fasliblog
فصلی بلاگ / علم و دانش / حمل و نقل /مروری بر تاریخچه شرکت چری (Chery) چین به بهانه حضور چری آریزو ۶ در ایران

مروری بر تاریخچه شرکت چری (Chery) چین به بهانه حضور چری آریزو ۶ در ایران

مروری بر تاریخچه شرکت چری (Chery) چین به بهانه حضور چری آریزو ۶ در ایران

مروری بر تاریخچه شرکت چری (Chery) چین به بهانه حضور چری آریزو ۶ در ایران

چری (Chery Automobile C. Ltd) یک خودروساز دولتی چینی است که با همکاری شرکت‌های چندملیتی خودروهایی ارزان‌قیمت و استاندارد را تولید می‌کند. در این نوشته مروری خواهیم داشت بر تاریخچه شرکت چری و مشخصات فنی چری آریزو ۶ که قرار است راهی بازار ایران گردد.

تاریخچه شرکت چری

شرکت چری (Chery) یک شرکت تحت کنترل حکومت کومونیستی چین بوده که فعالیت خود را از اوایل هزار سوم میلادی آغاز نمود.

از اولین محصولات این شرکت می‌توان به نمونه‌هایی مانند فنگ یون (Fengyun) اشاره کرد که با استفاده از شاسی سئات (Seat) ساخته شده بود. این شرکت که ساخت نمونه‌های فوق العاده ارزان قیمت و طبیعتا بی کیفیت را سرلوحه کار خود قرار داده بود، با صادرات نمونه‌های تولیدی به کشورهای فقیر و با اقتصاد مشابه چین مانند سوریه و چین، دایره فعالیت خود را به خارج از مرزهای چین گسترش داد. این شرکت در سال ۲۰۰۵ اولین خط تولید خارج از کشور خود را در کشور روسیه (که نظام سیاسی مشابه با چین دارد) افتتاح نمود.

همکاری‌های خارجی

چری در سال ۲۰۰۳ و همراه با هجوم اجناس بی کیفیت چینی راهی ایران شد و یکی از زیرمجموعه‌های کرمان موتور به نام مدیران خودرو با نام اختصاری ام وی ام (Modiran Vehicle Manufacturing) مسئولیت مونتاژ آن را بر عهده گرفت. این شرکت پیش از این عرضه محصولات دوو (Daewoo) کره را عهده دار بود که پس از مشکلات سیاسی و عدم رعایت حقوق بشر در ایران و به علت شراکت جنرال موتور آمریکا و دوو، مجبور به جایگزینی تولیدات خود با نمونه هایی دیگر گردید.

ساده‌ترین راه حفظ درآمد سرشار این صنعت، انتخاب ارزان ترین و در دست ترین نمونه ممکن بود. هاچ بک فوق کوچک شهری QQ3 اولین محصول مشترک چری با مدیران خودرو در سال ۲۰۰۶ بود و یک کپی مطلق و ابلهانه از دوو ماتیز (که در ایالات متحده و با همکاری شورولت با نام اسپارک به فروش می رسید) به حساب می آمد. این محصول ام وی ام ۱۱۰ نام گرفت و (با احترام به دارندگان این خودرو) به یکی از بدترین، بی کیفیت ترین و زشت ترین خودروهای تاریخ صنعت اتومبیل سازی مدرن جهان تبدیل شد. پس از آن نیز نمونه‌های دیگری مانند ام وی ام ۵۲۰ و ۵۳۰ (که در چین با نام A5 شناخته می‌شدند) نیز با ظاهر زشت و طینتی مشابه، راهی بازار ایران شدند.

چندی پیش شرکت مدیران خودرو از اتومبیل جدیدی به نام آریزو ۶ با نام لاتین Arrizo 6 رونمایی نمود که یک سدان سایز متوسط خانوادگی به حساب می‌آید. این خودرو که قرار است راهی بازار نسبتا محدود این کلاس خودروی ایران شود، هنوز به صورت رسمی در کشور چین نیز عرضه نشده ولی نام آن از چری آریزو ۶ به چری GX تغییر پیدا کرده است.

مشخصات فنی چری آریزو ۶ در یک نگاه

  • تعداد سیلندر: ۴ خطی مجهز به توربوشارژر
  • تعداد سوپاپ: ۱۶
  • حجم موتور: ۱.۴۹۸ سی سی
  • حداکثر قدرت: ۱۴۷ اسب بخار در دور موتور ۵.۵۰۰ دور در دقیقه
  • حداکثر گشتاور: ۲۱۰ نیوتون متر در دور موتور ۱.۷۵۰ تا ۴.۰۰۰ دور در دقیقه
  • گیربکس: CVT اتوماتیک
  • سیستم انتقال قدرت: چرخ‌های جلویی
  • شتاب اولیه: در حدود ۱۰.۵ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۱۰ کیلومتر در ساعت
  • سیستم فنربندی: McPherson در جلو و Torsion Beam در عقب
  • سایز تایرها: ۲۰۵/۵۰/۱۷

 

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به تاریخچه این شرکت، مالکان و سرمایه گزاران و نمونه‌های تولیدی آن که از ابتدای تاسیس تاکنون در ۲ فاز کاملا مختلف و متفاوت به عرضه خودروهای بسیار بی کیفیت (در دهه اول تاسیس) و اتومبیل‌های معقول و استاندارد (در دهه دوم فعالیت) پرداخته است.

صنعت خودروسازی در چین

با توجه به باور عمومی در ایران (و البته بسیاری دیگر از کشورهای جهان) اطلاق عنوان چینی برای یک محصول مترادف با بی کیفیتی است. خودرو نیز از این قاعده مستثنی نبوده و خودروهای چینی را تا چند سال پیش می‌توان در رده بدترین و بی کیفیت ترین نمونه‌های بازار قرار داد.

صنعت خودروسازی چین را می‌توان بزرگترین نمونه در جهان از لحاظ تولید دانست. این کشور تاریخچه نسبتا طولانی در ساخت وسایل نقلیه موتوری داشته ولی تولیدات آن تا اندکی بیشتر از ۲ دهه گذشته، به مونتاژ صرف و کپی کاری مطلق محدود می‌شد. اما در حال حاضر این کشور با تغییر سیاست خارجی انزوا طلبانه و کمونیستی مائو (رهبر حزب خلق چین) و اندکی تجدید نظر در روابط با کشورهای صاحب تکنولوژی، نمونه‌هایی با کیفیت متوسط و بالا را نیز در فهرست محصولات خود قرار داده است.

شرکت‌های بزرگ خودروسازی چین

از شرکت‌های بزرگ صنعت خودروسازی چین در حال حاضر می‌توان به نمونه‌های فهرست زیر اشاره کرد:

  • جیلی (Geely) مالک برندهای لوتوس انگلستان، ولوو و پولستار سوئد
  • سایک موتور (SAIC) که مالک برند MG انگلستان بوده و همکاری نزدیکی با فولکس واگن آلمان، جنرال موتورز ایالات متحده آمریکا و ولوو دارد
  • دانگ فنگ (Dong Feng) که با شرکت‌های خودروسازی نیسان و هوندا ژاپن و گروه پژو سیتروئن فرانسه قرارداد همکاری بسته است
  • فاو (FAW) مالک برند بسترن که از شرکای تجاری فولکس واگن، تویوتا و جنرال موتورز به حساب می آید
  • چانگان (Changanشرکت تجاری و همکار گروه پژو سیتروئن، فورد، سوزوکی و مزدا

چری را نیز می‌توان یکی از ۲۰ خودروساز بزرگ و عمده چین دانست که در حال حاضر مالکیت آن در اختیار شرکت کوروس (Qoros) و چری جگوار لندروور قرار دارد. ۵۰ درصد سهام گروه کوروس نیز متعلق به هلدینگ کنون (Kenon Holdings) با مدیریت ایدان اوفر (Idan Ofer) بوده که یکی از مدیران ارشد هلدینگ اسرائیل کوروپوریشن به حساب می‌آید.

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه