fasliblog
فصلی بلاگ / علم و دانش / دانستنی ها /10 نمونه از عجیب ترین ابزارهای جاسوسی که تا به حال مورد استفاده قرار گرفته اند

10 نمونه از عجیب ترین ابزارهای جاسوسی که تا به حال مورد استفاده قرار گرفته اند

10  نمونه از عجیب ترین ابزارهای جاسوسی که تا به حال مورد استفاده قرار گرفته اند

10  نمونه از عجیب ترین ابزارهای جاسوسی که تا به حال مورد استفاده قرار گرفته اند

در طول تاریخ، کشورهای مختلف همواره با یکدیگر مشکل داشته و سعی کرده اند سرزمین های مختلف را تضعیف سازند تا از این طریق بتوانند مالکیت آن کشور را از آن خود کنند. به همین دلیل، همواره جنگ های سختی میان دولت ها شکل گرفته است. علی رغم آن که تسلیحات مورد استفاده نقش زیادی در موفقیت و پیروزی دارد، اما مسئله ای هست که می تواند مهم تر از این گونه موارد باشد.

برای آن که یک ارتش بتواند حمله ای موفقیت آمیز داشته باشد، باید اطلاعات کافی و دقیق از طرف مقابل به دست بیاورد. در همین راستا، نقش جاسوس ها اهمیت ویژه ای پیدا می کند. آن ها افرادی هستند که در قالب دوست ظاهر شده و برای کشور خود اطلاعات جمع آوری می کنند. برخی از جاسوس ها نیز پنهانی وارد سرزمین دشمن شده و این کار را انجام می دهند.

این افراد برای انجام ماموریت خود، به ابزارهای جاسوسی خاص و پیچیده ای نیاز دارند. این موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته و چندان به آن پرداخته نشده است. ما در این مقاله قصد داریم ۲۰ نمونه از جالب ترین و عجیب ترین ابزارهای جاسوسی را به شما نشان دهیم. تا پایان مطلب همراه باشید.

۱- دوربین دکمه ای مدل F-21؛ متعلق به سال ۱۹۷۰

این وسیله که با کد «Ajax» شناخته می شد، درون کت ها پنهان می گشت و به وفور توسط اتحاد جماهیر شوروی، اروپا و آمریکا مورد استفاده قرار می گرفت. دکمه دوربین درون جیب قرار داشت و به محض آن که کسی آن را فشار می داد، لنز شبیه به دکمه تصویر را شکار می کرد.

۲- فرستنده ای به شکل مدفوع سگ؛ مربوط به سال ۱۹۷۰

این فرستنده که یکی از جالب ترین ابزارهای جاسوسی به شمار می رفت، به گونه ای بود که هیچکس دلش نمیخواست به آن دست بزند. دستگاه یاد شده در طول دهه ۱۹۷۰ توسط سازمان سیا توسعه یافت و یک سیگنال رادیویی برای هماهنگی حملات هوایی و عملیات شناسایی می فرستاد.

۳- عینکی با قرص سیانور پنهان؛ ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۷

تمام عملیات جاسوسی با موفقیت به پایان نمی رسند. به همین دلیل، آن ها همواره وسایلی به همراه داشتند تا بتوانند در صورت به دام افتادن، از لو رفتن اطلاعات جلوگیری کنند. سازمان سیا برای مامورانش مرگ را چاره کار دانسته بود و از یک عینک مخصوص استفاده می کرد. جاسوس ها می توانستند عینکشان را در بیاورند و قرص سیانور قوی که بر روی دسته وسیله قرار داشت را بجوند.

۴- تفنگی به شکل ماتیک؛ سال ۱۹۶۵

این اسلحه که در نگاه اول کاملا شبیه به رُژ لب به نظر می رسد، توسط سازمان «KGB» شوروی در طول جنگ سرد مورد استفاده قرار می گرفت و می توانست شلیکی کشنده داشته باشد. این تفنگ ۴٫۵ میلیمتری بود.

۵- ابزار شنود به شکل تنه درخت؛ اوایل دهه ۱۹۷۰

سازمان سیا تا به حال ابزارهای جاسوسی جالبی ساخته است. شنود به شکل تنه درخت نیز ابتکار همین سازمان بود و از آن برای کسب اطلاعات درباره شوروی استفاده می شد. تنه درخت می توانست فعالیت های مخفی رادیویی را رهگیری کند و اطلاعات را از طریق ماهواره برای سازمان سیا بفرستد.

۶- دوربین کبوتری؛ ۱۹۱۶ تا ۱۹۱۷

این دوربین کبوتری آلمانی در طول جنگ جهانی اول برای شناسایی موقعیت های دشمن مورد استفاده قرار می گرفت. دوربین بر روی تایمر تنظیم شده بود و پرنده در میدان نبرد آزادانه رها می شد. پس از بازگشت، فیلم ها مورد پردازش قرار می گرفتند و داده ها در استراتژی های جنگی استفاده می شدند.

۷- مخزن آب انفجاری؛ ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۵

در طول جنگ جهانی دوم، برخی مقامات رسمی سرویس جاسوسی ارتش آمریکا، این مخزن که بخش پایینی اش با مواد منفجره پر شده بود را با خود حمل می کردند.

۸- زغال انفجاری و وسایل استتار؛ ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۵

این کلوخه زغال در طول جنگ جهانی دوم توسط دفتر خدمات استراتژیک ارتش آمریکا ساخته شد. درون آن خالی بود و مواد منفجره قرار داشت. به علاوه، وسایلی نیز در اختیار قرار می گرفت تا بتوان توسط آن ها کلوخه را دقیقا مشابه با زغال رنگ کرد. اگر یکی از اعضای دشمن آن را درون آتش می انداخت، زغال می توانست منفجر شود.

۹- تفنگی به شکل چراغ قوه؛ دهه ۱۹۳۰

چندان مشخص نیست که کدام سازمان این وسیله را توسعه داده. اسلحه یاد شده به عنوان چراغ قوه عمل می کرد و می توانست شلیک کند.

۱۰- سکه تو خالی؛ دهه های ۱۹۵۰ و ۱۹۹۰

این سکه ها که یکی از رایج ترین ابزارهای جاسوسی هستند، یک فضای مخفی ذخیره سازی برای عکس ها و فیلم های میکروسکوپی فراهم می کنند. سکه ها توسط قرار دادن یک سوزن در حفره کوچک روی آن باز می شدند و مورد استفاده قرار می گرفتند.

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه