fasliblog
فصلی بلاگ / علم و دانش / تغذیه و سلامت /محافظ زمین این بار از نگاه علمی (لایه ی اوزون)

محافظ زمین این بار از نگاه علمی (لایه ی اوزون)

محافظ زمین این بار از نگاه علمی (لایه ی اوزون)

لایه ازون لایه‌ای در لایه استراتوسفر جو زمین است با غلظت بالایی از مولکول ازون (O۳)، که در سال ۱۹۱۳ توسط دو فیزیک‌دان فرانسوی به نام‌های شارل فابری و هانری بویسون کشف شد. این لایه با جذب ۹۹٫۹–۹۵ درصد پرتو فرابنفش خورشید، موجب ادامه زندگی بر روی کره زمین می‌شود. لایه ازون پرتوهای پرانرژی فرابنفش را با انرژى زیادى که دارند براى تمام موجودات زنده خطرناک مى‌باشند و موجب سرطان پوست یا آفتاب سوختگى مى‌شوند.جذب کرده و آن‌ها را به شکل پرتوهای فروسرخ در می‌آورند و به سطح زمین می‌فرستند.

پس از وجود اولین موجودات تولیدکننده اکسیژن چندی طول نکشید که اکسیژن در اتمسفر زمین تحت تاثیر اشعه ماورای بنفش خورشید که در آن زمان بسیار بالا بود، تبدیل به ازن (O۳) شود و در پی تولید آن ، اشعه ماورای بنفش کمتری به سطح زمین رسید.

کار لایه اوزون

اشعه ماورای بنفش در این لایه باعث شکست پیوند مولکول های اکسیژن می شود و اتم آزاد اکسیژن تولید می کند که این اتم آزاد با ترکیب با مولکول های اکسیژن تولید O3 می کند.

هنگامی که اشعه ی فرابنفش به مولکول های ازون برخورد میکند مولکول اوزون را شکسته و تبدیل به یک اتم اکسیژن و یک مولکول اکسیژن میکند ، اتم اکسیژن میل شدیدی به ترکیب شدن دارد لذا با مولکول اکسیژن اطرافش ترکیب و تولید O۳  میکند

صدمات تخریب لایه اوزون

تخریب و سوراخ شدن لایه اوزون باعث عبور غیر قابل کنترل تابش فرابنفش خورشیدی می‌شود که سبب افزایش دمای زمین و ذوب یخهای قطبی و افزایش آب دریاها شده که در نهایت به زیر آب رفتن خشکیها می‌انجامد و نیز موجب سوختگی پوست ، ابتلا به سرطان پوست و بیماریهای چشمی ، همچنین وارد آمدن خسارت عمده به جانوران و گیاهان می‌شود و بالاخره باعث انقراض زندگی تمام موجودات می‌شود.

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه