fasliblog
فصلی بلاگ / علم و دانش / تغذیه و سلامت /جلوگیری از گرما زده شدن در تابستان

جلوگیری از گرما زده شدن در تابستان

جلوگیری از گرما زده شدن در تابستان

دو نوع گرما زدگی وجود دارد:

کاهش آب :

علائم، عبارتند از:تشنگی بیش از حد، ضعف، سردرد، و از دست دادن هوشیاری.

کاهش نمک:

علائم شامل تهوع و استفراغ، گرفتگی عضلات و سرگیجه می باشند.

گرچه گرما زدگی به دلیل گرمای شدید نیست، اما این چیزی نیست که به راحتی انجام شود بدون مداخله مناسب، گرما زدگی می تواند تا سکته پیش رود، که ممکن است به مغز و سایر ارگان های حیاتی آسیب برساند و حتی باعث مرگ شود.

علائم گرمازدگی:

شایع ترین علائم و نشانه های گرمازدگی ،عبارتند از:

گیجی

ادرار تیره (نشانه کم آبی)

سرگیجه

غش کردن

خستگی

سردرد

گرفتگی عضله یا شکم

تهوع، استفراغ یا اسهال

پوست رنگ پریده

عرق ریختن زیاد

ضربان قلب سریع

درمان های اولیه و اقدامات خانگی برای رفع گرمازدگی:

اگر شما یا هر کس دیگری علائمی از گرمازدگی داشته باشید، ضروری است که فورا از گرما خارج شوید و ترجیحا در یک اتاق تهویه مطبوع استراحت کنید اگر نمیتوانید داخل بروید، سعی کنید نزدیکترین مکان خنک و مکان سایه را پیدا کنید سایر راهبردهای توصیه شده، عبارتند از:

مایع زیاد بنوشید (از کافئین و الکل اجتناب کنید).

هر لباس تنگ و یا غیر ضروری را در بیارید.

یک دوش خنک، حمام یا حمام بدون وان بروید.

سایر اقدامات خنک کننده، مانند:پنکه یا از حوله های یخ استفاده کنید اگر این اقدامات ظرف مدت 15 دقیقه نتواند شما را درمان کند، کمک های اورژانسی را پیدا کنید، زیرا گرمازدگی می تواند تا سکته پیشرفت کند.

بعد از اینکه گرمازدگی شما رفع شد، در هفته پیش رو شما باید حساسیت بیشتری نسبت به دمای بالا داشته باشید. بنابراین بهتر است از آب و هوای گرم و فعالیت های سنگین اجتناب کنید تا زمانی که دکتر شما بگوید که می توانید فعالیت های طبیعی خود را از سر بگیرید.

عوامل شرایط خطرناک برای گرمازدگی:

گرمازدگی به شدت با شاخص گرما مرتبط است، اندازه گیری احساس گرمای شما در هنگام ترکیب رطوبت نسبی و دمای هوا می باشد. رطوبت نسبی 60٪ یا بیشتر باعث تضعیف تبخیر عرق می شود که مانع از خنک شدن بدن شما می شود.

خطر گرمازدگی زمانی که شاخص گرما به 90 درجه یا بیشتر برسد به طور چشمگیری افزایش میابد. بنابراین این مهم است - مخصوصا در زمان موج گرما - به شاخص گرمای گزارش شده توجه کنید و همچنین به یاد داشته باشید که زمانی که شما در آفتاب کامل ایستاده اید، شاخص گرما حتی بالاتر است.

اگر شما در یک منطقه شهری زندگی می کنید، شما مخصوصا مستعد گرمازدگی هستید اگر طولانی مدت در معرض گرما باشید، به ویژه اگر شرایط جوی و کیفیت هوا کم باشد. آنچه که به عنوان "اثر جزیره گرما" شناخته شده، قیر و بتن در طول روز گرما را ذخیره می کنند به تدریج آن را در شب آزاد می کنند و در نتیجه دمای شبانه افزایش میابد.

سایر عوامل خطرناک مرتبط با گرمازدگی عبارتند از:

سن:

نوزادان و کودکان تا سن 4 سالگی و بزرگسالان بالای 65 سال آسیب پذیرترند زیرا به آرامی با گرما سازگاری پیدا می کنند.

شرایط خاص سلامتی

این موارد شامل بیماری قلبی، ریه یا کلیه، چاقی یا کمبود وزن، فشار خون بالا، دیابت، بیماری روحی، نشانه سلول داسی، الکل، آفتاب سوختگی و هر شرایطی که باعث ایجاد تب شود. افراد مبتلا به دیابت در معرض افزایش نیاز به اورژانس، بستری شدن و مرگ ناشی از گرمازدگی هستند و آتها نباید در زمان موج گرما خطرات آن را دست کم بگیرند.

داروها:

این داروها شامل برخی داروها در کلاس های زیر می باشند:داروی ادرار آور،داروی مسکن، داروی آرام بخش، داروی محرک، داروهای قلبی و فشار خون، و داروهای روانپزشکی با پزشک خود مشورت کنید که آیا وضعیت سلامتی شما و داروها به توانایی شما برای مقابله با گرمای شدید و رطوبت تاثیر می گذارد.

راههای پیشگیری و جلوگیری از گرمازدگی

هنگامی که شاخص گرما بالا است، بهتر است در معرض هوای مطبوع قرار بگیرید. اگر شما باید به بیرون خانه بروید، می توانید با انجام این مراحل از گرمازدگی جلوگیری کنید:

لباس های سبک وزن، رنگ روشن، لباس های گشاد و کلاه لبه دار پهن بپوشید. از کرم ضد آفتاب SPF 30 یا بیشتر استفاده کنید.

برای جلوگیری از کمبود آب مایعات زیاد بنوشید. مقدار زیادی آب، آب میوه یا آب سبزیجات را در روز بنوشید. از آنجایی که گرمازدگی می تواند به دلیل کاهش نمک باشد، توصیه می شود که یک نوشیدنی ورزشی غنی از الکترولیت در طول دوره های گرمای شدید و رطوبت جایگزین آب شود.

 

از دکتر خود در مورد بهترین نوع مایع و چقدر باید بنوشید سوال کنید.

توصیه عمومی برای کسانی که ورزش متوسط ​​و شدید دارند، نوشیدن 17 تا 20 اونس مایع دو تا سه ساعت قبل از ورزش است و اضافه کردن نوشیدن هشت اونس آب درست قبل از تمرین توصیه می شود. در طول ورزش، شما باید هفت تا ده اونس آب هر 20 دقیقه مصرف کنید، حتی اگر احساس تشنگی نکنید. همچنین، نیم ساعت بعد از تمرین، 8 اونس دیگر بنوشید.

هنگام ورزش و یا کار در خارج از منزل، احتیاط بیشتری انجام دهید.

از مایعات حاوی کافئین یا الکل اجتناب کنید، زیرا هر دو ماده می توانند موجب از دست رفتن مایعات و گرمازدگی ایجاد کنند. اگر بیماری صرع یا قلب، کلیه یا بیماری کبد دارید یا دارای رژیم غذایی محدودیت مایع هستید یا مشکلی با احتباس مایعات دارید، قبل از افزایش مصرف مایعات با پزشک خود مشورت کنید.

استفاده از خاکشیر یخ زده و شربت آب لیمو 

استفاده از خاکشیر یخ زده و شربت آب لیمو برای جلوگیری از گرمازدگی موثر است. برای جلوگیری از اسهال و تأثیر خنکی، خاکشیر باید به شکل یخ زده یا همراه خرده یخ مصرف شود، در غیر این صورت ملین و اسهال آور است.

 

با توجه به گرمی و آلودگی هوا، مصرف آب لیمو نیز به دلیل داشتن ویتامین C که دارای خاصیت ضدعفونی‌کننده است، توصیه می‌شود و نیاز است هر دو روز یک بار، یک عدد لیمو در آب مصرفی استفاده شود.

 

استفاده از تـخم شـربتی

تخم شربتی در حقیقت دانه گیاه ریحان است که به علت داشتن ترکیبات لعاب دار به صورت محلول در آب (شربت) استفاده می‌شود. لعاب این دانه‌ها پس از جذب آب، به صورت ژله‌ای در می‌آید که می‌تواند برای رفع عطش مورد استفاده قرار گیرد. تخم شربتی در طب سنتی ایران به عنوان رفع کننده التهابات دستگاه تناسلی و مجاری ادرار کاربرد بسیار داشته است.

 

استفاده از بـه لیــمــو 

به لیمو گیاهی به صورت درختچه است که از برگ آن استفاده می‌شود. این گیاه از قدیم در طب سنتی ایران به عنوان آرام بخش، ضد تشنج، ادرارآور، رفع کننده سرگیجه و تپش قلب مورد استفاده بوده و در حال حاضر نیز از آن استفاده می‌شود.

استفاده از هندوانه 

هندوانه یک میوه تابستانی لطیف، آبدار، خنک کننده، آرام بخش و مسکن التهابات درونی است که اصولا برای رفع عطش در اوج گرمای تابستان مصرف می‌شود و مورد پسند بسیاری از مردم است.

 

طبیعت هندوانه سرد و‌ تر است و برای افراد گرم مزاج بسیار مطلوب است. مربای پوست هندوانه برای رفع حرارت بدن، رفع تشنگی و گرمازدگی بسیار مفید است.

 

استفاده از گلاب برای افراد گرمازده

بنابر اعلام دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران، برای معالجه اشخاص گرمازده، بهترین راه خوراندن گلاب همراه با مقداری یخ است، به قدری که باعث استفراغ شده و صفرا را خارج کند. نوشیدن گلاب خنک، گرمی درون را از بین می‌برد و بدن را تقویت میکند. بوییدن گلاب برای تقویت قلب و رفع بیهوشی و تقویت حواس باطنی مفید است.

 

چند نکته مهم درباره گرمازدگی

هنگام گرمازدگی از گرفتن دوش آب سرد به جهت ایجاد شوک، از قرار گرفتن در معرض باد مستقیم کولر به دلیل ایجاد عفونت‌های تنفسی و از نوشیدن سریع مایعات بسیار سرد به جهت به هم خوردن وضعیت سیستم ایمنی و گوارشی بدن خودداری کنید.

 

با استفاده از حوله خنک در بدن فرد گرمازده، وی را به حالت طبیعی بازگردانید. میوه هایی مانند آلبالو، خیار و هندوانه نقش به سزایی در تنظیم درجه حرارت بدن دارند.

 

از آنجا که فرد گرمازده اشتهای زیادی برای خوردن آب سرد و یخ دارد، باید وی را تشویق کرد تا به تدریج و آهسته مایعات را بنوشد تا معده وی دچار تحریک و درد نشود.

 

اشتراک گذاری:

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه