fasliblog
فصلی بلاگ / علم و دانش / تغذیه و سلامت /دشمنی از جنس طعم دهنده

دشمنی از جنس طعم دهنده

دشمنی از جنس طعم دهنده

چرا مصرف بيش از حد نمک خوراکی براي بدن ما مضر می باشد؟

تحقيقات علمي نشان داده اند که مصرف بيش از حد نمک عوارضي مانند پرفشاري خون و به دنبال آن افزايش خطر بروز سکته و حمله قلبي را در پي دارد. از ديگر عوارض مصرف زياد نمک مي توان به افزايش خطر بروز استئوپروز(پوکي استخوان) اشاره کرد.

نمك و سرطان معده

سرطان معده یکی از سرطان های شایع در جهان است. در ایران، سرطان سومين علت مرگ و میر بشمار می رورد و سرطان معده سومين سرطان شایع است. یکی از پيامد هاي مصرف زياد نمك سرطان معده است که امروزه مورد توجه خاص مجامع علمي قرار دارد. از مقايسه ميزان شيوع سرطان معده در کشورهاي مختلف دنيا، به نظر مي رسد ارتباط نزديکي بين مقدار نمک مصرفي و تعداد افراد مبتلا به سرطان معده وجود دارد، يعني در جوامعي که مصرف نمک بيشتر است، به همان نسبت هم ميزان شيوع سرطان معده بيشتر مي باشد.

چندین علت برای بروز سرطان معده  شامل عفونت هلیکوباکتر پیلوری ، عادات غذایی ، مصرف ماهی های نمک سود شده ، مصرف غذاهای پرنمک، آجیل های شور ، تنقلات شور ( چیپس و انواع فراورده ای غلات حجیم شده) ، شور جات و ترشی ها ، غذاهای نمک سود ، چاقی ، مصرف الکل ، سیگارو وجود نیترات در مواد غذایی مصرفی و هم چنين سابقه فامیلی ذكر شده است. در انگلیس برآورد شده است که ۲۴% موارد سرطان معده ( ۳۱% در مردان و ۱۲% در زنان ) با مصرف روزانه بیش از ۶ گرم نمک ارتباط دارد.

مطالعات متعددی ارتباط بین مصرف زیاد نمک و عفونت های هلیکو باکتر پیلوری را بعنوان عامل ایجاد صدمه در مخاط معده و سرطان معده نشان داده است..

نمك و افزایش فشار خون:

با مصرف غذاهای شورو پرنمک مقدار زیادی سدیم وارد بدن می شود، به دنبال آن بدن مقدار زیادی آب جذب می کند تا بتواند سدیم اضافی را خارج کند. این امر باعث افزایش فشارخون در بعضی از افراد خواهد شد. بنابراین آب اضافه شده به بدن باعث افزایش فشار بر قلب و رگ های خونی می شود.

نمك و سکته قلبی:

مقدار مصرف نمک با میزان شیوع سکته در جامعه مرتبط‌ است. علاوه براینکه نمک باعث افزایش فشار خون می‌شود، به نظر می‌رسد به طور مستقیم و بدون اینکه اثری بر فشارخون داشته باشد، باعث سکته قلبی می‌شوند.

نمك و پوکی استخوان:

با افزايش دريافت سديم، براي برقراري دوباره تعادل سديم موجود در مايعات بدن، کلسيم از استخوان برداشته شده، دفع ادراري آن افزايش مي يابد، به همین دلیل باعث نازک شدن استخوان شده و در دراز مدت، زمينه ايجاد بيماري پوکي استخوان را فراهم مي کند.

نمك و آسم:

مصرف نمک زیاد، شرایط آسم را تشدید می‌کند، یعنی اگر مستعد مبتلا به آسم هستید، به طور غیر مستقیم، بیماری شما را وخیم می‌کند، مطالعات متعدد نشان داده که کاهش مصرف نمک همراه با سایر عوامل درمانی در بهبود این بیماری موثر است.

نمك و نگهداری مایعات بدن:

مصرف زیاد نمک باعث افزایش احتباس مایعات بدن می‌شود. کاهش مصرف نمک در این شرایط حدود دو لیتر از مایعات بدن (یا دو کیلو گرم از وزن بدن) را کاهش می‌دهد. در بسیاری از زنانی که دچار ورم قوزک پا و تنگ شدن انگشتر دستشان هستند با کاهش مصرف نمک در غذای خود ورم بسیار کاهش می‌یابد.

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه