fasliblog
فصلی بلاگ / علم و دانش / پوست و مو /روتین پوستی یعنی چه؟ 

روتین پوستی یعنی چه؟ 

روتین پوستی یعنی چه؟ 

روتین پوستی یعنی چه؟ 

پوست بزرگ ترین و و حساس ترین اندام حیاتی بدن است که هر مشکلی درونی را نمایان خواهد کرد. با ماشینی شدن دنیای روزمره و آلودگی هوا این پوست است که بیشترین ضرر را از این آلودگی خواهد دید، مراقبت از سلامت پوست در هوای آلوده باید یکی از اهداف شما در روتین پوست باشد. باید توجه داشته باشید رفتار پوست در موقعیت های متفاوت بستگی به نوع پوست و DNA شما دارد. بسته به اینکه چقدر در  روز می توانید به پوست خود رسیدگی کنید یک پوست شفاف و زیبا خواهید داشت. داشتن یک دکتر پوست معتمد که راهکارهای درمانی را به موقع ارائه کند نیز مورد نیاز است. در کنار این ها دور ماندن از اشعه ی ماورا بنفش و مرطوب نگه داشتن پوست نیز بسیار مهم است.

ممنوعه های همگانی

به صورت کلی و قبل از اینکه به دسته بندی جنس انواع پوست صورت بپردازیم باید به چند نکته کلی برای مراقب از انواع پوست بپردازیم. فرقی نمیکند پوست صورت شما چرب ، خشک و یا مختلط باشد ، در هر صورت این مواردی که در اینجا لیست شده جزو ممنوعیت های مراقبتی از انوع پوست است ، به این نکات توجه کافی به تغذیه و خواب کافی را هم اضافه کنید.

سیگار نکشید ؛ سیگار باعث تیرگی و کدری پوست چهره  و یکی از عوامل خشکی بیش از حد آن  است. از طرفی استعمال طولانی از سیگار باعث چروک و نازک شدن پوست صورت شما می شود.

با آرایش نخوابید ؛ پوست باید نفس بکشد و وجود چند لایه از کرم ها و کرم پودر ها روی صورت از تنفس آن جلوگیری میکند.

غذاهای سرخ کرده را به حد اقل برسانید ؛ اگر بخواهیم واقع بین باشیم باید بگوییم  برای داشتن پوست خوب باید دور غذاهای سرخ کرده خصوصا از نوع فست فودی و رستورانی خط بکشیم. ولی با سرعت زندگی های امروز و با توجه به وقتی که خیلی از افراد بیرون از خانه سپری میکنند توصیه دوستانه ما به حداقل رساندن استفاده از موادی است که در روغن های چند بار استفاده شده طبخ شده اند.

جنس پوست شما چیست ؟

پاسخ به این سوال  روش ها و موارد مراقبت های روزانه و روتین پوست صورت شما را تغییر می دهد. در هر سن و سالی که باشید پوست شما یکی از این انواع است : معمولی ، خشک ، چرب، مختلط ( یا ترکیبی)  و حساس ؛ و  هر کدام از انواع ۵ گانه پوست شیوه های مراقبتی و محصولات شوینده مخصوص به خودش را دارد.

پوست معمولی:

رنگ پوست یکدست و دارای طراوت طبیعی است  و صاحبان این نوع پوست با کمترین میزان افزایش یا کاهش چربی و رطوبت مواجه هستند . به علاوه در این نوع پوست منافذ به سختی دیده می شوند.

پوست خشک:

افراد دارای پوست خشک  با کمبود رطوبت در سطح پوست،  قرمزی ، خارش و گاهی حالت ترک  خوردگی مواجه می شوند . به دلیل کاهش رطوبت ایجاد شده در پوست ، باید بیشتر از دیگران مراقبت چین و چروک باشند

پوست چرب:

کسانی که پوست چرب دارند مستعد انواع مختلف جوش ( سر سیاه و سر سفید ) هستند . منافذ باز و برق افتادن مدام از دیگر معایب این نوع پوست است.

پوست مختلط:

صاحبان پوست مختلط در ناحیه پیشانی ، بینی و گاهی چانه از چربی زیاد شکایت دارند در حالیکه در بقیه قسمت های صورت ، پوست خشک و یا نرمال دارند . مشکلاتی مثل داشتن جوش ، براق بودن مدام  و منافذ باز از معایب داشتن پوست ترکیبی یا مختلط است.

هر کس با هر نوع پوستی همیشه دغدغه ی این را دارد که چه کاری می تواند از پوست او محافظت کند، انجام یک سری کارهای مهم به صورت مداوم باید در دستور کار قرار گیرد تا اثر بخش بودن روتین پوست را ببینید. روتین پوست با توجه به نوع پوست هر کس تغییر می کند اما در حالت کلی سه مرحله را در بر می گیرد.

روتین پوست اصطلاحی است که به انجام سه مرحله برای حفاظت از پوست گفته می شود:

 پاکسازی (شست و شوی پوست)

بالانس کردن (استفاده از تونر)

هیدراته کردن (استفاده از مرطوب کننده)

هدف از روال مراقبتی پوست یا همان روتین پوست این است که پوست خود را در بهترین حالت خود نگهداری کنید و عیب های آن را کمتر در معرض دید قرار دهید. کریستینا هالی (Kristina Holey) متخصص مراقبت از مو در سان فرانسیسکو می گوید: کارهایی که برای مراقبت از زیبایی برای خود انجام می دهید موجب می شود که از درون نیز تغییر کنید. با توجه به افزایش سن، پوست شما نیاز دارد تا رسیدگی بیشتری به آن شود و این کار نیازمند صبر و حوصله است. راهکارهای زیادی برای جوانسازی پوست صورت وجود دارند که با کمی وقت می توانید آن ها را انجام دهید.

زمان دهید و صبر داشته باشید

دکتر راشل نازاریان (Dr. Rachel Nazarian) متخصص پوست در منهتن که در گروه پوستی  Schweiger فعالیت می کند اعتقاد دارد: علم، در تولید محصولات پوستی بسیار پیشرفت کرده است اما باز هم صبر لازمه ی رسیدن به نتیجه ی دلخواه است. او اضافه میکند که گرفتن نتیجه ی مناسب در گرو انجام روتین پوست به صورت مداوم است. به زبانی ساده تر هدف از روتین پوست این است که حداقل یک بار یا دو بار در روز از یک محصول استفاده کنید تا متوجه پوست خود قبل از استفاده از آن محصول شوید. شما می توانید در هفت روز پوستی شاداب و زیبا داشته باشید.

نکته ی مهم در مراقبت از پوست این است که محصولات را به ترتیب قوام باید مصرف کنید، به عنوان مثال: پاک کننده، تونر، سرم و در مرحله ی آخر از مرطوب کننده. با مقایسه پاک کننده و مرطوب کننده متوجه صفت قوام خواهید شد.

پاکسازی

دکتر کارلوس چالز ( Dr. Carlos Charles) متخصص پوست می گوید: شستن صورت اساسی ترین مرحله در انجام روتین پوست است، پوست ما هر روز با آلودگی های محیطی، خاک و سایر عوامل در تماس است که باید به آرامی آن ها را از روی پوست برداشت. برای جلوگیری از گرفتگی منافذ، ایجاد آکنه و دو بار در روز (صبح و شب) صورت خود را بشویید. توجه داشته باشید این کار برای پوست های بی آرایش است.

در این مرحله شوینده ی پوست خود را بر اساس پوست و نوع آرایشی که بر روی صورت دارید انتخاب کنید:

شست و شوی دوگانه برای زمانی که آرایش دارید: در این نوع از شست و شو ابتدا با یک آرایش پاک کن یا شامپو بچه اصل آرایش خود را پاک کنید، حتی می توانید از روغن های گیاهی برای این کار استفاده کنید. در مرحله ی بعد با استفاده از یک فوم شست و شو یا شیر پاک کن باقی مانده ی روغن و محلول آرایش پاک کن را بشویید و آبکشی نمایید برای صورت هایی با پوست خشک بهتر است از فوم شست و شو استفاده شود. توجه داشته باشید برای پاک کردن آرایش چشم از پاک کننده های مخصوص استفاده کنید. عملیات شست و شو را می توانید با براش های برقی و دستی انجام دهید. دقت کنید بعد از پاک کردن آرایش باید مرحله ی آبکشی را در دستور کار خود لحاظ کنید چون اگر به یک فوم خالی و دستمال مربوط بسنده کنید بعد از مدتی پوست شما دچار مشکل خواهد شد.

تونر (تسکین دهنده)

چگونه از تونر استفاده کنیم؟

دکتر راشل نازاریان (Dr. Rachel Nazarian) می گوید: تونرها مبتنی بر الکل هستند و چربی های اضافه پوست را می گیرند و پس از پاکسازی باید از آن ها استفاده کنید. تونرهای امروزه تکامل یافته تر از گذشته هستند، آن ها با مواد مغذی ادغام شده اند تا اثر بهتری بر روی پوست داشته باشند. متخصصان دیگر از جمله جردانا متیولی ( Jordana Mattioli) معتقد هستند استفاده از تونر اختیاری است، تونرها دارای مواد خاصی هستند که در فرمولاسیون آن ها از مواد مورد نیاز پوست استفاده شده است، که دیگر محصولات پوستی فاقد آن ها هستند.

تونرها حاوی این مواد هستند:

اسیدهای آلفا و بتا هیدروکسی برای از بین بردن سلول های مرده پوستی، بهبود بخشیدن پوست آسیب دیده در برابر آفتاب.

دکتر متیولی (Mattioli) می گوید: تونر را بلافاصله بعد از شست و شو بر روی صورت استفاده کنید، نحوه ی استفاده از تونر به سادگی است، پنبه ای را به محلول تونر خانگی و یا کارخانه ای آغشته کنید، و روی صورت خود بکشید و صبر کنید تا خشک شود.

درمان با سرم

سرم ها متحدین قدرتمند پوست هستند، آن ها در هر شرایطی از پوست شما محافظت می کنند. سرم ها دارای ترکیبات فعالی هستند که لکه های تیره و چروک ها را از بین می برند. دکتر نازاریان (Nazarian) اعتقاد دارد برای نتیجه ی بهتر سرم را صبح ها در روتین پوستی خود قرار دهید. علاوه بر این ۸ روش برای بیدارشدن با پوستی زیبا و بی نقص نیز می تواند به شما کمک کند.

سرم ها داری مواد زیر هستند:

اسید هیالورونیک برای حفظ هیدراتاسیون و تقویت عملکرد درست لایه های پوست.

ویتامین سی برای کمک به درخشان تر شدن پوست و کاهش لکه های تیره با استفاده مداوم

مرطوب کننده ها

اساسی ترین کار یک مرطوب کننده، آبرسانی و نرم کردن پوست است. دکتر چارلز (Dr. Charles) توضیح می دهد: اساس کار مرطوب کننده ها این است که با نفوذ به لایه های زیرین پوست، آن را مرطوب نگه دارند و از خشکی آن ها جلوگیری کنند. علاوه بر این ها مرطوب کننده ها دارای روغن هایی حاوی سرامید هستند که به ساختار پوست نیز کمک می کند، دکتر نظاریان (Nazarian) تأکید می کند: پوست به طور طبیعی توانایی حفظ رطوبت را ندارد، و فعالیت های روزانه مانند شستشو می تواند باعث جلوگیری از خشکی آن شود. همه ی پوست ها به مرطوب کننده نیاز دارند، با توجه به نوع پوست خود باید از مرطوب کننده ها استفاده کنید.

اول از همه باید نوع پوست خود را مشخص کنیم که بتونیم روتین درست رو با توجه به ویژگی های پوست خودمون انجام بدیم.

بعد با توجه به نوع پوست محصولات و مواد لازم را بخریم.

اشتراک گذاری:

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه