fasliblog
فصلی بلاگ / علم و دانش / پوست و مو /موارد مصرف داروی کلوتریمازول

موارد مصرف داروی کلوتریمازول

موارد مصرف داروی کلوتریمازول

موارد مصرف داروی کلوتریمازول

کلوتریمازول دارویی است که برای درمان عفونتهای واژن و دستگاه تناسلی زنان، دهان، پوست، خارش کشاله ران، عفونت قارچی حلقوی و برفک دهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو به شکل کرم، قطره و قرص به بازار دارویی عرضه می‌شود.

این دارو یک ضد قارچ قوی است که فعالیتها قارچ‌ها را تضعیف می‌کند و آنها را از بین می‎‌برد. این دارو در پایان سبب مرگ قارچ‌ها و ریشه کن شدن آنها می‌شود.

عوارض جانبی کلوتریمازول

عوارض جانبی بخشی از هویت هر دارو است. اما هنگامی که پزشکی دارویی را برای شما تجویز می‌کند مطمنا اثرات آن بیشتر از عوارض جانبی آن است. این دارو مانند هر داروی دیگری دارای عوارض جانبی است که به شرح زیرند:

تهوع

تب

خارش

سوزش

تورم

ناراحتی معده و درد معده

بوی بد ترشحات واژن ( اگر در قسمت واژینال مورد استفاده قرار گیرد)

استفاده از کرم کلوتریمازول برای درمان عفونت قارچی پوست

اگر در ناحیه پوست خود احساس خارش و سوزش فراوان دارید به احتمال زیاد به عفونت قارچی پوست مبتلا شده‌اید. بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا دلیل اصلی قارچ پوستی شما تشخیص داده شود. اگر پزشک این دارو را برای عفونت قارچی شما تجویز کرد باید پوست را به خوبی تمیز کنید و کرم را بر روی محل بمالید. دوره درمان را کامل کنید.

استفاده از کرم کلوتریمازول برای درمان عفونت قارچی واژن

عفونت قارچی واژن نوعی بیماری است که سبب بروز التهاب و خارش شدید در قسمت واژن می‌شود. اگر این بیماری درمان نشود، خطر نازایی افزایش پیدا می‌کند. علائم ابتلا به عفونت قارچی واژن به شرح زیر هستند:

درد و سوزش، قرمزی، خارش و التهاب در واژن

ترشحات بی بو و پنیری شکل

درد هنگام رابطۀ جنسی

سوزش هنگام ادرار کردن

استفاده از قطره کلوتریمازول برای درمان عفونت گوش

اگر گوش به عفونت قارچی مبتلا شود، از این قطره برای درمان استفاده می‌شود. برای استفاده از این قطره باید دراز بکشید و یک و یا دو قطره را در داخل گوش بریزید. سپس به مدت یک الی دو دقیقه در همین حالت بمانید.

استفاده از کرم کلوتریمازول موضعی برای درمان قارچ ناخن

قارچ ناخن یک لکه زرد یا سفید رنگ زیر ناخن است. در صورتی که این قارچ جدی گرفته نشود احتمال افتادن ناخن وجود دارد. اگر این لکه بر روی ناخن شما به وجود آمده است و ناخن را شکننده کرده است به پزشک مراجعه کنید. اگر بر روی دست خود لاک دارید آن را پاک کنید و ناخن را خشک نگه دارید. سپس این کرم را بر روی ناحیه قارچی بزنید و دوره درمان را کامل کنید. دقت داشته باشید این کرم برای استعمال در ناحیه واژن نیست.

موارد احتیاطی در مورد مصرف کلوتریمازول

اگر قصد دارید برای رفع مشکلات جسمانی و درمان انواع عفونت قارچی از این دارو استفاده کنید، به موارد زیر توجه داشته باشید:

اگر از کرم  استفاده می‌کنید، این کرم نباید با چشم برخورد کند. در صورت تماس با چشم، با آب فراوان شستشو دهید.

اگر بیمار به عفونت قارچی مبتلا نیست نباید از این دارو استفاده کند.

کرم واژینال نباید همراه با تامپون مورد استفاده قرار گیرد.

این دارو معمولا اثرات قرصهای ضد بارداری را از بین می‌برد.

به این نکته توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه این کرم در ناحیه مبتلا به عفونت قارچی سبب درمان زودتر نمی‌شود. بنابراین مطابق با دستورالعمل از این دارو استفاده کنید.

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه