fasliblog
فصلی بلاگ / علم و دانش / اقتصاد /آیا غول‌های تکنولوژی در بورس به بن‌بست رسیده‌اند؟

آیا غول‌های تکنولوژی در بورس به بن‌بست رسیده‌اند؟

آیا غول‌های تکنولوژی در بورس به بن‌بست رسیده‌اند؟

آیا غول‌های تکنولوژی در بورس به بن‌بست رسیده‌اند؟

دو ماه اخیر بورس‌های جهان و به‌طور خاص آمریکا حال و روز خوشی نداشته‌اند. شاخص‌های بورس‌های مطرح آمریکا سقوط شدیدی کرده‌اند و نسبت به شش ماه پیش کاهش داشته است. نکته جالب اینجاست که سقوط شرکت‌های فناوری شدیدتر از بقیه بوده است. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران دیگر مثل گذشته صبور نیستند و سؤالات و ابهامات زیادی دارند. گافا ترکیبی است که به شرکت‌های گوگل (آلفابت)، آمازون، اپل و فیس‌بوک اشاره دارد.

علاوه بر این چند شرکت کسب‌وکاری مانند نتفلیکس و اینتل هم شرایط خوبی ندارند و درآمدها و سودشان مدام در حال کاهش است و دیگر مانند گذشته مثل چاه نفت نیستند. براد کوئن، کارشناس بازار سهام در موسسه North Star Investment Management می‌گوید: «بعد از سال‌ها این اولین باری است که شاهد چنین اتفاقی در صنعت پردرآمد و پرطرفدار تکنولوژی هستیم. شاید ما به نقطه‌عطفی در تاریخ بازار سهام شرکت‌های تکنولوژی رسیده‌ایم و باید به این سؤال پاسخ بدهیم که این شرکت‌ها چقدر می‌توانند رشد کنند و بزرگ شوند؟»

برخی مایکروسافت را هم به این دسته‌بندی وارد می‌کنند. چه چهار غول بزرگ تکنولوژی، چه پنج غول بزرگ تکنولوژی، اوضاع هیچ‌کدام در بورس خوب نیست! هرچند اوضاع بورس هم خوب نیست. هفته‌نامه اکونومیست در گزارش‌های متعدد نسبت به رخ دادن بحران بعدی جهان هشدار داده است؛ منتها به نظر می‌رسد اگر بحرانی رخ دهد این بار شرکت‌های تکنولوژی بیشتر از بقیه آسیب خواهند دید.

روند رشد و تکامل برای شرکت‌های دیگر، چالش‌های متفاوتی را ایجاد می‌کند. نتفلیکس دیگر یک سرویس نوپای پخش آنلاین نیست و به یک غول هالیوودی تبدیل شده است. به این ترتیب سرمایه‌گذاران و سهامداران انتظار دارند که این شرکت در هر فصل عملکرد خوبی داشته باشد.

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه