fasliblog
فصلی بلاگ / علم و دانش / تغذیه و سلامت /علایم وجودشپش در سر و راه های درمان!!!!!

علایم وجودشپش در سر و راه های درمان!!!!!

علایم وجودشپش در سر و راه های درمان!!!!!

 شپش سر چیست؟

شپش ها حشراتی مضر از دسته ی انگل ها هستند. این بدان معنی است که آنها بدون یک میزبان انسان نمی توانند زنده بمانند. این گونه فقط می تواند روی بدن میزبان انسان زندگی کند، بنابراین شما نمی توانید آن را از سگ و گربه یا هر نوع حیوان خانگی دیگر که ممکن است داشته باشید، دریافت کنید. شپش ها بال ندارند، بنابراین آنها نمی توانند پرواز کنند. آنها شش پا و پنجه در انتهای خود دارند که به وسیله ی آن ها خود را به مو وصل می کنند. شپش سر می تواند در هر نقطه بر روی پوست سر قرار بگیرد، اما معمولا در موهای پشت گردن و اطراف گوش ها، که گرم تر است، یافت می شود. شپش سر یک بیماری شایع به ویژه در کودکان می باشد. رفع این حشرات سمج از موی سر می تواند دشوار باشد همچنین این بیماری بسیار واگیر دار است. علائم شپش سر شامل تشخیص شپش در مو، خارش سر، احساس تکان خوردن چیزی روی موی سر و یا احساس غلغلک روی پوست سر است. شپش سر از خون پوست سر به عنوان منبع تغذیه خود استفاده می کند. شپش سر گاهی نزدیک پوست و گاه در مژه ها و ابرو دیده می شود.

علایم و نشانه ها

• خارش شدید • مشاهده شپش بر روی پوست سر، بدن، لباس، موهای ناحیه زهار (شرمگاهی) یا دیگر نقاط بدن • وجود رشک (تخم شپش) برروی ساقه مو

شپش ها، حشراتی ریز با خصلت انگلی هستند، شپش سر(پدیکولوس هومانوس کاپیتی) اغلب در میان دانش آموزان دبستانی و در پی تماس بدنی یا استفاده مشترک از لباس، شانه یا برس مو مشاهده می شوند. شپش بدن (پدیکولوس هومانوس کاپیتی) عموماً از طریق لباس یا ملافه منتقل می شوند. شپش شرمگاهی (فتیروس(تایروس) پوبیس)، که به آن پروانه عشق هم می گویند، می تواند از راه تماس جنسی، لباس، ملافه یا حتی صندلی توالت منتقل شود.

 

 از شامپوی شپش برای درمان شپش سر استفاده کنی

پدیکوساید را می توانید بدون نسخه پزشک هم تهیه کنید. یک بطری برای درمان فردی با موی کوتاه یا متوسط و دو بطری برای کسی که موی بلندی دارد لازم است. بعضی شامپو های شپش علاوه بر رفع شپش سر تخم شپش یا رشک را نیز می کشد اما بعضی دیگر فقط شپش های خزنده را می کشند. در صورتی که شپش های زنده را از بین بردید باید به دنبال راه حلی برای از بین بردن رشک ها یا همان تخم شپش نیز باشید. به یاد داشته باشید که داروهای شیمیایی شپش حاوی مواد تشکیل دهنده ای هستند که ممکن است اثرات پنهانی مضری برای بدن داشته باشد. به همین دلیل اگر نگران درمان شپش سر با داروی شیمیایی هستید در این مقاله روش های درمان خانگی شپش سر با استفاده از مواد طبیعی را نیز آورده ایم.

با شانه شپش های مرده را از موهای خود خارج کنید

بعد از حدود 8 ساعت، شپش های مرده و یا نیمه مرده را در لا به لای موهای خود خواهید دید. باید آن ها را با یک شانه مخصوص شپش به نام شانه نیت از موهای خود خارج کنید. این شانه ها در داروخانه ها موجود است، گاهی اوقات در درون جعبه ی شامپوی ضد شپش هم وجود دارند. بعد از استفاده از شانه شپش نیت آن را حداقل 5 دقیقه در آب جوش قرار دهید. دوباره سر فرد را 8 ساعت بعد چک کنید و شپش های باقی مانده را بردارید.

از سرکه سیب برای درمان شپش استفاده کنید

با ½ فنجان سرکه سیب و ½ فنجان آب گرم موها را بشویید. آن را روی مو بریزید. موهای فرد را با شانه ی مخصوص شپش یا همان شانه نیت شانه کنید. این کار باعث می شود شپش های سمج راحت تر از بین بروند.

استفاده از رنگ مو و اکسیدان

استفاده از رنگ مو برای از بین شپش ها ممکنه در ابتدا نتیجه بخش باشه اما این روش تاثیری در از بین بردن تخم شپش ها نداشته و بعد از گذشت چند ماه دوباره با شپش مواجه خواهید شد و باید به دنبال روشی دیگر برای حل این مشکل آزاردهنده باشید.

بهترین کار برای درمان شپش مو سر اینه که اول به پزشک مراجعه کنید و با توصیه ها و تجویزهای پزشک از داروهای مخصوص برای حل این مشکل استفاده کنین. علاوه بر این استفاده از شونه های مخصوص شپش هم تاثیر زیادی در از بین بردن شپش و تخم شپش از روی موها دارد. 

 

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه