fasliblog
فصلی بلاگ / فناوری / کامپیوتر و نرم افزار /مایکروسافت در تحول برای اپلی شدن،اپل در تلاش برای مایکروسافت شدن

مایکروسافت در تحول برای اپلی شدن،اپل در تلاش برای مایکروسافت شدن

مایکروسافت در تحول برای اپلی شدن،اپل در تلاش برای مایکروسافت شدن

مایکروسافت در تحول برای اپلی شدن،اپل در تلاش برای مایکروسافت شدن

دو کمپانی اپل ومایکروسافت در جایگاه خود از مقام ورتبه عالی برخوردارند واهمیت این قضیه را می توان از محصولاتشان در سرتاسر دنیا خبر داد،اما نکته ای که باقی می ماند این است که طی جدید ترین اخبار،هر کدام از شرکت‌های اپل و مایکروسافت دوست دارند بتوانند محصولاتی شبیه دیگری ارائه بدهند. اما هر کدام برای رسیدن به این هدف، مسیر متفاوتی را طی می‌کنند.

“کمپانی مایکروسافت در تلاش برای اپل شدن”

بی شک مایکروسافت تا به امروز توانسته در محصولاتش موفق باشد اما،ازسوی دیگر همیشه از اینکه نمی‌توانسته محصولات سخت‌افزاری محبوبی مستقلا بسازد که به عالی‌ترین شیوه ممکن سیستم عاملش را اجرا کنند، نگران و ناراحت بوده.با محصولی هیبریدی سرفیس این شرکت تلاش کرد که یک تبلت/لپ‌تاپ ویندوزی های اند و دلخواه را ارئه بدهد. این شرکت به تازگی سرفیس لپ تاپ را ارائه کرده که دانش‌آموزان و دانشجویان را هدف گرفته است.

 

برتری بزرگ مایکروسافت، همان پاشنه آشیل آی‌پد است: سرفیس‌ها می‌توانند نسخه‌های کامل ویندوز ۱۰ را اجرا کنند و کاربر می‌تواند نسخه‌ها کامل برنامه‌های دسکتاپ را با آنها اجرا کند: از مرورگر کروم گرفته تا گیم‌های دلخواه.همچنین شایان ذکر است که؛نقطه ضعف مایکروسافت، نقطه قوت اپل است: ویندوز استور خیلی کوچک‌تر از اپ استور اپل است. شاید خیلی‌ها از سرفیس بدشان نیاید، اما وقتی می‌بینید که برنامه‌های ویندوزی مشابه اپلیکیشن‌های محبوب در ویندوز استور پیدا نمی‌شود، درنگ می‌کنند.کلا توسعه‌دهنده‌ها با توجه به بزرگی فروشگاه‌های اپلیکیشن اندروید و اپل، روی خوشی به ویندوز استور نشان نداده‌اند و بعید است در آینده نزدیک، این روند تغییر کند.

راهبردی که مایکروسافت برای مقابله با این روند داشته این بوده که با ویندوز ۱۰ S ترتیبی بدهد فقط برنامه‌های ویندوز استور قابل نصب رو سیستم باشد. البته خود مایکروسافت دوست ندارد بگوید هدف اصلی عرصه این نسخه ویندوز این بوده و در کنار این مطلب اشاره می‌کند که ویندوز ۱۰S پرفرومانس بهتری دارد و شارژ باتری کمتری استفاده می‌کند.

“کمپانی اپل در تلاش برای مایکروسافتی شدن”

پر واضح است که کمپانی اپل نیز به خودی خود تا به امروز توانسته در عرصه های مختلف خوش بدرخشد،اپل بارها گفته است که دوست دارد آی‌پد را تبدیل به آینده رایانش کند. یعنی دوست دارد تبلت سبک و باکیفیت‌اش فقط برای مصرف محتوا استفاده نشود، بلکه برای همه کارهای سنگیتنتر مثلا محتواسازی، نویسندگی جدی و اجرای کارهای اداری یا پژوهشی هم مورد استفاده قرار بگیرد. آی‌پد پرو هم دقیقا برای رسیدن به این هدف عرضه شد.


اپلیکیشن‌ها نسبت به برنامه‌های سنتی برتری‌هایی دارند. مثلا مشتری‌ها خیلی راحت‌تر آنها را به‌روز می‌کنند. توسعه‌دهنده‌ها هم وقتی می‌بینند اپ استوری وجود دارد که درآمد آنها را تضمین می‌کند، بیشتر به این سو متمایل می‌شوند. اپل هم این وسط حدود ۳۰ درصد پول پرداختی برای اپ‌ها را صاحب می‌شود و بقیه را به توسعه‌دهنده‌ها می‌دهد.اپل دوست دارد که آی‌پد یک مک لمسی تمام‌عیار باشد. آی‌پد گرچه از همان جلسه نخست معرفی توسط استیو جابز، به عنوان محصولی بین گوشی آی‌فون و مک معرفی شد، اما به زودی به آن به عنوان محصولی نگریسته شد که بتواند یک مک واقعی هم باشد.

 

اما مشکل تا حالا این بوده که واقعا با آی‌پد خیلی از کارهای مک یا پی‌سی را نمی‌شد کرد. مثلا تا حالا چندکارگی یا مالتی‌تسکینگ و جابجایی فایل بین اپ‌های مختلف در آی‌پد خیلی مشکل بوده. اپ‌ها هم فقط کارهای سبک برنامه‌های همتایشان را می‌توانستند انجام بدهند. از اپ‌ها ویرایشگر متن گرفته تا ویرایشگرها ویدئو یا عکس.
بنابراین بین رؤیای اپل و واقعیت همیشه شکاف بزرگی وجود داشت. اما با iOS 11، اپل در نظر دارد این شکاف را کاهش بدهد. حالا دیگر در آی‌پد یک داک خیلی خوب و نیز یک سیستم مدیریت فایل دارید. حالا می‌توانید عکس یا متن درگ اند دراپ کنید و کارهایتان خیلی ساده می‌شود.

برای اینکه ببینیم اپل واقعا در این راه موفق شده و کاربرها را توانسته قانع کند که برای کارهای جدی‌تر از آی‌پد استفاده کنند به گمان من یکی دو سالی صبر کنیم و آمارها فروش و کاربری‌ها را تحلیل کنیم. برای مثال خود من باید ببینم که می‌توانم خودم را قانع کنم که دست‌کم در سفرها یک آی‌پد پرو با کیبورد همراه ببرم و با آن وبلاگ بنویسم! یا اینکه همچنان یک پی سی را برای نوشتن ترجیح خواهم داد.

اشتراک گذاری:

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه