fasliblog
فصلی بلاگ / علم و دانش / سبک زندگی /چرا رنگ مو و چشم‌ها تغییر می‌کند؟

چرا رنگ مو و چشم‌ها تغییر می‌کند؟

چرا رنگ مو و چشم‌ها تغییر می‌کند؟

چرا رنگ مو و چشم‌ها تغییر می‌کند؟

احتمالاً فکر می‌کنید رنگ مو و چشم‌هایتان همیشه ثابت است؛ اما در واقع رنگ مو و چشم تغییر می‌یابد و در واقع در حال حاضر نیز تغییر یافته‌ است.

 

بسیاری از نوزادان با چشم آبی به دنیا می‌آیند و بعد همزمان با رشد ژن‌ها، رنگ چشم آن‌ها تغییر می‌کند. رنگ مو نیز به همین شکل تغییر می‌کند. گاهی اوقات نوزادان با رنگ موی روشن به دنیا می‌آیند؛ اما به تدریج رنگ مویشان تیره می‌شود.

بخش رنگی چشم، عنبیه نام دارد و میزان نوری را که وارد چشم می‌شود، کنترل می‌کند. رنگ عنبیه از طریق ملانین تعیین می‌شود، درست مانند رنگ پوست و مو. رنگ‌های تیره‌تر نور بیشتر و رنگ‌های روشن نور کمتری جذب می‌کنند. رنگ چشم تحت تأثیر چند فاکتور ژنتیکی مختلف قرار دارد. مهم‌ترین فاکتور OCA2 است. OCA2 سیاه‌یاخته‌ها یا سلول‌هایی که ملانین تولید می‌کنند را می‌سازد. ملانین پروتئینی است که رنگ پوست، مو و چشم را تشکیل می‌دهد. ملانین بیشتر به معنی رنگ‌های تیره‌تر در چشم‌ها، مو و پوست است. رنگ ملانین چشم توسط سه ژن دیگر تعیین می‌شود: EYCL1، ۲ و ۳. این ژن‌ها همراه یکدیگر رنگ‌های قهوه‌ای، سبز و آبی را می‌سازند؛ اما هنوز مشخص نیست که رنگ فندقی یا طوسی چشم چگونه به دست می‌آید. دانشمندان هنوز در حال تحقیق بر روی رنگ چشم‌های طوسی و فندقی هستند.

تمام افرادی که چشم‌های آبی رنگ دارند، می‌توانند یک نفر از اجداد خود را که در ۶ الی ۱۰ هزار سال قبل، چشم آبی داشته پیدا کنند. یک انسان به دلیل جهش ژنتیکی، با یک تغییر در ژن OCA2 به دنیا می‌آید. این امر باعث می‌شود که گسترش ملانین دشوار باشد؛ زیرا به نوعی جریان این پروتئین رقیق می‌شود. ژن OCA2افرادی که زال هستند، به طور کلی غیرفعال است. در نتیجه پوست، چشم‌ها و موهای آن‌ها هیچ ملانینی ندارد.

بیشتر بدانیم: ۱۰ ماده غذایی برای تغییر رنگ چشم‌ها در عرض ۶۰ روز

با توجه به تمام موارد ذکر شده، زمانی که نوزادی به دنیا می‌آید، ژنتیک‌های وی از قبل تعیین شده‌اند؛ اما بدن الزاماً روی تمام ژن‌های موجود در DNA کار نکرده است. زمانی که نوبت رنگ چشم‌ها می‌شود، ملانینی که توسط ژن OCA2 کنترل می‌شود، رقیق می‌گردد و در نتیجه رنگ چشم آبی می‌شود.
برای افرادی که جهش ژنی چشم آبی رنگ دارند، رنگ چشم‌ها آبی می‌ماند؛ اما بیشتر افراد زمانی که به دنیا می‌آیند، ژن OCA2فعالیت خود را آغاز می‌کند و سیاه‌یاخته‌ها را می‌سازد تا پروتئین ساخته و رنگ چشم را تغییر دهند. این امر بین ۹ ماهگی و ۲ سالگی اتفاق می‌افتد.

میزان متوسطی از ملانین باعث می‌شود که چشم‌ها سبز یا فندقی باشند، میزان زیادی از ملانین، چشم‌ها را قهوه‌ای می‌کند.
ملانین در موها نیز همانند چشم‌ها عمل می‌کند و رنگ تیره را به وجود می‌آورد. همزمان با رشد کودک، سطح ملانین وی افزایش یافته و رنگ موهایش تیره‌تر می‌شود. رنگ مو به هنگام بلوغ نیز تغییر می‌یابد؛ زیرا برخی از ژن‌ها تا زمانی که هورمون‌ها تولید نشوند، فعال نمی‌شوند. در نهایت در دهه ۳۰ زندگی، موی انسان تولید ملانین را متوقف کرده و به تدریج خاکستری می‌شود. در واقع دیگر رنگی به مو افزوده نمی‌شود. موهای خاکستری در سفیدپوستان زودتر و در آسیایی‌ها دیرتر مشاهده می‌شود.

حائز اهمیت است بدانید همه نوزادها با چشم آبی رنگ به دنیا نمی‌آیند. این امر بیشتر در مورد نوزادان سفیدپوست صدق می‌کند؛ شاید به این دلیل که سطح کلی ملانین بدن آن‌ها به دلیل پوست روشن‌تری که دارند، کمتر است. نوزادان آسیایی، آفریقایی و نژادهای اسپانیایی احتمالاً با چشم‌های تیره‌تر به دنیا می‌آیند و رنگ چشم آن‌ها تیره می‌ماند.
۱۰ الی ۱۵ درصد سفیدپوستان اظهار داشتند که تغییر رنگ چشم آن‌ها تا زمان بزرگ‌سالی ادامه داشته است. در نتیجه ممکن است رنگ چشمان شما هنوز در حال تغییر باشد.

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه