fasliblog
فصلی بلاگ / علم و دانش / آموزش /طرز تهیه دلمه برگ مو خوشمزه و راحت

طرز تهیه دلمه برگ مو خوشمزه و راحت

طرز تهیه دلمه برگ مو خوشمزه و راحت

طرز تهیه دلمه برگ مو خوشمزه

دلمه برگ مو یکی از انواع غذاهای بسیار خوشمزه و معروف کشور ترکیه است که در ایران هم از محبوبیت بالایی برخوردار است.

مواد لازم برای ۴ نفر

برنج   ۲ لیوان

لپه     ۱۰۰ گرم

سبزی دلمه  ۲۰۰ گرم

پیاز    ۱ عدد

گوشت چرخ کرده   ۲۰۰ گرم

شکر   ۲ قاشق غذاخوری

سرکه  نصف لیوان

برگ مو       به تعداد کافی

نمک و فلفل سیاه   به مقدار کافی

زردچوبه و روغن     به مقدار کافی

دستور پخت دلمه برگ مو

 

مرحله اول

ابتدا لپه ها را ۲ ساعت قبل از پخت آن در کاسه ای می ریزیم و تا سطح لپه ها آب می ریزیم و اجازه می دهیم تا خیس بخورد و نفخ ان از بین برود.بعد لپه ها را در صافی می ریزیم و آبکش می کنیم و در قابلمه ای می ریزیم.

 

مرحله دوم

حالا ۲ لیوان آب به ان اضافه می کنیم و اول حرارت را زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید و بعد ملایم می کنیم تا به مرور زمان لپه ها کاملا پخته شوند.بعد از پخت لپه را در صافی می ریزیم و صبر می کنیم تا آب اضافه آن کاملا خارج شود.

 

مرحله سوم

تا پخت لپه ها برای آماده کردن باقی مواد دلمه زمان کافی داریم.سبزی دلمه که شامل پیازچه،مرزه،شوید،نعناع،جعفری،ترخون و یا هر سبزی معطر دیگری نیز می تواند باشد را پاک می کنیم و می شوییم و در آبکش می ریزیم.

 

مرحله چهارم

بعد پارچه ای را پهن می کنیم و سبزی ها را روی ان می ریزیم و اجازه می دهیم تا کاملا خشک شوند.آن وقت روی تخته آشپزخانه سبزی ها را نه خیلی ریز و نه درشت خرد می کنیم تا عطر سبزی ها در دلمه حفظ شود و بپیچد.

 

مرحله پنجم

برنج را در کاسه ای می ریزیم و روی آن آب می ریزیم و اجازه می دهیم تا کمی خیس بخورد.در قابلمه ای تا نصف آن آب می ریزیم و کمی نمک به آن اضافه می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا زودتر آب به جوش بیاید.

 

مرحله ششم

زمانیکه آب در حال جوشیدن بود برنج را می شوییم و آب آن را خالی می کنیم و داخل قابلمه آب در حال جوشیدن می ریزیم و یک هم کوچک می زنیم تا دانه های برنج به هم نچسبند و دیگر اجازه می دهیم تا برنج به مدت ۶ دقیقه بپزد و کمی نرم شود.

مرحله هفتم

برای اینکه متوجه شویم برنج آماده است بعد از گذشت ۶ دقیقه یک دانه از برنج را لای دندان تست می کنیم اگر هم اطراف برنج کاملا نرم شده بود و هم مغز آن کمی گیر داشت، یعنی برنج آماده است. حالا برنج را آبکش می کنیم و کنار می گذاریم.

 

مرحله هشتم

پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی ریز خرد می کنیم و تابه ای را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و کمی روغن داخل آن می ریزیم و اجازه می دهیم تا کمی داغ شود و پیازها را داخل تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا سبک شوند.

 

مرحله نهم

سپس کمی زردچوبه به آن اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم و گوشت چرخ کرده را نیز می افزاییم و کمی فلفل سیاه و نمک روی آن می پاشیم و مداوم تفت می دهیم تا کاملا رنگ گوشت تغییر کند و کمی سرخ شود و تابه را از روی شعله بر می داریم.

 

مرحله دهم

حالا سبزی خرد شده را اضافه می کنیم و تفت می دهیم و بعد لپه پخته شده و برنج را اضافه می کنیم و کمی زردچوبه و نمک و فلفل سیاه روی کل مواد می پاشیم و با قاشق آرام مواد را زیر و رو می کنیم و کنار قرار می دهیم.

 

مرحله یازدهم

سپس در قابلمه ای که برگ مو ها راحت در آن جابه جا شوند تا نصف آن آب می ریزیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا زودتر به جوش بیاید و کمی نمک داخل آب می ریزیم و برگ موها را داخل آب در حال جوش قرار می دهیم و بعد از یک دقیقه از داخل آب بیرون می آوریم و در آبکشی می گذاریم.

 

مرحله دوازدهم

در ادامه کمی آب سرد روی آن ها می گیریم و تامل می کنیم تا آب اضافه آن ها خارج شود.این کار باعث می شود که برگ موها کمی نرم شوند.بعد یک عدد از برگ موها را روی تخته آشپزخانه قرار می دهیم و به اندازه یک قاشق پر از مواد دلمه وسط برگ مو می ریزیم.

 

مرحله سیزدهم

(اگر برگ ها کوچک بودند می توانید از دو عدد برگ مو کنار هم استفاده کنید) و اطراف آن را تا می زنیم تا شبیه به یک مربع یا بااصطلاح بقچه شود.قابلمه ای که برای پخته دلمه تدارک دیده ایم را کنار دستمان قرار می دهیم و کمی روغن کف آن می ریزیم.

 

مرحله چهاردهم

کف قابلمه را با برگ مو کاملا می پوشانیم و دلمه های پیچیده شده را منظم کف قابلمه می چینیم و روی دلمه برگ مو ها را نیز با برگ مو کاملا می پوشانیم و یک پیش دستی روی برگ ها قرار می دهیم و دو لیوان آب و ۱/۲ روغن را با هم مخلوط می کنیم.

 

مرحله پانزدهم

سپس روی مواد می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا به مدت ۱ساعت ۳۰ دقیقه دلمه ها بپزند. پس از گذشت زمان اشاره شده ۱/۲ لیوان سرکه و شکر را در شیرجوش می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم و آرام هم می زنیم تا شکر کاملا در سرکه حل شود و از روی حرارت بر می داریم.

 

مرحله شانزدهم

حالا برگ روی دلمه ها را کمی می جویم و تست می کنیم تا اگر کاملا پخته شده بودند مخلوط سرکه و شکر را روی دلمه ها می ریزیم و اجازه می دهیم تا ۳۰ دقیقه دیگر بجوشد و مزه دار شوند و بعد آماده شدن در ظرف مورد نظر دلمه برگ موها را می چینیم و نوش جان کنید.

 

نکات پخت دلمه برگ مو

دلمه برگ انگور با طعم ملس

معروف ترین چاشنی برای دلمه برگ مو سکنجبین است و اگر مانند دستور بالا دلمه های خود را درست کنید طعمی ملس شبیه شربت سکنجبین خواهید داشت، زیرا در دستور بالا از شکر هم استفاده شده است تا ترشی دلمه ها را ملایم تر کند.

اگر می خواهید طعم شیرینی دلمه شما بیشتر باشد می توانید ۱ قاشق غذاخوری به مقدار شکر اضافه کنید. یا اینکه اگر دوست دارید طعم دلمه شما ترش تر باشد می توانید مقدار سرکه را بیشتر در نظر بگیرید تا دلمه ترش تری داشته باشید.

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه