fasliblog
فصلی بلاگ / فناوری / کامپیوتر و نرم افزار /اخرین مدل ps4 چه ویژگی هایی دارد؟

اخرین مدل ps4 چه ویژگی هایی دارد؟

اخرین مدل ps4 چه ویژگی هایی دارد؟

کنسول بازی PS4 معمولی و اصلی (فَت)

اولین سری که از انواع PS4  معرفی شد، CUH-10XXA نام داشت که حاوی ظرفیت معادل ۵۰۰ گیگ بود. پس از این سری، در سال ۲۰۱۴ مدل CUH-11XXA معرفی شد و بعد از آن نیز در سال ۲۰۱۵ مدل CUH-12XXA معرفی شد. در حال حاضر مدل‌های ۱۰,۰۰۰، ۱۱,۰۰۰ و ۱۲,۰۰۰ مدل‌های PS4 معمولی و یا همان فت به شمار می‌آیند.

تفاوت سری‌های مختلف پلی استیشن معمولی

مدل‌های ۱۰ و ۱۱، پس از اینکه روانه بازار شدند، دچار مشکلات متعددی مثل صدای زیاد فن و خرابی پورت HDMI بودند که البته بیشتر این مشکلات از آن مدل ۱۱ آن بود. مدل ۱۲ PS4 معمولی در سال ۲۰۱۵ روانه بازار شد که سونی در آن پوشش روی کنسول را از براق به مات تغییر داد و همچنین ترجیح داد تا این بار به جای دکمه‌های لمسی پاور و ایجکت، از دکمه‌های برجسته برای این امر استفاده کند که نسبتاً تغییر مناسبی بود.

سری ۱۲ از مدل PS4 معمولی، دارای دو مدل مختلف است که هرکدام ظرفیت‌های ۵۰۰گیگابایت و ۱ترابایت دارند. ابعاد PS4 معمولی، ۲۷ در ۳۰ در ۵.۲ سانتی‌متر است. تولید این سری از PS4 متوقف شده است، بنابراین پیدا کردن نسخه پلمپ شده و آکبند کاملاً غیرممکن است. اگر قصد خرید این مدل را دارید، لازم است بدانید که خرید و فروش این مدل از PS4 فقط به نمونه‌های دست دوم آن ختم می‌شود.

تولید کنسول PS4 معمولی که به اصلی و فت نیز مشهور است، پایان یافته است. ۲ سری اول از این کنسول یعنی همان ۱۰ و ۱۱ مشکلات متعددی داشتند که سونی آن مشکلات را در سری ۱۲ برطرف کرده بود.

سری PS4 اسلیم در اواخر شهریور سال ۹۵ وارد بازار شد، که پس از آن ساخت کنسول‌های فت کاملاً به پایان رسید. سونی سری PS4 Slim را با قیمتی مشابه با سری PS4 معمولی به بازار عرضه کرد. همانطور که از نام این سری پیداست، بدنه این مدل از مدل‌های پیشین کنسول سونی باریک‌تر است.

سونی از سری پلی استیشن ۴ اسلیم، فقط یک مدل تولید کرده که با کد ۲۰ شناخته می‌شود. در ساخت سری PS4 اسلیم، سونی تمامی سعی خود را بر این داشته که از اشتباهات گذشته خود درس بگیرد و ساخت PS4 اسلیم را به همین سری محدود کند.

 

PS4 2216A

PS4 2216A یکی از مدل‌های کنسول PS4 Slim است که دارای ظرفیت ۵۰۰ گیگاباتی است. این پلی استیشن علی رغم بهتر بودنش نسبت به نسخه قبلی، قیمت کمتری دارد.  مدلPS4 2216 از کیفیت Full HD پشتیبانی می‌کند. البته کیفیت دسته و کنسول در این سری تا حدودی کاهش یافته است.

کنسول PS4 اسلیم به نسبت بقیه کنسول‌های سونی باریک‌تر است و سونی فقط یک سری از آن که به کد ۲۰ مشهور است تولید کرده و تولید آن تا به حال ادامه داشته است.

مقایسه PS4 معمولی (فت) با PS4 اسلیم

ابعاد PS4 اسلیم ۲۶ در ۲۸.۳۵ در ۳.۸۵ سانتی‌متر است که در مقایسه با ابعاد PS4 معمولی، ابعاد آن حدود ۴۰ درصد کمتر شده است. ارتفاع PS4 اسلیم حدوداً ۱ سانتی‌متر کم شده است. بزرگترین فرق این دو محصول، همان اندازه ابعاد است. تفاوت بعدی که می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم، تفاوت سخت‌افزاری این دو مدل کنسول سونی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

 

تفاوت سخت افزاری PS4 معمولی با PS4 Slim

مدل‌های PS4 اسلیم و PS4 معمولی، هیچ فرقی از لحاظ سخت افزاری با هم ندارند، بلکه برتری‌های مدل PS4 اسلیم به موارد دیگری همچون قدرت پشتیبانی از شبکه‌های وای‌فای ۵ گیگاهرتزی بر می‌گردد. این در حالی است که پشتیبانی مدل قبلی به ۲.۴ گیگاهرتز محدود می‌شد. یعنی حدوداً ۲ برابر بیشتر از مدل قبلی خود سبقت گرفته است. با این وجود، این برتری در مدل PS4 اسلیم در کشور ما چندان قابل مشاهده نیست.

توان مصرفی

سری PS4 اسلیم، برتری دیگری نسبت به مدل PS4 معمولی دارد که آن توان برق مصرفی کمتر آن نسبت به مدل قبلی است. توان مصرفی PS4 اسلیم، ۱۶۵ وات است که در مقایسه با توان مصرفی ۲۵۰ وات PS4 معمولی تفاوت بسیار چشم‌گیری محسوب می‌شود. نتیجه این تفاوت این است که مدل PS4 اسلیم کمتر گرم می‌شود و در نتیجه صدای فن کمتری هم تولید می‌کند.

تفاوت کنسول‌های PS4 معمولی و اسلیم بیشتر در اندازه و ابعاد آن‌ها به چشم می‌خورد.

پورت Optical

از دیگر تفاوت‌های این دو مدل، می‌توان به وجود پورت اپتیکال در مدل PS4 معمولی اشاره کرد که در مدل PS4 slim این پورت وجود ندارد.

 

عدم قابلیت ۴K

همچنین اگر تلوزیون یا نمایشگری با قابلیت نمایش تصاویر با وضوح تصویر ۴k در اختیار ندارید، این دو مدل یعنی PS4 معمولی (فَت) و play station 4 اسلیم می‌توانند گزینه خوبی برای شما باشند، اما با این تفاوت که تولید PS4 اسلیم هنوز ادامه دارد و سونی به تولید PS4 فَت خاتمه داده است.

در نتیجه کنسول‌های پلی استیشن ۴ اسلیم که در بازار موجود هستند همگی آکبند و پلمپ‌اند ولی PS4 معمولی فقط دست دوم آن قابل تهیه در بازار است و می‌توانید آن را بخرید.

 

پک‌های متنوع کنسول و بازی

یکی دیگر از مزیت‌های PS4 slim، وجود باندل‌های متنوع آن است. برخی از کنسول‌ها هستند که به همراه یک بازی و گاهی در شکلی متفاوت و اما محدود در بازار ارائه می‌شوند. باندل هورایزن در حال حاضر یکی از بهترین و پرطرفدارترین باندل‌های کشور ما است که در واقع کنسول همراه با نسخه فیزیکی بازی انحصاری Horizon: Zero Dawn و سه ماه حق عضویت پلاس شبکه پلی استیشن به فروش می‌رسد.

البته به خاطر بسپارید که قیمت این باندل‌ها با مدل‌های معمولی یکسان نخواهد بود بلکه خیلی بیشتر از انواع معمولی آن در بازار است.

کنسول PS4 معمولی پورت اپتیکال دارد اما PS4 اسلیم این پورت را ندارد. برخی از کنسول‌ها به اندازه محدود با باندل عرضه میشوند.

در ادامه به معرفی و بررسی کنسول بازی PS4 Pro از شرکت سونی خواهیم پرداخت.

کنسول PS4 Pro برای کسانی که نمایشگر یا تلوزیون خانگی با قابلیت ۴K ندارند، نمی‌تواند مناسب باشد. زیرا کنسول پلی استیشن ۴ پرو سونی قابلیت ۴K دارد.

این به معنی آن است که این کنسول ویدئو ۴K پخش می‌کند، نه اینکه بازی‌ها را به صورت ۴K پخش کند. این امر منجر می‌شود تا تصاویر بازی‌ها روان و با کیفیت اجرا شود. ضمن اینکه به اغلب بازی‌ها قابلیت HDR که همان مخفف High Dynamic Range است، اضافه شده است. به زبان ساده‌تر، تمامی رنگ‌ها در این مجموعه شاداب‌تر، پررنگ‌تر ( مقداری اغراق‌آمیزتر) نمایش داده می‌شوند.

کنسول play station 4 pro از لحاظ ظاهری، ابعاد بزرگتری نسبت به کنسول PS4 معمولی دارد. در واقع به نظر می‌رسد که فقط یک لایه به PS4 معمولی اضافه شده است تا تبدیل به PS4 pro شود، که طول و عرض آن حدوداً ۲ سانتی متر بزرگتر از PS4 معمولی و وزن آن نیز حدود نیم کیلوگرم بیشتر شده است. البته این تغییرات شامل ارتفاع این محصول نمی‌شود.

ظهور بازی‌های HDR و کنسول PS4 Pro تجربه لذت‌بخشی را برای کسانی که عاشق بازی هستند به ارمغان آورده است.

 

 

مقایسه PS4 Pro با PS4 معمولی و PS4 اسلیم

پورت HDMI تعبیه شده در PS4 Pro به نسخه ۲ ارتقا داده شده است، این در حالی است که در کنسول PS4 معمولی و PS4 اسلیم از پورت HDMI 1.4 استفاده شده است. در واقع به واسطه HDMI نسخه ۲.۰ شما می‌توانید خروجی ۴k داشته باشید و رزلوشن ۴K بگیرید.

ضمناً برای استفاده از HDMI نیازی به تهیه کابل‌های قوی HDMI ندارید و با کابل‌های معمولی نیز می‌توانید خروجی مطلوبتان را بگیرید و کارتان را راه بیاندازید.

تفاوت پورت خروجی

تعداد پورت USB 3.0 کنسول PS4 Pro سه تا است که این تعداد در کنسول PS4 معمولی و PS4 اسلیم دو تا می‌شود. پورتی که در PS4 Pro لحاظ شده، صرفاً به جهت معرفی PSVR یا همان دستگاه واقعیت مجازی PS4 طراحی شده است که جذابیت خاصی برای کاربران به همراه داشته است. کنسول PS4 Pro بر خلاف کنسول PS4 اسلیم دارای پورت اپتیکال است. همانطور که قبلاً هم گفتیم، کنسول PS4 معمولی نیز پورت اپتیکال دارد. از طریق این پورت می‌توانید صدای دیجیتال را به تلوزیون یا سیستم صوتی منتقل کنید.

 

پورت HDMI در نسخه PS4 Pro ارتقا یافته است. همچنین تعداد پورت USB 3.0 نیز در این کنسول از ۲ تا به ۳ تا رسیده است که این پورت اضافه برای واقعیت مجازی تعبیه شده است.

سخت افزار

سخت افزار PS4 Pro نیز دستخوش تغییراتی نسبت به مدل‌های پیش از خود شده است که تغییرات پردازنده این مدل اصلی‌ترین تغییر آن به حساب می‌آید. سرعت پردازنده PS4 Pro، حدوداً ۳۰ درصد افزایش داشته است و سرعت کلاک پالس آن از سرعت ۱.۶ گیگاهرتز به ۲.۱ گیگاهرتز افزایش پیدا کرده است. دیگر تغییر چشمگیر سخت‌ افزاری کنسول PS4 Pro مربوط به پردازنده گرافیکی آن است که حدود دو برابر قوی‌تر از PS4 معمولی شده است.

کنسول بازی PS4 Pro نیز برخلاف PS4 معمولی پورت اپتیکال دارد. سرعت پردازنده این کنسول نیز ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

حافظه

یکی دیگر از برتری‌های مهم کنسول PS4 Pro نسبت به انواع مدل های PS4 داشتن یک گیگ حافظه RAM اضافه است. این حافظه اضافه برای اپلیکیشن‌های جانبی در نظر گرفته شده است. نکته مثبت حضور این حافظه RAM این است که دیگر از RAM مخصوص بازی برای کارهای جانبی استفاده نمی‌شود و حضور این حافظه اضافه در این مورد بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

در مقایسه مدل های PS4 حافظه PS4 Pro یک ترابایت است و سری ۵۰۰ گیگابایتی ندارد اما کنسول PS4 اسلیم و کنسول PS4 معمولی سری‌های مختلف ۵۰۰ گیگابایتی و ۱ ترابایتی دارند. توان مصرفی کنسول PS4 Pro حدود ۳۱۰ وات است، در حالی که این عدد برای توان برق مصرفی کنسول PS4 اسلیم ۱۶۵ وات و برای کنسول PS4 معمولی ۲۵۰ وات است که این اعداد خود حاکی از میزان بالای مصرف برق کنسول PS4 Pro است.

 

بلوتوث و وای فای

وای‌فای و بلوتوث PS4 Pro نیز دستخوش تغییرات مثبت و رضایت‌بخشی شده است. بلوتوث کنسول PS4 Pro به از نسخه ۲.۱ به نسخه ۴.۰ تغییر کرده است و وای‌فای نیز از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac پشتیبانی می‌کند. این تغییرات دامن  کنسول PS4 اسلیم را نیز گرفته بود.

همه این تغییرات به علت ظهور نسل هشتم بازی‌های ویدئویی بود که دو شرکت سونی و مایکروسافت را به عرضه کنسول‌های میان نسلی وا داشت.

 

 

توان برق مصرفی کنسول بازی PS4 Pro نسبت به تمامی نسخه‌های پیشین بیشتر شده است و فقط نسخه ۱ ترابایتی دارد. بلوتوث و وای‌فای آن نیز هم تغییراتی کرده است.

گرافیک PS4 Pro

نکته قابل توجه در مورد کنسول بازی PS4 Pro این است که این کنسول به دو صورت می‌تواند خروجی با وضوح ۴K در اختیار کاربران خود قرار دهید. اولی خود بازی در چنین سطحی از رزلوشن و رندر اجرا شود و دومی منحصر به کنسول است. در دومین حالت کنسول PS4 Pro بازی‌هایی که در وضوح تصویر پایین‌تری اجرا می‌شوند را ارتقا داده و به ۴K برساند.

هرچند که بسیاری از بازی‌ها در ابتدای عرضه کنسول PS4 Pro با مشکلات متعددی در این مورد مواجه بودند، اما بیشتر عناوین ساخته عملکرد بصری بهتری روی کنسول بازی PS4 Pro دارند.

به زبان ساده‌تر باید گفت که اکثر بازی‌ها از طریق روش دوم روی کنسول بازی PS4 Pro  اجرا می‌شوند، زیرا PS4 Pro با وجود سخت افزار پیشرفته‌‌تری که نسبت به مدل‌های پیشین خود دارد، همچنان توانایی رقابت با یک کامپیوتر قدرتمند را به هیچ‌وجه ندارد.

معنی اعداد در مدل PS4

کنسول PS4 مدل CUH-2000 همان PS4 Slim است. مانند PS4 CUH-2016A

کنسول PS4 مدل CUH-7000 همان PS4 Pro است. مانند: PS4 CUH-7016B

حرف A آخر مدل کنسول PS4 به معنای هارد ۵۰۰ گیگ و حرف B در انتهای مدل کنسول بازی PS4 به معنای هارد ۱ ترابایتی است.

 

ریجن PS4 (ناحیه معرفی PS4)

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، PS4 سه مدل کنسول اصلی دارد ۱۰ و ۱۱ و ۱۲. در مقابل این اعداد، اعداد دیگری نیز می‌گذارند که به ریجن معروف هستند. مثل ۱۰XX. که بجای XX اعداد دیگری می‌گذارند و این مورد در مورد تمامی مدل‌ها درست است.

عدد ۰۰: ژاپن

عدد ۰۱: کانادا و آمریکا ریجن ۱

عدد۰۲: زلاندنو و استرالیا ریجن ۴

عدد۰۳: بریتانیا و آلمان- ریجن ۲

عدد۰۴: اروپا و آفریقا و خاورمیانه- ریجن ۲

عدد۰۵: کره جنوبی- ریجن ۳

عدد۰۶: هنگ کنگ، سنگاپور و مالزی- ریجن ۳

عدد۰۷:تایوان- ریجن ۳

عدد۰۸: روسیه، اوکراین، هند و آسیای مرکزی

عدد۰۹: چین- ریجن ۳

عدد ۱۱: آمریکا جنوبی و مرکزی- ریجن ۱

عدد ۱۴: برزیل- ریجن ۱

عدد ۱۵: آمریکا و کانادا- ریجن ۱

عدد۱۶: اروپا

 

نتیجه گیری

به عنوان یک نتیجه‌گیری کلی باید به شما بگویم که اگر برایتان تصویر ۴K اهمیت زیادی دارد، یا قصد تجربه لذت بازی با واقعیت مجازی را داشته باشید، در اینصورت بهتر است که برای خرید PS4 Pro را انتخاب کنید. اما اگر تلوزیون ۴K ندارید و فقط ۱ یا ۲تا بازی انجام می‌دهید، نیازی به خرید PS4 Pro نخواهید داشت.

 

 

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه