکی از بهترین ماسک های گیاهی  و نافع برای پوست می باشد.

     

     

    برای تهیه این ماسک ، بدین ترتیب عمل نمایید:

     

    شنبلیله را له کرده و آب آن را کاملا از تفاله اش جدا نموده، چون دارای بوی بدن می باشد کمی اسانس نعناع به آن اضافه نموده و بعد از آن برای محلی که می خواهید استفاده می نمایید. اگر این مایع را با آب ترب مخلوط کنید و به صورت بمالید اثر آن چند برابر می شود چرا که ترب نیز سرشار از ویتامین C بوده و برای پوسته پوسته شدن پوست، بسیار مفید می باشد.

     

     

    تذکر: آب شنبلیله علاوه بر موارد یاد شده برای ترک های پوستی و بهبود آن ها نیز بسیار مفید می باشد و باید هر روز، روزی 3 بار بر روی ترک ها مالیده شود تا هر چه زودتر ترک ها درمان شوند.

     

    استفاده از اسانس اسطوخودوس، در درمان پوسته شدن پوست (به خصوص در اثر آفتاب) بسیار موثر می باشد. آرد عدس و گل سرخ را کوبیده و با آب خمیر کرده و سپس به پوست بمالید و یا آرد جو با آب جوشانده زوفا خمیر کرده و بر پوست بمالید. روغن گردو درمان کننده خشکی و پوسته پوسته شدن پوست می باشد. روغن گل سرخ نیز در درمان پوسته پوسته شدن پوست موثر است.
اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه