fasliblog
فصلی بلاگ / علم و دانش / تغذیه و سلامت /شیره انگور خوب و اصل رو چجوری تشخیص بدیم؟

شیره انگور خوب و اصل رو چجوری تشخیص بدیم؟

شیره انگور خوب و اصل رو چجوری تشخیص بدیم؟

تشخیص شیره خوب و اصل چگونه؟

تشخیص شیره انگور اصل از شیره انگور تقلبی بسیار مهم است چرا که شیره های تقلبی نه تنها خواص درمانی شیره انگور را ندارند، بلکه در مواقعی مضر نیز می شوند.

شیره انگور یکی از مفید ترین مواد غذایی برای انواع مشکلات کم خونی، قوای جسمی و جنسی ضعیف و بهبود عملکرد دستگاه های مختلف بدن مانند مغز و قلب است. از قدیم برای درمان بسیاری از بیماری ها و برای رشد بهتر کودکان و یا زایمان راحت تر و بهتر خانم های باردار استفاده از شیره انگور توصیه می شده است .

ما لازم است بدانید همه ی شیره های موجود در بازار اصل نیستند و به همان صورت گفته شده تهیه نمی شوند و برخی ناخالصی ها نیز دارند.

تردیدی نیست که تشخیص شیره انگور خوب از بد کار چندان ساده ای نیست. بخصوص اینکه اغلب خود فروشنگان سطح بازار نیز که معمولا در دسترس مردم هستند هم بهترین نوع شیره انگور یا شیره خرما را از زبان تولید کننده عنوان می کنند و شاید خودشان نیز خیلی فرد موفقی در تشخیص شیره انگور اصیل و درجه یک نباشند.

اما قدیمی تر ها و یا تولید کنندگان شیره انگور تجربه ی کافی در این زمینه دارند و میتوانند شیره خوب  و بد را از طریق طعم، رنگ و غلظت و تشخیص دهند. پس برای این کار تجربه حرف اول را می زند اما افرادی که تجریه کافی ندارند میتوانند با توجه به نکاتی، تشخیص شیره انگور خوب و بد را تا حدی فرابگیرند.

پس برای یادگیری تشخیص شیره انگور اصل به نکات زیر توجه فرمایید:

ویژگی های شیره انگور اصل

طعم و مزه شیره انگور

شیره انگور نباید مزه یا طعم انگور را کامل از بین برده باشد. یعنی با خوردن یک قاشق شیره انگور باید طعم شیرین انگور را حس کنید.

بالا بودن شیرینی شیره انگور طبیعی است چون برای تولید آن انگور هایی که شیرینی زیاد دارند انتخاب میشوند و این انگور ها در زمان پخت به خاطر از دست دادن رطوبتشان، میزان شیرینی آنها بیشتر میشود.

برخی از تولید کنندگان از شکر در تولید شیره انگور استفاده میکنند که با مزه کردن شیره میتوان حدس زد که در آن از شکر استفاده شده است.

توجه داشته باشید که در شیره هایی که تقریبا بی مزه هستند و مزه انگور را نمی دهند افزودنی هایی مانند شکر یا نبات اضافه شده اند که نه تنها خواص شیره انگور را از بین میبرد، بلکه باعث مضر شدن آن میشود.

 رنگ شیره انگور

یکی از اساسی ترین راه های تشخیص شیره انگور اصل رنگ آن است. شیره انگور از انگور های سفید و یا سیاه یاقوتی گرفته می شود. اما نهایتا رنگ شیره انگور به نسبت شیره خرما روشن تر است. رنگ شیره انگور در زمانی که طبیعی و درست به عمل بیاید عسلی مایل به قهوه ای یا مایل به خرمایی است. البته در مواردی رنگ کمی تیره تر می شود.

این نکته را به یاد داشته باشید که حرارت مستقیم و بالا در رنگ شیره تاثیر زیادی دارد. معمولا شیره انگورهای سنتی که در حرارت بالا تولید می شوند رنگی تیره تر و متمایل به سیاه دارند و رنگ شیره انگور صنعتی روشن تر است.بهتر است از روش سنتی برای درست کردن شیره استفاده شود چون هم طبیعی تر است و هم سالم تر

در روش های صنعتی اگر شرکت معتبر باشد از دیگ های تحت خلا و روش حرارت غیر مستقیم برای پخت شیره استفاده می شود و رنگ شیره انگور تولید شده بسیار روشن تر است.

غلظت شیره انگور

در زمان پخت شیره انگور باید تا حد امکان رطوبت گرفته شود. این کار باعث می شود تا ماندگاری شیره انگور بالاتر برود و در ضمن شرایط نگهداری بهتری هم داشته باشد. در روش های سنتی معمولا با دیدن غلظت بصورت چشمی و تجربی حرارت را قطع می کنند . اما در روش های صنعتی صحیح غلظت توسط دستگاه تعریف می شود و حرارت در زمان تعیین شدن بصورت اتوماتیک قطع می شود.شیره خوب نباید خیلی رقیق یا خیلی سفت باشد باید یک غلظت ملایم و قابل قبول داشته باشد.

تشخیص شیره انگور خوب به صورت سنتی

راه های دیگری نیز برای تشخیص شیره خوب وجود دارد که تولیدکنندگان و قدیمی ها بیشتر در مورد آن می دانند.

شیره های خوب و اصل در فصل سرد سال بسته می شوند اما شیره های تقلبی در فصل سرد سال بسته نمی شوند و به شکل ثابت می مانند. شیره هایی که ناخالصی داشته باشند در فصل سرد سال مقادیر بالای شیره(بالای ظرف شیره) بسته می شود اما مقادیر پایین ظرف شیره به صورت سالم و ثابت می ماند.

شیره ایی خوب است که تغییر رنگ و مزه بعد از چند ماه ندهد و به اصطلاح ترش نشود, و رنگ ان کاملا یکدست باشد نه خیلی خیلی روشن نه خیلی تیره.

خواص درمانی

شیره انگور بهترین دارو و مکمل برای درمان کم خونی و ضعف جسمی است,شما می توانید صبح ها به همراه ارده مصرف کنید که هم انرژی زاست و هم سالم و برای صبحانه یک وعده غذایی کامل به شمار می ایید.و هم چنین در تابستان به عنوان شربت شیره مصرف کنید که بسیار خوشمزه است.

انواع شیره

غیر از شیره انگور شیره توت و خرما هم بسیار مفید هستند و طرفداران خاص خود را دارند.شیره توت کمی از شیره انگور شیرین تر است و هم میتوان خود در زمانی که فصل توت که اصولا تابستان است در منزل درست کرد.

بهتر است شیره در ظرف شیشه ایی و در دار ریخته شود و نگهداری شود.

اشتراک گذاری:

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه