fasliblog
فصلی بلاگ / علم و دانش / آموزش /شکستن تخم مرغ و چشم زخم

شکستن تخم مرغ و چشم زخم

شکستن تخم مرغ و چشم زخم

رابطه تـخـم مـرغ و چـشـم زخـم !

کارهایی مانند شکستن تخم مرغ منشا دینی و روایی ندارد و از خرافات محسوب می شود . انسان مومن باید همواره به خداوند و قدرت او تکیه کند و سراغ خرافات نرود

همه ما شنیده یا دیده ایم که چشم زخم باعث درد یا بیماری یا حتی مرگ افرادی در اطرافیان ما شده است که این اتفاق گاهی ما را به رفتارهای وا می دارد که  کاملا بی اساس و بی منطق می باشد.

در بیان وجود چشم زخم روایت ها و مباحثی در دین مبین اسلام وجود دارد که به بیان راه های جلوگیری از این اثر اشاراتی خواهیم داشت.

باید دانست اسباب و علل پدیده ها، منحصر به اسباب عادی و محسوس نیست و خداوند در جهان هستی برای بعضی پدیده ها چندین علت قرار داده است به طوریكه بعضی از این اسباب، دارای اثرات خاصی بر روی اشیاء هستند.

کارهایی مانند شکستن تخم مرغ منشا دینی و روایی ندارد و از خرافات محسوب می شود.انسان مومن باید همواره به خداوند و قدرت او تکیه کند و سراغ خرافات نرود.

برای دفع چشم زخم بهترین کار این است که به راهکارهایی که در روایات اسلامی وارد شده عمل شود. رسول اكرم(ص) فرمود: «چشم زخم واقعیت دارد و مرد را در قبر و شتر را در دیگ قرار می‏دهد»، (بحارالانوار، ج 63، ص 26)

كنایه از این كه شتر در اثر چشم ‏زخم مریض می‏شود و صاحبش از ترس تلف شدنش او را ذبح می‏كند.

از رسول گرامى اسلام روایت شده كه آن حضرت روزى از قبرستان بقیع می‏گذشت. در آن‏جا فرمود: «به خدا قسم بیشتر اهل این قبرستان به سبب چشم‏ زخم در این جا آرمیده‏ اند» (تفسیر منهج‏ الصادقین، ج 9، ص 391)

راه های ذیل برای دفع چشم زخم مفید و موثر است:

الف) یاد كردن خداوند؛ از امام صادق(ع) روایت شده است: «هر كس از سیرت و صورت برادر مسلمانش خشنود شود، خدا را یاد كند؛ زیرا وقتى خداوند را به یاد آورد ضررى به برادر مؤمنش نمی‏رسد»، (بحارالانوار، ج 60 ، ص 25)

ب ) گفتن «تبارك اللّه‏ احسن الخالقین؛ امام صادق(ع) فرمود: «كسى كه چیزى از برادرش او را متعجب ساخت این جمله را بگوید، زیرا چش م‏زخم حق است . همان، ص 26

ج ) گفتن «امنتُ باللّه‏ و صلى اللّه‏ على محمد و آله»؛ پس از آن اثر چش م‏زخمى خنثى می‏گردد.

د ) قرائت سوره «ناس» و «فلق» هنگام ترس از چشم‏ خوردن، (همان، ج 92) نوشتن سوره‏ هاى «حمد»، «اخلاص»، «ناس»، «فلق» و «آیة‏الكرسى» در ورقه‏اى و به همراه داشتن آن، (همان، ص 25)

و ) قرائت سه مرتبه ذكر «ماشاءاللّه‏ لاحول ولا قوة الا باللّه‏ العلى العظیم» به هنگام ترس از چشم خوردن یا چشم زدن، همان، ص 26

عده اي وقتي با حوادث ناگوار مواجه مي شوند به راه هاي انحرافی و غير دينی را بر مي گزينند مثلا وقتي دچار چشم زخم می شوند پيش رمّال و فال گير و امثال آنها مي روند كه شرعا كار نادرستی است و عده ای ديگر در اين حال متوجه خدا می شوند و چاره كار را از دين و علمای دين مي پرسند و علما از روايات اهل بيت (ع) چاره كار را يافته و در اختيار شخص مي گذارند که راه درست همین است .

بهتر است بدانیم انجام کارهایی مانند تخم مرغ شکستن برای دفع چشم زخم منشا دینی و روایی ندارد و اگر هم جواب دهد ممکن است تصادفی باشد و اثر حاصل مربوط به عامل دیگری بوده است نه انجام این عمل و مانند آن

و اما نكته ای كه در آخر قابل ذكر می باشد این است كه واقعیت داشتن چشم زخم منافاتی با اراده و خواست و قدرت خداوند ندارد بلكه این مسأله نوعی قدرت ماوراء الطبیعه است كه خداوند آن را قرار داده مانند بسیاری از كارهای دیگر كه به واسطه تربیت و قدرت روح آدمی قابل تحقق است.

دستورات اهل بيت براي علاج چشم زخم:

1. امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمودند: سه مرتبه بگوييد: ما شاء الله لا قوه الا بالله العلي العظيم.(8)

2. خواندن آيه 51 سوره قلم و ان يكاد الذين كفروا ...(9)

3. دست ها را مقابل صورت بگيرد و سوره حمد و توحيد و قل اعوذ را بخواند و دست به صورت بكشد.(10)

5. دعايي كه پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ براي امام حسن ـ عليه السلام ـ و امام حسين ـ عليه السلام ـ خواندند و به اصحاب نيز توصيه فرمودند: «اللهم يا ذا السلطان العظيم و المن القديم و الوجه الكريم ذالكلمات التامات و الدعوات المستجابات عاف فلانا من انفس الجن و اعين الانس

دستورات اهل بيت براي علاج سحر:

1. امير المومنين مي فرمايند: براي علاج سحر هفت مرتبه بگويد: بسم الله و بالله و سَنْشدُّ عضدك باخيك و نجعل لكما سلطانا فلا يصلون اليكما باياتنا انتما و من اتبعكما الغالبون.(4)

2. استعاذه و پناه بردن به خداوند متعال با خواندن معوذتين (سوره هاي قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب الفلق)(5)

3. خواندن آيات 54 تا 56 سوره اعراف.(6)

4. اسپند نيز موثر است. از رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ نقل شده كه بر هر يك از برگ و دانه اسپند ملكي موكل است كه با آنهاست تا بپوسد و ريشه اش و شاخه اش غم و سحر را برطرف مي كند.(7)

اشتراک گذاری:

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه