fasliblog
فصلی بلاگ / علم و دانش / تغذیه و سلامت /مواد غذایی مفید برای کودکان

مواد غذایی مفید برای کودکان

مواد غذایی مفید برای کودکان

مواد غذایی مفید برای کودکان

تخم مرغ یک صبحانه مغذی

شروع یک روز،  با یک صبحانه سرشار از مواد غذایی مفید،  برای کودک شما بسیار بسیار مهم است. براساس تحقیقات به عمل آمده از سوی مرکز تحقیقات تعذیه کودکان دانشگاه بیلور، کودکانی که صبحانه می‌خورند عملکرد بهتری از نظر درسی دارند و مشکلات رفتاری کمتری از خود نشان می‌دهند.  علاوه بر این، یک صبحانه‌ی غنی، می‌تواند سطح انرژی بدن کودک را تا مدتها بالا نگه دارد و همچنین بین مغز و سایر قسمتهای بدن، هماهنگی ایجاد می‌کند.  بهترین غذاها برای یک صبحانه مفید شامل تخم مرغ، توت فرنگی و بلوبری است. همچنین می‌توانید با تخم مرغ،  یک املت شیرین با شکر قهوه‌ای یا شیره افرا، تهیه نمایید. این شیرینی طبیعی غذا، باعث میل کودک برای خوردن آن می‌شود.

بادام

احتمالا وقتی خودتان کودک بوده‌اید مادرتان را بارها ‌دیده‌اید که موقع شب،   مقداری بادام را خیس می‌انداخت و صبح آنها را به شما می‌داد. بادام برای حافظه و نیز عملکرد‌های شناختی مغز،  یک ماده غذایی بسیار عالی محسوب می‌شود.  پس بهتر است برای افزایش میزان حافظه و بالا بردن عملکرد مغزی کودک، به او بادام بدهید. بادام همچنین دارای زینک فراوانی‌ست که می‌تواند با رادیکال‌های آزاد موجود در جریان خون، مبارزه کند. در ضمن بادام حاوی ویتامین‌های B6  و E  است که نقش سازنده ای در داشتن یک مغز سالم و حافظه‌ی قوی دارند.

شیر و ماست

لبنیات بعنوان یکی از بهترین مواد غذایی مفید برای رشد مغزی کودکان در نظر گرفته شده است. مواد لبنی،  با دارا بودن پروتین و انواع ویتامین B  ، برای بافت ها و آنزیم‌های مغزی،  حیاتی شناخته شده‌اند. کودکانی که از مواد لبنی در وعده‌های غذایی خود بهره مند می‌شوند،  مقادیر زیادی پروتین به بدن خود وارد می‌کنند که در نهایت منجر به رشد مغز  و بالا رفتن کارایی مغزی آنها می‌شود.  شیرهای کم چرب، به همراه غلات،  غذای مفیدی برای مغز کودکان هستند که حاوی ویتامین  C و D  نیز می‌باشد.

سیب زمینی 

 سیب زمینی شیرین از جمله غذاهایی است که باعث افزایش فعالیت های مغزی می شود. سیب زمینی آنتی اکسیدان بالایی دارد و بدن را در مقابل بیماری ها محافظت می کند و باعث زیاد شدن فعالیت های مغزی نیز می شود.

ماهی 

ماهی و امگا 3 تاثیر زیادی در باهوش شدن کودکان دارد و باید از همان ابتدا کودک تان را به ماهی خوردن عادت دهید . توصیه می شود برای افزایش هوش کودکان به آنها هفته ای دو بار ماهی دهید .

این مواد غذایی برای بهبود عملکرد مغز کودک لازم هستند.یک رژیم غذایی سالم و متعادل نه تنها برای بدن کودکان مفید است بلکه برای مغز هم سودمند است. مصرف مواد غذایی درست می تواند به بهبود عملکرد مغز، حافظه و تمرکز کمک کند. درست مانند بدن، مغز هم مواد مغذی را از غذاهایی که می خوریم جذب می کند. در ادامه با 10 غذای بسیار مفید که می تواند قدرت مغز کودکان را افزایش دهد، آشنا خواهید شد.

ماهی سالمون کم کالری بوده و مقدار چربی‌های اشباع شده در آن ناچیز است ولی سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب ضروری امگا 3 است. امگا 3ها چربی‌های مفید و سالمی هستند که بدن قادر به تولید آن نیست.

ماهی های چرب مانند ماهی سالمون منبع غنی اسیدهای چرب امگا3 هستند که برای رشد و عملکرد مغز ضروری هستند. مصرف میزان کافی این اسیدهای چرب می تواند به بهبود مهارت های ذهنی کودک کمک کنید.

 موز

موز یکی ازغذاهای ضروری برای افزایش رشد قد کودکان است. موز دارای کلسیم، پتاسیم، منگنز و باکتری‌های پروبیوتیک (پروبیوتیک‌ها به تحریک رشد باکتری‌های مفید روده و یا به کاهش بیماری‌زایی میکروب‌های مضر کمک می‌کنند) است. این مواد مغذی باعث افزایش رشد قد در کودکان می‌شود.

آجیل ها و مغزها

مغزها نیز به افزایش قد کودکان کمک می‌کنند. مغزها مانند بادام زمینی، تخم کتان و دانه‌های کدو تنبل مواد معدنی ضروری بدن، اسیدهای آمینه و چربی‌های مفید بدن را تامین می‌کنند و اینگونه باعث رشد بافت‌های جدید در بدن شده و در نهایت برای رشد قد کودکان موثر هستند.

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه