fasliblog
فصلی بلاگ / فناوری / اخبار کوتاه /با این تکنولوژی می توان اجسام را در هوا معلق کرد!

با این تکنولوژی می توان اجسام را در هوا معلق کرد!

با این تکنولوژی می توان اجسام را در هوا معلق کرد!

با این تکنولوژی می توان اجسام را در هوا معلق کرد

در گذشته، پژوهشگران توانسته بودند با استفاده از پرتوهای صوتی ‏ یک جسم را در هوا شناور سازند و در سال گذشته موفق به ساخت دستگاهی صوتی شدند که بتواند توپی از جنس "فوم استایرن" و به قطر ۱۶ میلیمتر را در هوا معلق نگه دارد.

اکنون همان محققان بر روی نگه داشتن، چرخاندن و حرکت دادن چند جسم در هوا به صورت همزمان آزمایشاتی را انجام دادند. آن‌ها با استفاده از الگوریتم کامپیوتری جدید و دو شبکه صوتی شامل ۲۵۶ بلندگو توانستند به طور جداگانه تا ۲۵ توپ از جنس فوم استایرن با قطر  یک تا سه میلی متر را بطور همزمان در هوا معلق نگاه دارند و با آن‌ها اشکالی مانند مکعب و هرم بسازند. دانشمندان به منظور نشان دادن دقت این دستگاه، یک رشته نخ را به دو توپ پلی استایرن متصل کردند و با استفاده از دستگاه صوتی آن را از داخل سوراخ یک پارچه که آن نیز در هوا شناور بود، عبور دادند.

 این تکنیک کارایی بسیاری در تحقیقات زیست شناسی، جابجایی وسایل جراحی، داروها و سنگ کلیه در بدن انسان دارد. استفاده پزشکی از این تکنیک به زودی امکانپذیر می‌شود، زیرا امواج فراصوتی تولید شده توسط بلندگوها می‌توانند بدون هیچ آسیبی در بافت های بدن نفوذ کنند، همانطور که از امواج فراصوتی در آزمایشات دوران بارداری استفاده می شود. نتایج این تحقیق توسط آکادمی ملی علوم(Proceedings of the National Academy of Sciences)  منتشر شده است.

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه