fasliblog
فصلی بلاگ / علم و دانش / تغذیه و سلامت /اموزش مربا انجیر زرد و سیاه خوشمزه

اموزش مربا انجیر زرد و سیاه خوشمزه

اموزش مربا انجیر زرد و سیاه خوشمزه

اموزش مربا انجیر زرد و سیاه خوشمزه

مواد لازم

انجیر تازه و ریز و سالم: ۱ کیلوگرم

شکر: ۷۵۰ گرم (اگر انجیرها زیاد شیرین نیستند تا ۱ کیلوگرم هم می‌توانید شکر بریزید)

هل: ۴ تا ۵ عدد

آبلیمو تازه: ۱ قاشق غذاخوری

وانیل: ۱ قاشق چایخوری (اختیاری است، از گلاب یا حتی یک قاشق چایخوری زنجبیل تازه رنده شده هم به جای وانیل می‌توانید استفاده کنید)

طرز تهیه

طرز تهیه مربا انجیر سیاه و انجیر زرد تازه شبیه یکدیگر است با این تفاوت که انجیر سیاه نسبت به انجیر زرد در برابر حرارت مقاوم‌تر است و البته کیفیت مربای انجیر زرد بهتر از انجیر سیاه است. انجیرها را بشورید و در یک قابلمه بریزید. شکر را لابه لای انجیرها بریزید و شب تا صبح در یخچال بگذارید تا انجیره آب بیندازند.اصولا انجیرها شیرین هستندو نیازی به شکر ندارد ولی اگر مربا خیلی شیرین دوست دارید شکر اضافه کنید. روز بعد انجیر و شکر به همراه هل را روی شعله متوسط گاز بپزید. شهد مربا باید کاملا غلیظ شود و قوام پیدا کند (اگر از هل استفاده می‌کنید دیگر از وانیل یا گلاب استفاده نکنید، هل طعم انواع مربا و مارمالاد را حسابی دلنشین می‌کند). ظاهر انجیرها هم باید شیشه‌ای و براق شود. یک دقیقه مانده به پایان پخت آبلیمو را اضافه کنید و بعد از ۵ دقیقه شعله گاز را خاموش کنید. اجازه دهید مربا کاملا سرد شود سپس آن را در شیشه‌های کاملا خشک و تمیز و بدون بو بریزید.

نکات خیلی مهم و طلایی برای داشتن یک مربا خوب و لذیذ

  • اگر برای درست کردن مربا عجله دارید به جای نگهداری شب تا صبح انجیرها در یخچال یک لیوان آب به آن‌ها اضافه کنید و مربا را بپزید
  • برای این‌که مربا انجیر (یا مربا با هر میوه دیگری) خوشرنگ‌تری داشته باشید بهتر است از قابلمه مسی یا روحی برای درست کردن مربا استفاده کنید.
  • حین درست شدن مربا به هیچ‌وجه درب قابلمه را نگذارید چون هم مربا بد رنگ و کدر می‌شود و هم روی گاز سر می‌رود.
  • برای این‌که مربا شکرک نزند باید اجازه دهید شهد شکر به غلظت مناسب برسد و به اصطلاح قوام پیدا کند تا آب موجود در شهد مربا باعث کپک زدن مربا نشود.
  • اگر هم مربا کپک زد مقداری شکر روی مربا بریزید و دوباره آن را بجوشانید تا کپک مربا از بین برود. گاهی اوقات علت کپک زدن مربا کم بودن میزان شکر آن است.
  • اگر به مربای در حال پخت آبلیمو اضافه کنید احتمال شکرک زدن آن کم می‌شود.
  • در صورتی که مربا شکرک زد می‌توانید این شکرک را به راحتی برطرف کنید. کمی آب‌جوش و یک قاشق غذاخوری آبلیمو تازه به مربا اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله
  • ملایم گاز کمی بجوشد.
  • قوام شهد و شربت مربا در شکرک و کپک نزدن آن موثر است. برای آزمایش میزان قوام شربت مربا کمی از شربت را با قاشق بر میداریم و اجازه می دهیم تا سرد شود،
  • اگر شربت مثل عسل کشدار بود و به سختی از قاشق ریخته شد قوام مربا مناسب است. اگر شهد مربا رقیق و آبکی بود کمی دیگر زمان بدهید تا روی حرارت ملایم گاز غلیظ شود.
اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه